فرسودگی شبکه های توزیع آب،عدم مدیریت مصرف و ذخیره سازی آب در مخازنی با ظرفیت بالا، استفاده از آب شرب برای مصارف دامی و آبیاری در روستاها، افزایش جمعیت شناور و بالا بودن تعداد انشعابات غیرمجاز از عمده دلایل افزایش مصرف آب در جزیره قشم است.

معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب هرمزگان در این رابطه به درخواست برخی از  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آبفا برای فروش مستقیم آب تانکری از آب شیرین کن ها به مردم  قشم اشاره کرد و گفت: این رویه امکان پذیر نیست و روند توزیع عادلانه آب را در این جزیره با مشکل مواجه می‌کند. 

علا امیریان نژاد روز چهارشنبه به رسانه ها اعلام کرد: فروش آب تانکری تولیدی آب‌شیرین‌کن در زمان نیاز تنها از طریق دریافت حواله و از ایستگاه های پمپاژ مشخص شده، صورت می‌گیرد. 

وی ادامه داد: بر اساس قرارداد  سرمایه‌گذاران بخش خصوصی با آبفا، هر یک از سرمایه گذاران موظف به تولید آب و فروش آن از طریق شبکه آبرسانی هستند.

معاون بهره‌برداری آبفا هرمزگان افزود: دو آب شیرین کن هر یک به ظرفیت ۳ هزار مترمکعب در محدوده روستای باسعیدو برای تامین آب غرب جزیره و یک آب‌شیرین‌کن نیز در روستای رمچاه در حال احداث است.

امیریان نژاد متوسط  سرانه مصرف آب در جزیره قشم را ۱۴۰ لیتر در شبانه روز به ازای هر نفر اعلام کرد و ابرازداشت: این میزان بالاتر از الگوی استاندارد است و باید الگوی مصرف مشترکان به استاندارد لازم برسد.

وی همچنین تعداد انشعابات غیرمجاز شناسایی شده را ۲ هزار و ۲۸۹ مورد عنوان کرد و گفت: اصلاح و بازسازی ۱۴ کیلومتر شبکه های فرسوده توزیع آب روستایی نیز در دستور کار است.

به گفته معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب هرمزگان، ایجاد شبکه توزیع آب در دو روستای نقاشه و معتمد آباد نیز امسال پس از انعقاد قرارداد، عملیات اجرایی آن آغاز و تکمیلمی‌شود.

قطعی آب، از مدار خارج شدن پمپاژها، دچار اشکال شدن آب‌شیرین‌کن و مشکلات ناشی ازفرسودگی شبکه های انتقال و توزیع آب از جمله مهمترین مشکلاتی بود که پیرامون تامین آب مردم قشم باعث شد تا بالاخره معاون راهبردی و نظارت بر بهره برداری شرکت آب و فاضلاب کشور مردادماه سال گذشته(۹۸) به همراه جمعی از مسوولان محلی از تاسیسات آب شیرین کن و پمپاژهای جزیره قشم از جمله شرکت مپنا، سد خالصی، صَلَخ، طبل و گوران از وضعیت زیرساخت ها و نظارت بر نحوه توزیع آب بازدید کنند.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با حدود ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتردر میان آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.