به گزارش ایرنا، هاشم نامور عصر شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: طرح افزایش ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده های تولیدی از طرح های ملی و مهم شرکت پالایش نفت بندرعباس است که با هدف افزایش ظرفیت تولید بنزین و ارتقای کیفیت و کمیت فرآورده های نفتی و حفظ محیط زیست اجرا شده است.
وی بیان داشت: در این راستا و به موجب آن، کیفیت بنزین تولیدی بر اساس استاندارد یورو 5 و نفت گاز تولیدی نیز براساس استاندارد یورو 4 ارتقاء یافته و در اجرای ساخت واحدهای این طرح 650 کیلومتر کابل کشی برق، 800 کیلومتر کابل کشی ابزار دقیق و 105 هزار متر مکعب بتن ریزی صورت گرفته است.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس تصریح کرد: در این طرح ملی واحدهای مهمی مانند تصفیه نفتای سبک و سنگین، تبدیل کاتالیستی، ایزومریزاسیون، تصفیه هیدروژنی نفت گاز، تصفیه گاز با آمین، تصفیه آبهای ترش، بازیافت و جامدسازی گوگرد، 17 دستگاه مخازن جدید و همچنین واحد های آب برق و بخار از جمله واحد های تولید برق، بخار، آب شیرین کن، واحد آب گردشی خنک کننده، ازت، هوا، سوخت احداث شده است.
نامور افزود: واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از واحدهای طرح افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه بندرعباس است که با ظرفیت اسمی 50 هزار بشکه در روز، بزرگترین واحد تبدیل کاتالیستی این پالایشگاه است.
به گفته وی، با راه اندازی این واحد میزان گوگرد موجود در نفت گاز تولیدی پالایشگاه از 10 هزار میلی‌ گرم به کمتر از 50 میلی گرم کاهش یافت و مجموع نفت گاز تولیدی پالایشگاه بندرعباس بر اساس استاندارد یورو 4 به 15 میلیون لیتر در روز رسید.
مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس گفت: خوراک این واحد شامل 39 هزار بشکه در روز نفت گاز خروجی از برج تقطیر اتمسفریک و 11 هزار بشکه در روز نفت گاز سبک حاصل از برج تقطیر در خلا است.
نامور در ادامه از نصب راکتورهای پالایشی در واحد تصفیه هیدروژنی پالایشگاه بندرعباس به عنوان یکی از بزرگترین و سنگین ترین راکتورهای پالایشی کشور یاد کرد و افزود: این راکتور 8/4 متر قطر، 40 متر ارتفاع و 1200 تن وزن دارد.
وی در ادامه سخنان خود بیان داشت: از مجموع واحدهای باقیمانده این پروژه، واحد بازیافت گوگرد بوده که هم اکنون در حال ساخت و تکمیل مراحل پایانی است.
به گزارش ایرنا، شرکت پالایش نفت بندرعباس با ظرفیت اسمی پالایش روزانه 350 هزاربشکه نفت خام سنگین و میعانات گازی در حال حاضر 18 درصد از نیاز کشوربه انرژی و فرآورده های نفتی را تامین می کند.
فرآورده های تولیدی این پالایشگاه در 2 گروه اصلی و ویژه طبقه بندی می شود که محصولات اصلی آن شامل گازمایع، بنزین، نفت سفید، سوخت جت، نفت گاز و نفت کوره است که طبق مقررات به وزارت نفت تحویل داده می شود.
محصول های فرعی این پالایشگاه نیز شامل حلال 402 وکیوم باتوم، وکیوم سلاپس، آیزوریسایکل، لوبکات سنگین و گوگرد است که از طریق بورس کالا و انرژی عرضه می شود.
9887 / 6048
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.