لیلا لطیفی روزجمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: افراد ناشنوا بر اساس تشخیص کمیسیون پزشکی با توجه به نوع و شدت معلولیت زیر پوشش قرار می گیرند که برای آنها کارت صادر شده و خدمات مددکاری ارائه می شود.

وی افزود: این خدمات در زمینه هایی شامل، تحصیلی، اعطای وام های خوداشتغالی، شنوایی سنجی و سمعک، مسکن چند معلولیتی و توانبخشی می باشد.

وی با اشاره به تشریح خدمات به ناشنوایان در بندرعباس بیان کرد: در زمینه تحصیلی، ۲۵ دانشجو و ۱۵۶ دانش آموز ناشنوا و یا کم شنوا زیر پوشش بهزیستی قرار دارند که بر اساس نیازهای افراد، تامین۶۰ درصد هزینه های دانشگاه به صورت رایگان و تهیه ایاب ذهاب فراهم شده است.

کارشناس مسوول توانبخشی بهزیستی بندرعباس خاطر نشان کرد: همچنین وام های خود اشتغالی به مددجویان و یا اعضای اصلی خانواده های آنان که دارای مدرک فنی و حرفه ای هستند پرداخت می شود.

لطیفی ابراز داشت: در سال گذشته و ۶ ماهه نخست امسال، حدود ۲۰ مورد وام خوداشتغالی ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون ریالی به ناشنوایان و خانواده های آنان پرداخت شده است.

وی یاد آور شد: در همین مدت نیز، برای ۱۰ نفر از ناشنوایان با رایزنی های صورت گرفته از سوی بهزیستی بندرعباس به صورت قراردادی و پیمانی در دستگاه های مختلف مشغول به کار شده اند.

این کارشناس فعال در حوزه توانبخشی بهزیستی بندرعباس خاطر نشان کرد: ۱۰۰ واحد مسکن برای مددجویان چند معلولیتی در شهرک پیامبر اعظم(ص) سایت بلوار هرمز تحویل داده شده است.

لطیفی عنوان کرد: طی تفاهم نامه ای که بهزیستی با فنی و حرفه ای استان منعقد کرده است مقرر شد، افرادی که نیاز به فراگیری مهارت دارند و یا اعتبار مدرک آنها به اتمام رسیده است، با تخفیف در پرداخت هزینه ها آموزش ببینند.

وی یادآور شد: ارائه خدمات توزیع، تعمیر و تنظیم سمعک توسط کارشناسان مربوطه در بهزیستی انجام می شود و دانش آموزان، دانشجویان و افراد زیر ۲ سال در اولویت قرار دارند.

وی تصریح کرد: در تامین اعتبار برای خرید سمعک با مشکلات بسیاری روبرو هستیم که نیازمند کمک های خیران در این زمینه است زیرا به طور رایگان به مددجویان داده می شود.

کارشناس مسوول توانبخشی بهزیستی بندرعباس ادامه داد: کاشت حلزون نیز بر اساس مبالغ تعیین شده دولت بین ۳۰ تا ۶۰ میلیون ریال می باشد.

لیلا لطیفی بیان داشت: طبق اعتباراتی که در سال جاری به بهزیستی بندرعباس اختصاص یافته، از ابتدای سال تا شهریور ماه توانسته ایم ۵۳ مددجوی نیازمند را در ۱۰ جلسه رایگان برای یادگیری گفتار درمانی به کلینیک ها معرفی کنیم.

وی اضافه کرد: مرکز غیر دولتی آوای فرشتگان که سال۱۳۹۰ با مجوز بهزیستی تاسیس شده، خدماتی شامل، گفتار درمانی، کار درمانی، آموزش توانبخشی، موسیقی درمانی و تئاتر درمانی را به افراد کمتر از ۱۵ سال انجام می دهد.

وی مهم ترین فعالیت این مرکز غیر دولتی را، برگزاری دوره های آموزشی گفتار درمانی به خانواده های ناشنوایان عنوان کرد و افزود: مرکز آموزشی آوای فرشتگان تا کنون توانسته برنامه های خود را به خوبی پیش برده و موفق بوده است.

به گفته لطیفی؛ مرکز دیگری با عنوان کانون ناشنوایان بندرعباس در سال ۷۷ فعالیت خود را به صورت مقدماتی تاسیس شد ولی سال ۸۳ با مجوز از استانداری در سطح هرمزگان آغاز به کار کرد.

وی با اشاره به توانمندی های معلولان ناشنوا اظهار داشت: در حال حاضر ۴۰ ورزشکار به صورت حرفه ای و آماتور در رشته های تکواندو، دومیدانی، کشتی و شطرنج مقام های استانی، کشوری و جهانی کسب کرده اند.

۹۹۴۴ /۶۰۴۸

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.