کتاب «از تخت تا پایتخت» ۶۴ صفحه‌ای، با شمارگان یک‌هزار جلد، در سال ۱۳۹۱ و با قیمت ۷۸هزار ریال توسط نشر رسول به چاپ رسیده است.

این کتاب شامل هشت فصل با موضوع‌ وضعیت جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و مالکیت اراضی، میراث فرهنگی و گردشگری، اعلام و بزرگان، گویش و اصطلاحات و ضمایم(اسناد، مدارک، نقشه‌ها و تصاویر) است.

بخش‌هایی از کتاب:

صنایع دستی: در گذشته مهم‌ترین صنایع دستی در شهر تخت فقط به گروه صنایع دستی نخیلاتی مربوط می‌شد و وجود انواع و اقسام آن قدمتی چند صد ساله دارد.

سازندگان صنایع دستی وسایل ساخته شده خود را جهت خرید و فروش به مرکز شهر بندرعباس می‌بردند و شهر تخت از جمله مناطقی است که در مورد صنایع دستی دارای امکانات بالقوه فراوانی بوده و در گذشته قدمت بالایی نیز داشته است.

حصیربافی از رایج‌ترین و معمولی‌ترین صنایع دستی و تولیدات سنتی این منطقه است و وجود نخلستان‌ها و درختان فراوان خرما در گذشته این فرصت را برای مردم تخت فراهم آورده تا با شاخه و برگ آن درختان به تولید و بافت گونه‌های مختلف صنایع‌دستی بپردازند و شاید بتوان گفت که زندگی و اقتصاد مردم تخت تا حدودی بستگی به نخل‌ها داشته است.

به عنوان مثال از شاخه‌های درخت نخل برای بافتن پوشش سقف خانه‌های سنتی استفاده می‌شد که به سِوند معروف است و برگ این درخت برای بافتن زیراندازی به نام تَک کاربرد داشته است.

از الیاف وسط شاخه‌های نخل که به سِیس معروف است جهت شستن ظروف و بافتن طنابی کلفت به نام پَروند به منظور بالا رفتن از درهت خرما و جهت چیدن محصول آن به کار می‌رفته است.

درباره نویسنده:

علی کمالی‌زاده نویسنده کتاب«از تخت تا پایتخت» اهل شهر تخت (از توابع استان هرمزگان) در سال ۱۳۵۴ و در کشور عربی قطر به دنیا آمده است که کودکی و نوجوانی را تا سال ۱۳۷۰ در آن کشور گذراند.

وی در سال ۱۳۷۳ با ورود به دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس در رشته محیط زیست موفق به کسب مدرک کارشناسی شد و با توجه به علاقه‌ای که به شهر تخت داشت، در دوران دانشجویی تحقیقات میدانی وسیعی در خصوص وضعیت محیط‌زیست، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی این شهر انجام داد که مورد استقبال و تشویق اهلی قرار گرفت.

این نویسنده هرمزگانی، اکنون در حال جمع‌آوری و تهیه کتابی با عنوان تعزیه و عزاداری شهر تخت است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.