مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت:" کاچی نیمور، آش اسفندی دلیجان، حلوای تبق ابراهیم آباد، جوزغند نراق، فتیر و کسمه اراک، باسلوق نیمور"- شش شرینی و غذای استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند.

به گزارش ایلنا از اراک، سیدمحمد حسینی مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این خصوص گفت: شیوه طبخ و تهیه سه نوع غذا و سه نوع شیرینی تولیدی در استان مرکزی توسط اداره کل میراث فرهنگی استان در فهرست آثار ملی ناملموس ثبت شده است.

حسینی اظهار کرد: کاچی نیمور، آش اسفندی دلیجان، حلوای تبق ابراهیم آباد، جوزغند نراق، فتیر و کسمه اراک، باسلوق نیمور شش شرینی و غذای استان مرکزی ثبت ملی ‌شده‌اند.

وی در ارتباط با آش اسفندی دلیجان گفت: مردم دلیجان پختن آش اسفندی در آخرین ماه زمستان را نمادی از سرآغاز تحول در طبیعت و آمادگی برای ورود به فصل بهار می دانند، آش اسفندی یکی از آئین های باستانی دلیجان است که به پاس شکرگزاری از نعمات خداوند، نزولات آسمانی و نوید بهار پخته می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: باسلق نوعی شیرینی مقوی و سنتی در نیم ور محلات است که برای تهیه آن از آرد گندم ، شیره انگور، شکر، زعفران، گلاب و هل استفاده می شود.

حسینی با اشاره به طرز تهیه کاچی نیمور محلات ادامه داد: برای پخت کاچی نیز از روغن محلی، آرد گندم، آرد کاچی، نبات و آب استفاده می شود.

وی در خصوص جوزغند بیان کرد: نوعی شیرینی قدیمی منحصر به فرد و سوغاتِ شهر تاریخی نراق است که برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند.

حسینی با اشاره به اینکه پخت حلوای تبق که به عنوان یکی از آئین های روستای ابراهیم آباد اراک است افزود: آرد، روغن گاو، گلاب، شیره انگور، هل، گشنیز، کنجد، دارچین و گل محمدی مواد متشکله این حلواست و پیش از فرا رسیدن روز ۲۹ رمضان کسانی که نذر برای این امر دارند مواد اولیه آنرا تهیه می کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی افزود: فتیر اراک نوعی نان شیرین، داغ و خوش طعم بوده که از ترکیب شیر، شکر، روغن مایع، آرد گندم، مایه خمیر برای پخت و زرده تخم مرغ، کنجد، سیاه دانه یا خرفه و نیز درصورت تمایل کمی زعفران سابیده و پودر هل و گلاب برای روی نان فتیر استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پرونده ثبت ملی چهار نوع غذا و نوع شیرینی دیگر استان مرکزی نیز در دست تهیه است ادامه داد: آش مصطفی نوبران، گوشفیل اراک، آبگوشت دوغ سنجان و آش متنجه جیریا در دست تهیه است

حسینی با تاکید بر اینکه ثبت آثار تاریخی گویای هویت ملی مردم هر منطقه است خاطرنشان کرد: دولت توجه ویژه به شناسایی و ثبت آثار ملموس و ناملموس دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.