به گزارش ایرنا، عرضه انواع پرنده و ماکیان زنده در دل بازار همدان در سال های اخیر موجی از نارضایتی عمومی را به دنبال داشته و اکنون علاوه بر بازاریان، مردم نیز برای کوچ آنها به مکانی دیگر لحظه شماری می کنند.
شورای اسلامی شهر همدان از ماه ها قبل درصدد خروج بساط گستران پرنده فروش در سطح شهر به ویژه اطراف میدان مرکزی و در دل بازار برآمده و حتی نقاطی را برای ساماندهی و متمرکز کردن بازار فروش آنها تعیین کرده است.
با وجود ماه ها نشست مختلف پیرامون رفع این مطالبه عمومی، هنوز اقدام موثری صورت نگرفته و این امر گلایه های مردمی را به دنبال داشته، چراکه در برخی از ساعات روز تردد مردم به سبزه میدان با مشکل مواجه شده است.
عرضه انواع پرندگان به ویژه ماکیان در خیابان باباطاهر به عنوان یکی از قدیمی ترین و پرازدحام ترین مسیرهای مرکز شهر همدان چالش های متعددی را در این مسیر برای شهروندان ایجاد کرده و افزون بر این، در راسته مظفریه که همه روزه شاهد خیل عظیمی از مردم برای خریدهای روزانه است نیز فروش پرندگان به ویژه روزهای تعطیل به چشم می خورد.
فصل تابستان فرصت مناسبی برای کودکان کار در عرضه انواع ماکیان نیز به شمار می رود به طوریکه ابتدای خیابان باباطاهر همدان مملو از کودکان کم و سن سالی است که به فروش انواع اردک، جوجه ماشینی یا رنگی، جوجه کبک، جوجه های رسمی، پرندگان زینتی، انواع کبوتر و در کنار آن گاهگاهی فروش خرگوش، حیوانات مینیاتوری و لاک پشت و دیگر جانورها اقدام می کنند.
در این بین هستند والدینی که در گذر از این عرضه کنندگان پرنده، اسباب گریه و زاری کودکان خود را می بینند که به اصرار خواستار خرید پرنده به ویژه جوجه اردک و جوجه های رنگ شده هستند.
در انتهای خیابان اکباتان حد فاصل میدان عین القضات نیز شاهد رشد ناهمگون عرضه کنندگان انواع حیوانات در راسته ای تحت عنوان راسته حیوان فروشان هستیم.

* اختصاص چهار هکتار برای ساماندهی پرنده فروشان
کارشناس فنی سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری همدان با تاکید بر انتقال محل خرید و فروش حیوانات اهلی گفت: امسال نسبت به جابجایی و انتقال پرنده فروشان داخل شهر به منطقه ای خارج از شهر همدان اقدام می کنیم.
وحید پیله ور افزود: چهار هکتار زمین جنب میدان امام حسن (ع) همدان بالاتر از باغ بهشت برای پرنده فروشان در نظر گرفته ایم و امسال این طرح اجرایی می شود.
وی اضافه کرد: تلاش مجموعه شهرداری ساماندهی مشاغل مزاحم است و انتظار داریم در حوزه حیوانات نیز همکاری لازم صورت گیرد.

* راه اندازی مرکز موقت خرید و فروش پرندگان
رئیس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان نیز از راه اندازی مرکز موقت خرید و فروش پرندگان و ماکیان زنده در همدان خبر داد.
کامران گردان افزود: مرکز موقت خرید و فروش پرندگان و ماکیان زنده شهر همدان در خیابان شهید جمشید شرفخانی (خیابان فرات) جنب ترمینال ملایر گشایش یافت.
وی اظهار داشت: این مرکز موقت قرار است تا زمان افتتاح محل دایمی بازار عرضه پرندگان زینتی در همین مکان به فعالیت خود ادامه دهد.
گردان با بین اینکه این بازار بر اساس ضوابط و قوانین مربوطه به خرید و فروش پرندگان و ماکیان زنده و به صورت موقت فعالیت می کند، افزود: سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فراورده های کشاورزی شهرداری همدان به منظور مدیریت و کنترل بیماری قابل انتقال از پرندگان به انسان، ساماندهی پرنده ‌فروشان سطح شهر و رفاه حال شهروندان، نسبت به راه‌اندازی این مرکز اقدام کرده است.
رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان یادآور شد: مذاکره و هماهنگی‌ لازم با اتحادیه صنف پرنده‌فروشان انجام شده و تمامی پرنده فروشان سطح شهر به این مرکز در حال انتقال هستند.

* ساماندهی بازار پرندگان زینتی همدان
سخنگوی شورای شهر همدان در ادامه با اشاره به ساماندهی بازار و نمایشگاه پرندگان زینتی اظهار داشت: شورای شهر همدان درصدد ایجاد نمایشگاه و بازار این پرندگان در خارج از شهر همدان است.
وی بیان داشت: برای انتقال بازار و نمایشگاه پرندگان زینتی جایگاه مناسبی در روستای آبشینه در نظر گرفته شده که با خریداری زمین مورد نظر عملیات احداث آن اجرایی می شود.
گردان گفت: با وجود بیماری های مشترک بین انسان و پرندگان ضرورت رعایت تمهیدات بهداشتی در شهر افزایش می یابد و با انتقال محل فروش پرندگان به فضایی مناسب، نظارت و کنترل بر خرید و فروش پرندگان زینتی بیشتر می شود.
وی اضافه کرد: با احداث بازار و نمایشگاه پرندگان زینتی در محلی مناسب معضلات تجمع خریداران و فروشندگان پرندگان در سطح شهر نیز حل می شود.
گردان تاکید کرد: محلی که برای ساماندهی نمایشگاه های خرید و فروش پرندگان زینتی در نظر گرفته شده محلی مناسب است که همه امکانات در این محل ارائه می شود.
بر اساس برخی آمارهای اعلام شده، حدود 400 فروشنده پرنده به صورت ثابت و سیار در همدان فعالیت دارند.
7520/2090
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.