به گزارش ایرنا، شهروندان سوزایی که پیش از این نسبت به بوی نامطبوع ماهی ناشی از کارخانه های فرآوری ماهی پیرامون این شهر اعتراض کرده بودند، این بار برای ایجاد یک کارخانه دیگر از این دست تجمع اعتراضی برگزار کردند.
یکی از شهروندان سوزا در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: سازمان منطقه آزاد قشم یک قطعه زمین در قسمت ساحل این شهر برای احداث شرکت پرورش میگو به بخش خصوصی واگذار کرده است.
میرحسین سلامی افزود: شرکت های قبلی هیچ سودی برای شهر نداشتند و از نظر زیست محیطی هم زیان ده هستند.
یکی دیگر از شهروندان سوزایی گفت: این سایت پرورش میگو قسمت بزرگی را تصاحب کرده و بیشتر به ساحل خواری شبیه تر از تاسیس سایت پرورش میگو است.
وی افزود: محلی که احداث این سایت روی تپه ای است، بیشتر گردشگران در آن به تفریح می پردازند و ما معتقدیم که با ایجاد کمپ باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد.

** سایت پرورش میگو به مشکلات شهر سوزا اضافه می شود
شهردار قشم نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: بیش از 13 سال است که شهروندان سوزایی با مشکلات ناشی از شرکت های فرآوری ماهی در پیرامون شهر دست و پنجه نرم می کنند.
محمد ایرانی افزود: در طول این سال ها بارها مردم به صورت مسالمت آمیز و با مجاری قانونی از جمله استانداری، فرمانداری، نمایندگان مجلس و حتی وزارت اطلاعات نامه نگاری کردند تا مساله حل شود اما این اتفاق نیفتاد.
وی ادامه داد: علاوه بر آن در نشست هایی که پیش از این برگزار شد تصمیم بر این بود که شهر سوزا به سمت رشد امکانات گردشگری حرکت کند که اقدام اخیر مغایر با آن است.
شهردار قشم اظهار داشت: اکنون با وجود مشکلات قبلی سایت های پرورش و فرآوری ماهی، دوباره مجوز ایجاد سایت پرورش میگو در مکانی به وسعت سه و نیم هکتار واقع در حریم شهر سوزا و متصل به آن، توسط سازمان منطقه آزاد قشم صادر شده است.
وی افزود: مردم شهر سوزا که مارگزیده هستند، با اطلاع از این موضوع در برابر ساختمان شورای اسلامی شهر سوزا تجمع کردند تا از این امر جلوگیری شود.
ایرانی ادامه داد: بر این اساس با کارفرمای طرح یادشده تماس حاصل و مطرح شد که تا زمان رایزنی با سازمان منطقه آزاد قشم جهت جابجایی طرح از اجرا خودداری کند که موافقت نشد.
وی تصریح کرد: صبح امروز (دوشنبه) نیز مردم به صورت خودجوش در محل تجمع کردند و از کارفرما به صورت مسالمت آمیز خواستند تا ادامه کار را تعطیل کند.
شهردار قشم افزود: نمایندگان و معتمدان مردم نیز به فرمانداری مراجعه کردند تا این مساله با مسوولان
مطرح کنند.
وی گفت: سازمان منطقه آزاد قشم باید در طرح های خود حال و آینده را در نظر داشته باشد و بر این اساس ساحل را مورد استفاده قرار دهد.
ایرانی بیان داشت: این ساحل متعلق به همه مردم است و باید با طرح های تفریحی- ورزشی به رشد گردشگری در این ناحیه کمک کرد.
وی افزود: ایجاد کمپ و تجهیزات تفریحی گردشگری می تواند در این راستا موثر باشد تا هر ساله بیش از 6 هزار نفر از آن استفاده کنند.
شهردار قشم ادامه داد: این در حالی است که با ایجاد سایت پرورش میگو در این محل، در عمل 5 تا 6 نفر از ساحل استفاده می کنند و عموم مردم از آن محروم می شوند.
وی ابراز داشت: چندی پیش سرمایه گذار برای ایجاد دهکده گردشگری به این ناحیه مراجعه کرده بود که با استقبال مردم روبرو شده بود و شهروندان از انجام چنین طرحی خوشحال بودند.
ایرانی افزود: اما طرح پرورش شیلاتی مشکلات زیست محیطی دارد و به دریا، هوا و مردم آسیب می زند و مردم به همین دلیل از آن ناراضی هستند.

**خواسته مردم در شورای تامین شهرستان قشم مطرح می شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرماندار قشم نیز در باب این موضوع به خبرنگار ایرنا گفت: اعضای شورا و چندی از معتمدان شهر سوزا امروز (دوشنبه بیستم اسفندماه) در جلسه ای با اینجانب عنوان کردند که شهر سوزا منطقه گردشگری است.
عباس ماژین افزود: در این نشست مطرح شد که پیش از این مردم سوزا طرح هایی برای اجرا داشتند که سازمان منطقه آزاد قشم با این استدلال که این شهر منطقه گردشگری است، با اجرای طرح های مطرح شده مخالفت کرد.
وی ادامه داد: اکنون شهروندان سوزا معتقدند که به دلیل گردشگری بودن این منطقه باید از فعالیت های صنعتی و غیر آن جلوگیری شود.
معاون فرماندار قشم اظهار داشت: این مساله به فرمانداری قشم و مجموعه اداره ها مرتبط نیست و تمام مراحل مطالعاتی تا صدور مجوز توسط سازمان منطقه آزاد انجام شده است.
وی افزود: مقرر شد معتمدان و اعضای شورای شهر با مدیر عامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار داشته باشند تا رضایت طرفین جلب شود.
ماژین خاطرنشان کرد: خواسته مردم و توجیهات اجرای این طرح در شورای تامین مطرح می شود تا درباره آن تعیین تکلیف صورت گیرد.

** طرح سایت پرورش میگوی سوزا همه مجوزهای قانونی را دارد
رییس اداره کشاورزی و شیلات سازمان منطقه آزاد قشم نیز درباره طرح سایت پرورش میگوی سوزا گفت: این طرح همه مجوزهای قانونی را از سازمان منطقه آزاد قشم اخذ کرده است.
حامد عبداللهی افزود: اداره کشاورزی و شیلات سازمان منططقه آزاد قشم مناسب بودن زمین برای انجام طرح را بررسی می کند و بقیه مجوزها از سایر نهادهای این سازمان از قبیل محیط زیست و مستغلات اخذ می شود.
وی گفت: ارائه توضیح های بیشتر منوط به هماهنگی با روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم است.
عبداللهی خاطرنشان کرد: زمین واگذار شده، فروخته نشده بلکه به مدت سه سال اجاره داده شده است.
تاکنون تلاش خبرنگار ایرنا برای ارتباط با رییس و اعضای شورای شهر سوزا، مدیر املاک و مستغلات و مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم بی نتیجه بود.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر در خلیج فارس گسترده شده است و 300 کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت در میان آب های خلیج فارس به موازات ساحل استان هرمزگان گسترده شده است.
7500/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.