به گزارش ایرنا، مصطفی غلامپور روز دوشنبه در جلسه کارگروه بهداشت، سلامت و امنیت غذایی شهرستان قشم گفت: همه مدیران باید از همه امکانات و ظرفیت ها از جمله علما و ریش سفیدان استفاده کرده و برای آکاهی بخشی به مردم در زمینه پیشگیری از بیماری هایی مانند تب دنگی با حفظ آرامش روانی جامعه وارد عمل شوند.
وی افزود: استان هرمزگان و به ویژه جزیره قشم با برخورداری از اقلیم هوایی گرم و شرجی مستعد شیوع برخی بیماری ها هستند که برای مقابله با آنها باید پیشگیری به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.
معاون سیاسی اجتماعی فرماندار قشم بیان کرد: آموزش و پرورش باید با شبکه بهداشت و درمان هماهنگی های لازم را در این زمینه انجام داده و بخشداری ها، شهرداری ها و دهیاری ها از همه امکانات و زیرساخت های خود در زمینه آگاه سازی عمومی استفاده کنند.
او اضافه کرد: ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز، جمع آوری لاستیک های فرسوده، جمع آوری گونه های گیاهی لاکی بامبو و وارونه کردن قایق های مستعمل برای جلوگیری از تجمع آب در آنها توسط دستگاه های ذی ربط در جهت جلوگیری از رشد حشرات ناقل بیماری ضروری است.

بیماری 'تب دنگی' را جدی بگیریم
............................................
رییس شبکه بهداشت و درمان قشم نیز گفت: با توجه به آغاز فصل گرما و نزدیکی این جزیره به بندر گوادر کشور پاکستان که یکی از کانون های شیوع تب دنگی است، تمهید اقدام های پیشگیرانه برای جلوگیری از انتقال این بیماری در قشم ضروری است.
دکتر حمیدرضا بهزادی افزود: ضعف دولت پاکستان در بخش بهداشت و درمان موجب شیوع بیماری هایی همچون سل و مالاریا در این کشور شده و به ویژه ابتلای 2 هزار تن از اتباع آن کشور به بیماری تب دنگی و همجواری بندر گوادر با ایران، زنگ خطری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
وی بیان کرد: شناسایی به هنگام بیماری، جلوگیری از شرایط مساعد محیطی برای رشد عوامل ناقل و توجه به سلامت فردی اتباع ورودی به ایران و به ویژه جزیره قشم از کشورهای کانون شیوع بیماری تب دنگی باید با هماهنگی همه دستگاه ها اعمال شود.
رییس شبکه بهداشت و درمان قشم تشریح کرد: مهمترین عامل انتقال بیماری تب دنگی پشه آئدس است که گونه گیاهی لاکی بامبو، لاستیک های فرسوده، آب های راکد، هرزآب ها و آب انبارها از محیط های مناسب تخم ریزی و رشد آن به شمار می روند.
او اضافه کرد: جمع آوری آب های سطحی، امحای لاستیک های فرسوده، جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی، جلوگیری از واردات گیاه لاکی بامبو و جمع آوری آن از سطح بازار، جمع آوری و دفع مناسب زباله ها، وارونه کردن قایق های فرسوده و لوازم حجم دار به منظور جلوگیری از تجمع آب راکد در آنها برای مقابله با بروز این بیماری ضروری است.
بهزادی ادامه داد: اقدام های پیشگیرانه باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد چرا که لارو پشه آئدس به عنوان مهمترین ناقل این بیماری تا 2 سال نیز می تواند در شرایط خشکی تاب آورده و در صورت مواجهه با آب به زالد و ولد بپردازد و از سوی دیگر هنوز واکسنی برای مقابله با بیماری تب دنگی وجود ندارد.
وی با اشاره به شیوع بیماری تب دنگی در بسیاری از کشورها (از ایالات متحده گرفته تا سنگاپور و پاکستان) تاکید کرد: هنوز نمونه ای از ابتلا به این بیماری در کشور مشاهده نشده اما در صورت شیوع آن، امکان مقابله و کنترل آن دشوار بوده و تبعات بسیاری خواهد داشت.
رییس شبکه بهداشت و درمان قشم گفت: علایمی مانند سردرد، تب شدید، دردهای عضلانی و مفصلی، تهوع و جوش های پوستی شبیه سرخک در چند روز نخست ابتلا به تب دنگی پس از گزیدگی توسط پشه آئدس بروز می کند اما در صورت بی توجهی علایم دیگری همچون خونریزی از نقاط مختلف بدن مانند بینی و لثه ها، بی حالی عمومی، کاهش شدید پلاکت ها و پلاسمای خونی بروز کرده و در نهایت می تواند به مرگ بیمار منجر شود.
او تاکید کرد: هنوز بیماری در منطقه مشاهده نشده اما به دلیل خطرهای جدی این بیماری کشنده و احتمال تبدیل شدن آن به اپیدمی در صورت بی توجهی، پیشگیری و رعایت نکات بهداشتی در نقاط شهری و روستایی باید توسط آحاد مردم و مسوولان به طور جدی مورد توجه باشد.
انتشاردهنده: محمد ملاحمزه زاده
8123
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.