(گالی نوعی فرسایش خاکی یا خندقی است که طول آن به 12 کیلومتر با عمق 4 تا 6 متر می رسد.)
امید ذاکری یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: علت پیدایش گالی در واقع تصمیم اشتباه در تغییر مسیر رودخانه روستای کُندُوان بوده که اکنون به یک کیلومتری روستا و 300 متری تاسیسات آب و برق این منطقه رسیده است.
وی بیان داشت: طرح مطالعه گالی در روستای کُندُوان بندرلنگه اکنون به پایان رسیده وعملیات کنترل و مهار این طرح تا پایان تابستان امسال با مشارکت جامعه محلی در روستای کندوان بندرلنگه آغاز می شود که در مرحله نخست این طرح 30 میلیارد ریال برای جنگل کاری و آبخیزداری هزینه می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان اظهارکرد: این طرح تا سه سال آینده ادامه دارد و کشت 200 هکتار جنگل در بالا دست روستا و کنترل هرز آب ها در این مدت انجام می شود.
تاکنون 40 کانون بحرانی فرسایش خاکی خندقی (گالی) در 10 منطقه از جمله بوچیر گاوبندی، کُندُران و گزیر بندرلنگه، نیدان بستک، جیحون بندرخمیر، فارغان احمدی، حسنلنگی بندرعباس، گوربند میناب، گونمردی، گزان بزین، همزانگ و بندگرمان سیریک، شیرآهن و گابریک جاسک شناسایی و نقشه پهنه بندی خطر فرسایش گالی تهیه شد.
اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان با انجام مطالعه کنترل گالی در فاز تفصیلی - اجرایی و تهیه طرح در سطح 25 هزار و 800 هکتار از حوزه های آبخیز کانون های بحرانی استان که تخریب زمین، تهدید روستا و تاسیسات زیربنایی را بدنبال دارد با انعکاس به مراجع متولی در استان و مرکز با اولویت در دست اقدام دارد که با پیش بینی های انجام گرفته در منابع اعتبارات سال 96 مرحله نخست طرح عملیاتی می شود.
هرمزگان هفت هزار و 451 سازه آبخیزداری با ظرفیت آبگیری سالانه 400 میلیون مترمکعب دارد.
روستای کُندُران از توابع بخش مرکزی بندرلنگه با جمعیت 400 نفر در 80 کیلومتری غرب بندرلنگه قرار دارد.
شهرستان بندرلنگه در 240 کیلومتری غرب هرمزگان مرکز بندرعباس قرار دارد.
7195/6048
خبرنگار: رقیه غلامی زاده **انتشار دهنده: خلیل تنیده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.