نماینده ولی فقیه در هرمزگان فرا رسیدن هفته هنر انقلاب اسلامی را به هنرمندان استان هرمزگان تبریک گفت و معتقد است: هنرمندان استان هرمزگان، هنرمندانی متعهد و فرماندهان تاثیر گذار جبهه فرهنگی کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی‌زاده روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهارداشت: این هفته فرصت مغتنمی است تا چشم‌انداز روشنی از هنر انقلابی، هدف گذاری های متعالی هنر ارزشی، رسالت و تعهد هنرمند متعهد به آرمانهای انقلاب اسلامی ترسیم و ارائه شود.

وی ادامه داد: شهید آوینی خود را متعهد به هنر می‌دانست و هنر شهید آوینی هنری در خدمتِ باور ها و اعتقادات ملی و مذهبی بود یعنی مفهومی که با انقلاب اسلامی شکل گرفت و به همین دلیل است که انقلاب اسلامی در مرحله نخست یک انقلاب فرهنگی، اخلاقی و اعتقادی به شمار می رود.

امام جمعه بندرعباس، مردمی بودن را از ویژگی های مهم هنر انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: به همین دلیل شهید آوینی موفق شد تا با بهره گیری از فضای مناسب موجود در هنر و ارایه آثار ارزنده و کم نظیر، اندیشه ناب انقلابی را به تصویر بکشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عبادی‌زاده اضافه کرد: شهید آوینی، همواره به هنر متعهد و هنرمند مسئولیت شناس می اندیشید و از رواج پیدا کردن ویژگی های هنر غربی و اصول آن در بین برخی هنرمندان داخلی، در رنج بود.

وی با بیان اینکه هنر انقلاب از نگاه شهید آوینی در دوران دفاع مقدس به اوج خود رسید، یادآور شد: شهید آوینی، با عشق و اخلاص، مقاومت ملت ایران را در دفاع هشت ساله به زیباترین شکل آن به تصویر کشید و خود در همین راه نیز جاودانه شد. 

امام جمعه بندرعباس افزود: از طرفی شهید آوینی با آثار ماندگاری مانند مجموعه مستند های «روایت فتح» جاودانه شد زیرا هنر را به زیباترین شکل آن به مخاطب ارائه کرد و صحنه هایی ماندگار از ایثار و  فداکاری جوانان این مرز و بوم را به نمایش گذاشت.  

سیدمرتضی آوینی، بیستم فروردین سال ۱۳۷۲ در فکه و در حال ساخت مجموعه مستند و تلویزیونی روایت فتح، بر اثر برخورد با مین‌های باقیمانده از زمان جنگ به شهادت رسید.

پیکر شهید سید مرتضی آوینی روز ۲۲ فروردین ۷۲ با حضور مقام معظم رهبری و هنرمندان و نویسندگان تشییع و در قطعه ۲۹  بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد.

شهید آوینی فیلم‌سازی را در اوایل پیروزی انقلاب با ساختن چند مجموعه درباره‌ غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) آغاز کرد.

اواخر سال ۱۳۷۰ «موسسه‌ فرهنگی روایت فتح» به فرمان مقام معظم رهبری تاسیس شد تا سید مرتضی به کار فیلم‌سازی مستند و سینمایی درباره دفاع مقدس بپردازد و تهیه‌ مجموعه‌ روایت فتح را که بعد از پذیرش قطع‌نامه رها شده بود، ادامه دهد.

سال‌های ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ دوران اوج فعالیت مطبوعاتی شهید آوینی است و آثار او در طی این دوره نیز موضوعات بسیار متنوعی را شامل می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.