در این یادداشت آمده است: نگاهی به اوضاع شهری بندرعباس و بهداشت آن نشان می دهد که آنچه مورد غفلت واقع شده سلامت شهروندان و بهداشت است.
رعایت بهداشت و نظافت شهری امری است همگانی و شخصی که باید هر کسی از خودش شروع کند تا به رده های بالاتر برسد. نمی شود همیشه هم توپ را در زمین کم کاری مسئولان انداخت ؛ درست است که مسئولان در بسیاری از موارد کم کاری داشته و به مهم ترین اصل که بهداشت ، سلامت و نظافت شهری است ، بی توجه هستند اما شهروندان که اصلی ترین گمشده این پازل مدیریتی هستند هم مقصر بوده چرا که رفتارهای دور از اخلاق و شان یک شهروند و رعایت نکردن حقوق شهروندی در بسیاری از موارد آزار دهنده است .
از تجاوز به حریم شخصی افراد گرفته تا تجسس های بی جا در زندگی شخصی و رعایت نکردن حقوق رانندگان و رهگذران و عابران پیاده و حقوق همسایگان همه نشان دهنده فقر و آگاهی نداشتن از حقوق شهروندی است .
تا زمانی که شهروندان به حقوق خود آگاه نشده و این مهم را در جزیی ترین موارد زندگی رعایت نکنند بی شک هیچ گاه سلامت و بهداشت شهری رعایت نخواهد شد .
شهر بندرعباس این روزها بسیار بیمار و رو به موت است ؛ نگاهی به میدان تره و بار و محیط اطرافش نشان می دهد که بهداشت گزینه ای گشمده در میان انواع میوه هاست ، زباله هایی که محلی برای جولان سگ ها و گربه هاست و عرضه مواد غذایی غیربهداشتی و مضر همه نشان می دهد قبل از آنکه پای مسئولان به میان بیاید باید شهروندان مطالبه گر بوده و به حقوق دیگران احترام بگذارند.
بهداشت وسلامت 2 عامل مهم در توسعه پایدار هر جامعه ای است ؛ تا بهداشت نباشد سلامت بوجود نمی آید و اگر سلامت از جامعه رخت بربندد هزینه های زیادی بر آن جامعه و دستگاه ها و افراد تحمیل می شود که زنجیروار امید و انگیزه زندگی را از بین می برد .
افزایش آمار مرگ و میرها و بیماران سخت درمان (صعب العلاج ) طی سال های اخیر و کاهش سن مرگ و میر نشان از تغییر سبک زندگی و بیراه رفتن است که در این مسیر مردم و مسئولان هر 2 گروه به شدت مقصر و مسئول هستند .
مسئولان باید الزام های بهداشتی و شهری مناسب و درخور شان شهروندان را فراهم کرده و به تبع آن ، شهروندان نیز باید بسیاری از موارد شهرنشینی را رعایت نموده تا بتوان شاهد اوضاع شهری زیبا و بهداشتی و سالم بود .
اما می بینیم که این روزها حال شهر وخیم است ؛ زباله های تجاری در قسمت اعظم شهر در تمام ساعت روز خودنمایی می کند و ترافیک سنگین شهری در هوای گرم و شرجی روح و روان را بازی می گیرد.
عرضه غذاهای آماده و غیربهداشتی توسط دوره گردان در مرکزهای شلوغ شهر و حضور حیوان های موذی و دام ها در بعضی از مناطق چهره شهر را به روستایی نیمه مدرن تبدیل کرده این ها مواردی است که نه شهروندان حاضر به رعایتش هستند و نه مسئولان حاضر به جوابگویی و آنچه که مفت حراج می شود سلامت و بهداشت شهروندان است که در مثلث مردم ، مسئولان و بهداشت گم شده است.
7195/
دریافت کننده: رقیه غلامی زاده ** انتشار دهنده : خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.