احمدرضا جعفری روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس این طرح 2 نوع آفتابگردان روغنی و آجیلی و کنجد که نسبت به محصولات زیرکشت رایج این خطه نیاز آبی کمتری دارند و در برابر نوسانات آبی استقامت بیشتری دارد برای کشت بهاره به کشاورزان معرفی شده است.
وی اظهارکرد: این محصولات 50 درصد نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات کنونی زیرکشت منطقه دارند و در صورتی که بهره برداران از این کاشت و تولید این محصولات استقبال کنند تاثیر به سزایی در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی می گذارد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: محصول رایج این خطه لوبیا است که برای هر کیلو گرم آن پنج هزار لیتر و برای هر هکتار 36 میلیون متر مکعب آب مصرف می شود.
جعفری ادامه داد: کاشت این محصول اگر چه مقرون به صرفه اقتصادی است اما حجم زیادی از ذخایر منابع زیرزمینی منطقه را می بلعد.
وی ادامه داد: سطح زیرکشت لوبیا خمین در سال های ترسالی بیش از 6 هزار هکتار بود که با توجه به خشکسالی های اخیر کاهش دارد اما برای مقابله با خشکیالی محصولات کم آب بر باید جایگزین آن شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: گل محمدی و زعفران از دیگر محصولات مقاوم به خشکی است که در سال های اخیر کاشت آن ها در خمین ترویج شده است.
جعفری افزود: تدوین الگوی کشت خمین باید از شرایط اقلیمی و ظرفیت های آبی آن تبعیت کند و بر مبنای برنامه ششم توسعه برنامه موثری در تغییرات منابع کشت در حال انجام است.
وی بیان کرد: بر این اساس برای شهرستان خمین سطح کشت 6 هزار و 100 هکتار گندم آبی، 2 هزار هکتار لوبیا، 200 هکتار سیب زمینی، 250 هکتار ذرت علوفه ای و 50 هکتار پیاز ابلاغ شده که به موازات آن کشت های جایگزین نیز با جدیت دنبال شده است.
52 درصد از جمعیت 105 هزار نفری خمین بهره بردا رحوزه کشاورزی هستند که 14 هزار خانوار را شامل می شود.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.