طرح بازسازی تصفیه خانه بندرعباس از جمله طرح‌هایی است که به دلیل برخی مشکلات از جمله تامین نشدن بودجه لازم و برخی کاستی‌ها از سوی پیمانکار به کندی پیش رفته و سرمایه گذار بخش خصوصی تاکنون بیش از ۷۰۰میلیارد ریال برای این طرح هزینه کرده است.

این طرح از خردادماه سال ۹۶ آغاز و قرار بود تا خردادماه ۹۸ به اتمام برسد که به دلیل مشکلات هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده است.

معاون راهبری و نظارت بر  بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور عصر یکشنبه در بازدید ازاین طرح اظهار داشت: امیدواریم با تصمیم گیری که به زودی انجام می‌شود بتوانیم کار تکمیل، بازسازی و توسعه تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس را از طریق سرمایه گذار فعلی و یا از روش‌های دیگری حل و فصل کنیم.

سید حمیدرضا کشفی بیان داشت: با توجه به حجم فاضلاب ورودی به تصفیه خانه بندرعباس باید کار بازسازی و توسعه این تصفیه خانه در یک برنامه زمانبندی مشخص و مدون انجام می شد که  متاسفانه به دلایل مختلف، این طرح  براساس زمانبندی مصوب پیش نرفت.

وی با اشاره به مشکل بوی فاضلاب در بندرعباس، تصریح کرد: در حال حاضر با همکاری خوبی که با محوریت استانداری هرمزگان میان شهرداری بندرعباس و آبفا استان صورت گرفته، لایروبی خور گورسوزان و کم کردن حجم لجن ورودی به آن در دست انجام است که بخشی از مشکلات ایجاد شده در خصوص بوی بد فاضلاب را رفع می کند.

این مقام مسوول بیان داشت: با اجرای طرح توسعه تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس ، مشکل تصفیه مازاد فاضلاب خام ورودی نیز برطرف خواهد شد.

تصویب برنامه کاهش تنش آبی در هرمزگان

کشفی در جریان این بازدید خاطرنشان کرد: مردادماه امسال در بازدید از تاسیسات آبی هرمزگان، قول دادیم که برنامه تنش آبی این استان را برای سال ۹۸ تنظیم کنیم که این مهم به خوبی توسط آبفای هرمزگان انجام و به آبفای کشور ابلاغ و توسط وزارت نیرو تصویب شد.

وی اضافه کرد: برهمین اساس بودجه لازم برای اجرای پروژه‌های اولویت دار تخصیص داده شده و پروژه های نیمه تمام نیز در سطح شهر در  حال انجام است.

 کشفی ابراز داشت: مشکل اصلی در حوزه آب بندرعباس، انتقال آب تولیدی به شهر بوده که در این راستا طرح انتقال آب از آب شیرین کن به مخازن داماهی در دست اجرا است.

معاون راهبری و نظارت بر  بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب کشور گفت: این طرح شاهرگ حیاتی آب شهر بندرعباس است که به طول ۳۳ کیلومتر در حال اجرا است.

کشفی هدف از اجرای این طرح را ایجاد تأسیسات لازم جهت انتقال آب تولیدی آب‌شیرین‌کن بندرعباس به مخازن داماهی این شهر و رفع کمبود آب شهر بندرعباس و مناطق غربی شامل شهرها و روستاهای غرب این منطقه عنوان کرد.

وی تصریح کرد: استان هرمزگان بیشترین سهم را از تنش آبی سال ۹۸ به خود اختصاص داده که با توجه به اولویت اجرای پروژه های آبفای استان، پیش بینی می شود مردم بندرعباس کمترین تنش آبی را در تابستان ۹۹ داشته باشند.

بیش از دو دهه خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن ۳۶۵ حلقه چاه آب آشامیدنی، ۱۸ دهنه چشمه و قنات، ۱۰۰ حلقه چاه و کاهش آب ۱۳۵ حلقه چاه بین ۳۰ تا ۷۰ درصد شده است.

از ۷۴ دشت موجود در هرمزگان تمامی آنها دارای بیلان منفی هستند و ۳۸ دشت ممنوعه بوده و باقی دشت ها نیز شور است.

در حال حاضر نیاز آبی استان هرمزگان ۴ هزار و ۴۵۰ لیتر برثانیه است، در حالی که ظرفیت موجود ۳ هزار و ۴۵۰ لیتر است و ۹۹۰ لیتر بر ثانیه کمبود آب دارد.

پیشرفت ۲۳ درصدی تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم بندرعباس

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در جریان این بازدید با اشاره به تاخیر ایجاد شده از سوی سرمایه گذار در روند بازسازی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس، گفت: در حال حاضر برنامه زمانبندی جبرانی از سوی سرمایه گذار ارائه شده که براین اساس در سه ماه آینده این پروژه به اتمام می رسد.

امین قصمی خاطرنشان کرد: با بهره برداری از  تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم (ص)، بخشی از باری که بر روی تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس است، به حداقل می رسد.

وی بیان داشت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است تصفیه خانه فاضلاب شهرک پیامبر اعظم در نیمه دوم سال آینده به بهره برداری برسد.

قصمی گفت: این تصفیه خانه با ظرفیت ۸ هزار متر مکعب در شبانه روز و با  اعتباری افزون بر ۱۸۰ میلیارد ریال در حال احداث است که میزان پیشرفت فیزیکی آن  ۲۳ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان گفت: این طرح در مرحله اول برای جمعیتی برابر با ۴۶ هزار نفر پیش بینی شده و پساب حاصل از این تصفیه خانه جهت تامین آب فضای سبز شهرک پیامبر اعظم مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

لایروبی خور گورسوزان در دو هفته آینده

معاون امور عمرانی استانداری هرمزگان نیز در این بازدید با اشاره به مشکل بوی فاضلاب در هفته‌های اخیر در بندرعباس ، گفت: برای رفع این مشکل دو اقدام کوتاه مدت و بلند مدت پیش بینی شده که کم کردن حجم لجن های انباشت شده در مسیر خور اقدام کوتاه مدت می باشد که  در کمتر از دو هفته شروع شده است.

رضا مدرس بیان داشت: طبق برنامه ریزی انجام شده، لایروبی خور گورسوزان در کمتر از دو هفته آینده به پایان می رسد.

وی ابراز داشت: اقدام بلند مدت نیز بهینه سازی شرایط موجود و افزایش ظرفیت تصفیه خانه فاضلاب بندرعباس است که در دست اجرا می باشد اما باید این روند طی یک برنامه ریزی مشخص تسریع شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.