قیمت این کتاب ۱۱۰هزار ریال و دارای سه فصل شامل، پیشینه، صدف‌های مروارید و نحوه شکل‌گیری و صید مروارید در خلیج‌فارس است.

بخش‌هایی از کتاب صید مروارید در خلیج‌فارس:

صدف مروارید در اصطلاح صیادان جنوب، کالنگ و کالنگو، به عربی محار به انگلیسی شل نامیده می‌شود و صدف در حقیقت خانه اصلی حیوان سازنده مروارید است.

جنس صدف استخوانی می‌باشد و قسمت بیرونی آن ناصاف است، ولی داخل صدف یعنی محلی که حیوان زندگی می‌کند، بسیار صاف و صیقلی و شفاف است.

شفافی و زیبایی داخل صدف انسان را به شگفتی وا می‌دارد و صدف مروارید از دو تکه تقریبا مساوی تشکیل شده است، یک قسمت در زیر و دیگری در بالا قرار دارد.

این دو تکه در انتها معمولا به وسیله چند استخوان کوچک که مثل لولای در می‌ماند، به هم متصل می‌باشند و به آسانی باز و بسته می‌شوند، بدون این که به کلی از هم باز شوند.

بعضی از صدف‌ها فاقد این وسیله می‌باشند و حیوان سازنده مروارید که نرم تن است بین دو تکه صدف قرار دارد و با انقباض و انبساط عضلات خود به خوبی می‌تواند دهان صدف را باز و یا آن را بسته نگهدارد.

صدف در زیر آب به وسیله ریشه‌های بسیار به سنگ‌های کف دریا می‌چسبد و دهان صدف در زیر آب غالبا بسته است و گهگاه برای بلعیدن آب دریا و مواد غذایی دهان صدف باز می‌شود.

دشمن صدف ماهی و حیوانات دریایی می‌باشند زیرا به محض این که صدف دهانش را باز می‌کند، ماهی‌ها به آن حمله کرده و گوشت صدف را کنده و می‌خورند.

گاهی هم به هنگام پاک کردن ماهی جهت طبخ از میان آن مرواریدی به دست می‌آید و این مروارید نشانه خورده شدن نرم تن مرواریدساز، به وسیله همان ماهی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.