دکتر کاووس دیندارلو شامگاه شنبه در گفت و گو با ایرنا با اشاره به آغاز اجرای این طرح از امروز، اظهار داشت: اجرای این طرح به صورت خانه به خانه بوده و توسط سه هزار و 750 نفر در قالب گروه های دو نفره انجام می شود.
وی با بیان اینکه مرحله اول این طرح تا نهم بهمن ماه ادامه دارد، افزود: در این طرح تمام کودکان زیر پنج سال ایرانی و غیرایرانی ساکن در هرمزگان به منظور ریشه کنی بیماری فلج اطفال ، واکسینه خواهند شد.
دکتر دیندارلو با بیان اینکه مرحله دوم این طرح نیز اسفندماه امسال اجرا می شود، گفت: امسال بیش از 800 هزار کودک زیر پنج سال در منطقه جنوب شرق کشور در برابر بیماری فلج اطفال واکسینه می شوند.
وی تصریح کرد: اگر خانواده‌ها هنگام مراجعه ماموران اجرای این طرح در خانه حضور نداشتند، می‌توانند به مراکز جامع سلامت مراجعه و قطره فلج اطفال دریافت کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: برای حفظ مسایل امنیتی، خانواده‌ها به داشتن کارت شناسایی ماموران بهداشت مجری این طرح دقت کنند.
وی بیان داشت: اجرای این طرح در اقصی نقاط هرمزگان که شاهد ورود اتباع بیگانه از برخی کشورهای همسایه در فصل های مختلف سال به ویژه نیمه دوم سال می باشد، از اهمیت بالایی برخوردار بوده و لازم است که شهروندان همکاری خوبی با ماموران اجرای آن داشته باشند.
این مقام مسوول از خانواده هایی که به هنگام مراجعه ماموران بهداشتی در منزل حضور ندارند، خواست به همراه کودکان زیر پنج سال خود، به مراکز بهداشتی منطقه سکونت مراجعه کنند.
سازمان بهداشت جهانی در چهل و یکمین اجلاس خود در ژنو ریشه کنی بیماری فلج اطفال را به تصویب رساند و تمام کشورها را موظف کرد تا سال 2000 این ویروس را ریشه کن نمایند.
این مصوبه موجب شد در سال 2001 فقط در سه کشور افغانستان و پاکستان و نیجریه این بیماری را گزارش دهند و در 125 کشور این بیماری به طور کامل حذف شد.
در حال حاضر بیماری در سه کشور پاکستان، افغانستان و نیجریه بومی است و در سال 2013 افزون بر کشورهای یادشده در کشورهای سومالی، اتیوپی، کامرون، کنیا و سوریه نیز گزارش شده است.
از سال 2001 موارد قطعی فلج اطفال در ایران مشاهده نشده ولی به دلیل اینکه ایران در مجاورت دو کشور با شیوع بالای موارد فلج اطفال (افغانستان و پاکستان) قرار دارد، به علت تردد مهاجران و اتباع این کشورها ،عملیات ایمن سازی تکمیلی در 40 شهرستان مرزی و پرخطر کشور که شامل دانشگاه های علوم پزشکی سیستان و بلوچستان – زابل – جیرفت – کرمان – هرمزگان –خراسان جنوبی می باشد ،زمستان هر سال در دو مرحله به فاصله چهار تا شش هفته اجرا می شود.
ایران به عنوان یکی از 27 کشور منطقه، درخشان ترین کارنامه در زمینه فلج اطفال را دارد که مطمئنا ریشه کنی جامعه هدف از این بیماری، به عنوان یکی از برگه های زرین وزارت بهداشت و درمان در نظام جمهوری اسلامی شمرده می شود.
آخرین مورد بیماری فلج اطفال در ایران در سال 1379 بود و در 18 سال گذشته به دلیل اقدامات پیشگیرانه و واکسیناسیون به موقع هیچ موردی از این بیماری در کشور شناسایی نشده است.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.