به گزارش خبرنگار ایرنا، حبیبه جعفریان روز یکشنبه در طرح ملی «چهل قلم» به مناسبت بزرگداشت چهل سالگی انقلاب اسلامی در بندرعباس اظهار داشت: برای نوشتن زندگینامه شخصیت هایی مثل شهدای خاص و افراد برجسته و ارزشمند در این دنیا هرچه قدر هم انسان سختی بکشد اما یک تفاوت های خاصی دارند چرا که عنایت ها و بخششی که از وجود این افراد به نویسنده منتقل خواهد شد، با هیچ معیار مادی قابل مقایسه نیست.
وی در خصوص انتخاب شخصیت امام موسی صدر و نوشتن کتاب «هفت روایت از زندگی امام موسی صدر» بیان داشت: هراثری را که بخواهید جذاب و اثرگذار باشد و رضایت درونی خود نویسنده را نیز به دنبال داشته باشد، نیاز به تلاش، صبر و اراده آهنین دارد.
نویسنده مجموعه کتاب های «نیمه پنهان ماه» ادامه داد: انتخاب شخصیت هایی مثل زندگینامه شهید چمران یا آیت الله موسی صدر به دلیل شخصیت های برجسته و خاص این افراد و ارتباط های زیادی که با افراد مختلف داشته اند، پیدا کردن این افراد و انجام مصاحبه با افرادی که با این شخصیت ها ارتباط های موثری داشته اند، به مراتب کار را سخت تر و پیچیده می کند.
جعفریان بیان داشت: در آثار زندگینامه ای، جدا از این که روایت زندگینامه شخصیت ها و افراد برجسته دنیا کار را پیچیده می کند اما نویسنده نیمی از ماجراست که در نهایت این اثر رضایت درونی خود نویسنده را به دنبال دارد درحالی که در کار داستانی نویسنده محدودیتی ندارد و می تواند در یک اتاق بنشیند و اثر دلخواهش را بنویسد.
این مترجم و نویسنده حوزه دفاع مقدس یادآور شد: پرداختن به زندگینامه چنین شخصیت های برجسته یک فرصت و موقعیتی است که نصیب هرکسی نمی شود.
وی ادامه داد: شخصیت های مانند شهید چمران، شهید همت و موسی صدرها به دلیل اعتقادات و آرمان های بزرگی که داشتند دست به کارهای بزرگ زدند که به قلم کشیدن این کارهای بزرگ، تلاش و سختی زیادی را می طلبد که در این راه نویسنده باید صبور و پرتلاش باشد تا از ادامه مسیر ناامید نشود.
وی افزود: قلم زدن در حوزه فرهنگ وهنر از جمله دفاع مقدس کارسختی است و به معنای اجتماعی آن آورده ای ندارد اما این کار به قدری ارزشمند است که رضایت درونی و رشد فردی را به دنبال دارد که قابل مقایسه با هیچ چیز نیست.
جبیه جعفریان داستان نویس، پژوهشگر، نویسنده و مترجم، در زندگینامه نویسی کارنامه پرباری دارد و در دفاع مقدس نیز آثار ارزشمندی مانند مجموعه کتاب های نیمه پنهان ماه روایت زندگی شهدا از زبان همسران آنه را به رشته تحریر درآورده است.
«چمران به روایت همسر شهید»، «باکری به روایت همسر شهید«، «همت به روایت همسر شهید»، «زندگی سید محمد حسین طباطبایی» و «هفت روایت خصوصی از زندگی امام موسی صدر»؛ مجموعه گفت‌وگو هایی با نزدیکان امام موسی صدر به بررسی زندگی این عالم برجسته دینی ساکن لبنان از آثار شاخص این نویسنده به شمار می آیند.
«مردن با دوربین»، «تولستوی»، «گاندی»، و «زندگی در دامنه آتشفشان» از دیگر آثار حبیبه جعفریان است.
به گزارش ایرنا، در طرح ملی «چهل قلم» که برای نخستین بار در کشور و در راستای نکوداشت نویسندگان ارزشی و انقلابی و تشویق و ترغیب دیگران و به منظور تجلیل از خدمات شایسته 40 نویسنده و صاحب قلم در کل کشور برگزار می شود.
در استان هرمزگان نیز این آیین به همت اداره کل کتابخانه های عمومی این استان با تجلیل و رونمایی از آثار «حبیبه جعفریان» نویسنده مجموعه های کتاب های«نیمه پنهان ماه» روایت زندگی شهدا از زبان همسران برگزار شد.
9887 /6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.