مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی در آیین گشایش این مرکز دیده بانی اجتماعی گفت: آسیب های اجتماعی در سال های اخیر به دلیل حرکت جامعه از سنتی به مدرن افزایش داشته و رصد و پیش بینی این آسیب ها، شناسایی عوامل تهدید و برنامه ریزی برای مقابله با آن به عنوان چالشی جدی از طریق مرکز دیده بانی اجتماعی خواهد بود.
غلامرضا فتح آبادی افزود: حوزه اجتماعی برنامه ششم توسعه با تاکید بر مهار آسیب های اجتماعی، افزایش نشاط، امید، مسئولیت پذیری و پویایی اجتماعی مصوب شده و دستیابی به این اهداف ابزار تخصصی خود را می طلبد که مرکز دیده بانی اجتماعی یکی از آن هاست.
وی گفت: با توجه به اهمیت جایگاه مسائل اجتماعی پنج نشست گذشته شورای اجتماعی کشور با حضور رهبر معظم انقلاب و سران سه قوه برگزار شده و شورای اجتماعی به شورای عالی اجتماعی تغییر یافته است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی خاطر نشان کرد: حوزه اجتماعی کشور از نظر بودجه مشکلی ندارد و نیاز است که دیدگاه ها و برنامه ها متناسب با شرایط روز و شناخت تخصصی از مشکلات تدوین و اجرایی شود.
وی ادامه داد: مرکز دیده بان اجتماعی استان مرکزی کانونی برای رصد و مطالعات علمی و مستند در حوزه اجتماعی است و اطلاعات این مرکز دستمابه تصمیم سازی در استان می شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی افزود: سند پیشگیری از آسیب های اجتماعی در استان از حدود 2 سال پیش تدوین و اجرایی شده و 45 دستگاه در این زمینه فعالیت می کنند.
فتح آبادی ادامه داد: بر اساس گزارش نظارتی دادگستری استان مرکزی با تشکیل این ستاد در استان از مجموع 10 جرم نخست حوزه اجتماعی کشور آمار هفت جرم در استان روند کاهشی داشته است.
وی افزود: 21 هزار زوج جوان استان در این قالب آموزش های پیش از ازدواج آگاهی لازم را برای زندگی مشترک کسب کردند.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی گفت: بر اساس مستندات 25 درصد طلاق ها استان در سال های نخست ازدواج بود که با آموزش های پیش از ازدواج این شاخص 9 درصد کاهش داشته است.
فتح آبادی اضافه کرد: کانون زندگی پایدارنیز با همکاری استانداری مرکزی در دانشگاه آزاد اراک تشکیل شده که این کانون در گام نخست آموزش پیش از ازدواج به جوانان را کلید زد و در مرحله بعد این آموزش ها برای افراد متاهل نیز گذاشته شد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ناباروری به عنوان یکی از علل مهم در بروز طلاق مطرح است که در این راستا مجهزترین مرکز رویان کشور در این استان فعالیت های هدفمندی را دنبال می کند.
سید جعفر نظام دوست افزود: استان مرکزی از نظر ظرفیت های مختلف صنعت، کشاورزی و خدمات جایگاه ویژه ای در کشور دارد ولی در زمینه مسائل اجتماعی رتبه آن هفدهم است که نیاز است این حوزه با برنامه های هدفمند در شرایط مطلوب تری قرار گیرد.
وی ادامه داد: اقدامات مناسبی از سوی دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی انجام شده که امید است جایگاه حوزه اجتماعی را بالا ببرد.
نظام دوست تاکید کرد: بنیه پژوهشی در حوزه اجتماعی استان باید با همراهی دانشگاه ها تقویت شود.
وی ادامه داد: جهاد دانشگاهی استان مرکزی پژوهش های اجتماعی را در اولویت فعالیت های خود قرار داده است.
رئیس جهاد دانشگاهی استان مرکزی گفت: طرح پژوهشی تدوین شاخصه های اجتماعی در استان های کشور با هدف بررسی وضعیت توسعه اجتماعی برای نخستین بار در این مرکز انجام می شود.
نظام دوست ادامه داد: همچنین در حوزه اجتماعی نیز برای نخستین بار مرکز دیده بانی اجتماعی در استان مرکزی تشکیل شده است.
معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: مرکز دیده بانی اجتماعی شبکه ای علمی و پژوهش محور است که رصد نظام‌مند و مستمر شرایط، مسایل و آسیب های اجتماعی و فرهنگی در استان را بر عهده دارد تا از سیاست، برنامه، تصمیم گیری و اجرای کارآمد و مبتنی بر واقعیت های موجود حمایت کند.
مهدی مبارکی افزود: این مرکز با هدف کمک به بهبود وضعیت اجتماعی و فرهنگی استان و در راستای یکپارچه کردن یافته ‌های تحلیلی، اطلاعات توصیفی با مشارکت استانداری مرکزی و جهاد دانشگاهی استان راه‌اندازی شده است.
در پایان این نشست تفاهم همکاری جهاد دانشگاهی و دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی در راهبردهای اجتماعی منعقد شد.
کار ساخت و تجهیز مرکز فوق تخصصی درمانی و تحقیقاتی ناباروری جهاد دانشگاهی استان مرکزی از سال 89 آغاز شد و اکنون این مرکز به متقاضیان درمانی از استان های قم، لرستان و خوزستان خدمات ارایه می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.