به گزارش ایرنا آیین بیل گردانی، نمادی از تشکر الهه آب است و ریشه در فرهنگ آب و آبیاری مردم این خطه حاصلخیز دارد و به اعتقاد مردم منطقه نیم‌ ور این آیین، به برکت و فراوانی آب در فصل بهار کمک می‌کند.
اقشار مختلف مردم شهرستان محلات در آیین کهن، پهلوانی بیل گردانی حضور پرشور داشتند و با برگزاری این آیین به استقبال کشت های بهاره می روند.
در گذشته مردم شهر تاریخی نیم ور برای حفظ این آیین معنوی هر سال در مواقعی که مسیر جوی‌های آب توسط گل و لای و یا رشد گیاهان و علف های هرز مسدود می‌شده، با اعلام بزرگان شهر و با مشارکت و یاری یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می‌پرداختند.
پس از لایروبی جوی های آب، بیل گردانان شامل ورزشکاران منطقه به نوبت، هفت بیل مخصوص که به تعبیری برای اسبار باغ های انگور به کار می رفته است را در 2 دسته چهار و سه تایی به یکدیگر بسته و بیل گردانان این بیل ها را با مهارت و قدرت در 2 جهت مخالف به صورت ضربدری بالای سر می‌چرخانند.
در برگزاری این آیین در حال حاضر ورزشکاران یا بیل گردانان 2 دسته بیل به وزن 32 کیلو گرم را بین پنج تا 30 بار بالای سر خود می چرخانند و در این هنگام با دعا و نیت به حرکت در آمدن هفت آسمان و نزول رحمت الهی قدرتمندی خود را برای مردم این منطقه به نمایش می‌گذارند.
پهلوانان بیل ها را دور سر می‌چرخانند و شعار اگر خسته جانی بگو یا علی سرمی دهند و معتقدند این آیین موجب افزایش برکت و نزولات آسمانی می‌شود.
گرداندن بیل‌ها در این آیین نشان از پهلوانی و بستن بیل‌ها نشان از اتحاد و وحدت و چرخاندن بیل‌ها دور سر، نشان از چرخیدن دور یک محور بوده است.
این آیین کهن چندین روز طول می‌کشد، و قبل از شروع بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود رژه ای را تا محل برگزاری که بر روی سکویی مخصوصی در مرکز شهر نیم ور است، انجام می دهند. استاندار مرکزی در این آیین گفت: آیین ها و سنن میراق معنوی هر جامعه هستند و حفظ و احیای این آئین ها به عنوان سرمایه فرهنگی و هویت هر قوم ضروری است.
سید علی آقا زاده افزود: آیین بیل گردانی معرف بخشی از رفتارها و فرهنگ پیشینیان استان است که آموزه های اخلاقی و کاربردی زیادی دارد.
مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: بیل گردانی یکی از آیین‌های باستانی و پهلوانی کشور به شمار می ‌رود که در سال 1389 به عنوان میراث معنوی کشور، به ثبت آثار ملی رسیده است.
سید محمد حسینی افزود: بیل گردانی شهر نیم ور محلات آیینی منحصر به فرد است که بیش از 2 هزار سال قدمت دارد.
وی اظهارکرد: بیل‌گردانی مربوط به آب و آبیاری است که منشاء آن جنگ دیرینه‌ ای است که بر سر آب بین انسان و طبیعت وجود داشته و به دلیل اهمیت آبیاری در این شهر اجرا می شود.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: مردم نیم ور با برگزاری آیین بیل گردانی برای حفظ این رسم معنوی، تعاون، کار گروهی، پاسداشت آب و ورزش پهلوانی تلاش می کنند.
حسینی بیان کرد: بیل گردانی از جمله ورزش های بومی محلی استان مرکزی و نوعی ورزش باستانی و پهلوانی نیز محسوب می‌شود.
رئیس شورای اسلامی شهر نیم ور محلات در خصوص قدمت این آیین سنتی گفت: این آیین که نزدیک به 2 هزار سال قدمت دارد به عنوان نمادی برای تشکر از آناهیتا الهه آب بوده که از زمان زرتشتیان، باقی‌مانده و بیل گردانی نیز ریشه در فرهنگ آب و آبیاری دراین منطقه دارد.
مهدی لعل بار افزود: گذشتگان اهل نیم ور بر این باور بودند که با گردش هفت بیل سنگین، هفت آسمان و ابرهای آن برای بارش باران به گردش در می آیند.
وی ادامه داد: در آیین بیل‌ گردانی در یک طرف چهار بیل و در طرف دیگر نیز سه بیل را به هم گره می‌زدند و نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سرچنان است که بیل‌های دست راست به چپ می‌چرخانند.
شهر باستانی و تاریخی نیم ور در بخش مرکزی شهرستان محلات از توابع استان مرکزی در 25 کیلومتری محلات و در حد فاصل راه مواصلاتی شهرهای دلیجان و محلات قرار گرفته است.
/3075/7277
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.