به گزارش ایرنا، عیسی باقر زاده همایی روز دوشنبه در نخستین نشست تخصصی کشوری میز توسعه صادرات قیر افزود: در استان هرمزگان هشت آزمایشگاه قیر مورد تایید سازمان ملی استاندارد وجود دارد.
وی بیان داشت: سه آزمایشگاه قیر توسط اداره کل استاندارد هرمزگان تعیین صلاحیت شده است و پنج آزمایشگاه نیز دارای استاندارد بین المللی است که خدمات آزمایشگاهی را به واحدهای قیر استان ارایه می دهند.
مدیرکل استاندارد هرمزگان اظهارداشت: 12 شرکت بازرسی و نمونه برداری نیز در بندرشهید رجایی مستقر شده که در زمینه بازرسی و نمونه برداری از کالاها فعالیت می کنند و به طور قطع قیر نیز در این زیر مجموعه قرار دارد.
باقرزاده همایی با اشاره به این که اداره کل استاندارد هرمزگان با گمرکات استان ارتباط دوسویه و خوبی دارد، گفت: کالاهایی که دارای نشان استاندارد ملی ایران هستند، برای صادرات به هیچ گونه مجوز دیگری از سازمان استاندارد نیاز ندارند و با ارایه مهر و پروانه استاندارد در گمرک برای آنها مجوز صادر می شود.
وی گفت: در بخش تعیین ماهیت نیز با وجود آزمایشگاه های قیر، نمونه ها به طور مستقیم از گمرک به آزمایشگاه ها ارسال می شود که برای جوابدهی شاید کمتر از یک روز طول نکشد.
این مسوول خطاب به انجمن های قیر استان های کشور گفت: بحث کیفیت در قیر بسیار مهم است که باید انجمن ها آن را جدی بگیرند و سعی کنند این محصول را به استانداردهای جهانی برسانند.
وی گفت: اگر همه کارخانه های قیر بهترین باشند، به بازار بسیار خوبی که در دنیا برای قیر کشورمان وجود دارد آسیب نمی رسد اما اگر استانداردها و کیفیت را رعایت نکنیم خودمان آسیب جدی به این بازار می زنیم، همان گونه که در سال های گذشته به علت توجه نداشتن به کیفیت در محصولات مختلف، بسیاری از کالاهایمان از دامنه رقابت با کالاهای خارجی حذف شده است.
باقرزاده همایی یاد آورشد: همه می دانیم که کیفیت هزینه دارد اما می توانیم همه دست به دست هم دهیم و کالای با کیفیت تولید کنیم تا بازار مان را از دست ندهیم.
وی اضافه کرد: به طور قطع مشکلاتی که بر سر راه تولید و صادرات قیر وجود دارد با پیگیری سازمان صنعت، معدن و تجارت هرمزگان حل خواهد شد اما آن چیزی که انجمن های قیر باید به آن توجه کنند، بحث کیفیت این محصول است که می تواند با بازاهای جهانی رقابت کند.
مدیرکل استاندارد هرمزگان با تاکید بر این که بازار هر محصول و کالایی که در دنیا از دست بدهیم، بدست آوردن مجدد آن به این سادگی نیست، گفت: در این راستا باید محصول با کیفیت را تولید و به بازارهای جهانی عرضه کنیم و نباید سودهای طولانی مدت را فدای سودهای زودگذر کنیم.
مدیرکل استاندارد هرمزگان گفت: طبق آمارها 23 واحد قیر در این استان داریم که 21 واحد آن در بندرعباس و 2 واحد در بندرلنگه است.
وی یادآورشد: در حال حاضر 19 واحد قیر در هرمزگان فعال و 4 واحد از نظر ما غیر فعال هستند.
باقرزاده اضافه کرد: این واحدهای فعال تعداد 102 محصول را تولید می کنند که 85 محصول دارای پروانه کاربرد علامت استاندارد بوده و 10 محصول متقاضی پروانه کاربرد علامت استاندارد هستند.
7195/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.