این کتاب با ۶ فصل از پیشینه‌ تشکیل آموزش و پرورش در جنوب ایران استان‌های هرمزگان، بوشهر، فارس و کرمان در یک هزار نسخه چاپ و به قیمت ۱۰۰ هزار ریال چاپ شده است.

در کتاب تاریخچه آموزش و پرورش جنوب ایران تصاویر دانش آموزان و دست‌ نوشته‌های معلمان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی نیز مشاهده می‌شود که یادآور تلاش‌ مربیان در شغل مقدس معلمی است.

بخشی از کتاب

در قسمت‌هایی از این کتاب آمده است؛ هنگامی که در ساعت۲ بعد از ظهر مورخ ۵۷/۸/۱ سوار تنها اتوبوس منطقه گاوبندی شدم، از تعداد تخته سه لاهایی که به جای شیشه در اتوبوس نصب شده بود پی به محرومیت منطقه بردم.

در غروب همان روز وارد مطقه شدم و محرومیت را به وضوح لمس کردم و از شب همان روز توسط همکاران محترمی که در منطقه حضور داشتند و ملاقاتی دست داد با کم و کیف مسائل آموزشی منطقه و محرومیت شدید آن آشنا شدم و از فردای همان روز بود که کم کم به وضعیت آموزشی پی بردم.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با دستور سراسری امام(ره) همانند سایر نقاط کشور در محل کار حاضر و مشغول خدمت شدم و ناگفته نماند که در طول این ماه‌ها یکی از دوستانم که در شرکت تهران برکلی با هم کار می‌کردیم شغلی در شرکت آب و فاضلاب فارس برای من فراهم شد.

اما به لحاظ نیاز نیاز دانش‌آموزان منطقه و احساس مسئولیت وجدانی اشتغال در آن شرکت را نپذیرفتم و احساس کردم که ضرورت دارد به شغل معلمی در منطقه پارسیان ادامه دهم.

درباره نویسنده

نصرالله کریمی نویسنده کتاب تاریخچه آموزش و پرورش جنوب ایران درباره خود آورده است: آذرماه سال ۱۳۳۶ در روستای قاسمعالی از توابع شهرستان پارسیان استان هرمزگان به دنیا آمدم.

در آزمون ورودی دانشسرای مقدماتی شرکت کردم و پس از قبولی دو سال دوران تربیت معلم را در شهر لارستان گذراندم که در مجموع ۲۷ نفر از استان هرمزگان بودیم و تعدادی فرهنگیان بازنشسته در لار بودند.

بالاخره در خرداد ۱۳۵۵ موفق به گرفتن مدرک دیپلم دانشسرای مقدماتی شدم(دیپلم ناقص) و خود را جهت خدمت سربازی در کسوت سپاهی دانش مهیا نمودم و برای خدمت سربازی به پادگان آموزشی گرگان معرفی شدم.

در دوران سربازی به خدمت مقدس معلمی مشغول شدم و دانش‌آموزانم مرا دوست دارند و این افتخاری است که شاگردانم قدرشناس معلم خود هستند.

پس از اتمام دوران خدمت سربازی در کسوت سپاهی دانش در مورخ پنجم آذرماه ۱۳۵۷ جهت استخدام در آموزش و پرورش خودم را به میناب معرفی نمودم چون در آزمون دانشسرای مقدماتی سهمیه میناب قبول شده بودم.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی در دبستان‌های مختلف هرمزگان مانند گاوبندی(پارسیان) و بندرلنگه مشغول به تدریس شدم و در ایام خدمتم ۳۵ بار از منطقه، ۱۳ بار از استان و ۱۰ بار از وزارت مورد تشویق قرار گرفتم.

سرانجام در ۱۵ آذرماه ۱۳۸۳ به افتخار بازنشستگی نایل گردیدم ولی بعد از آن موفق به تالیف سه کتاب به نام‌های آیین همنشینی و دوستی، از ترکمن تا پارسیان و پارسیان پاسبان خلیج‌فارس شده‌ام و کتاب کرانه‌های شمالی خلیج‌فارس در گستره زمان را در حال انتشار دارم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.