سیروس اسدپور روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: خرید توافقی خرما در هرمزگان از دهم مهرماه امسال با فعالیت بیش از 140 شرکت تعاونی آغاز و هم اکنون به پایان رسیده است.
وی افزود: امسال نرخ هر کیلوگرم خرمای درجه یک پیارم در حاجی آباد 380 هزار ریال، درجه یک بدون ضایعات 350 هزار ریال، خرمای قهوه ای معمولی 300 هزار ریال و درجه سه 150هزار ریال از کشاورزان خریداری شد.
اسدپور تصریح کرد: خرمای مضافتی نیز هر کیلوگرم 45 هزار ریال، خاصوئی چسپ 80 هزار ریال، خاصوئی ریز 150 هزار ریال، شاهانی 40 هزار ریال، سیاه بیز درجه یک 80هزار ریال، خنیزی 40 هزار ریال، مرداسنگ 45 هزار ریال ، خارکلوت 50 هزار ریال، بردیوار 20 هزار ریال و خلص 12 هزار ریال خریداری شد.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: سازمان تعاون روستایی هر سال خرید توافقی خرما و برخی دیگر از محصولات کشاورزی را برای کوتاه کردن دست سودجویان و ایجاد فرصتی همراه با حمایت مالی برای کشاورز به منظور فروش بهتر محصولاتش و برقراری آرامش در بازار انجام می دهد.
خرمای استان هرمزگان از کیفیت و مرغوبیت خوبی برخوردار است و قیمت آن نیز نسبت به برخی استان ها مناسب تر و پایین تر است، این محصول به عنوان یکی از سوغات هرمزگانی ها به مردم ایران محسوب می شود.
استان هرمزگان یکی از استان های مهم تولید خرما در کشور محسوب می شود و نخلداران و باغداران این استان این روزها مشغول برداشت و عمل آوری محصولات خود هستند.
استان هرمزگان با برداشت سالانه 138 هزار تن خرما از 32 هزار هکتار نخلستان رتبه چهارم تولید و دوم سطح زیرکشت خرما در کشور دارد.
در هرمزگان 55 نوع خرما تولید می ‌شود که 20 نوع آن تجاری داخلی و خارجی است و سه نوع پیارم ، خاصویی و مضافتی به کشور‌های استرالیا، کانادا، روسیه و کشور‌های آسیای میانه صادر می شود.
برداشت محصول خرما از نخل‌ های هرمزگان از نیمه خرداد با رقم آل مهتری میناب آغاز و تا پایان مهر با رقم پیارم و هلیلی حاجی آباد ادامه دارد.
7198/6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.