به گزارش روز شنبه اداره کل میراث فرهنگی استان مرکزی، سید محمد حسینی افزود: منجوق سالماق آیینی است که در منطقه بزچلو شهرستان کمیجان در عید قربان انجام می‌شود و زنان در انجام آن نقش محوری دارند و در واقع نوعی فال‌گیری با شعر است.
وی بیان کرد: این آیین با تفاوت‌های جزیی در تمام روستاها و شهرهای کمیجان برگزار می‌شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی بیان کرد: در راستای اجرای این آیین، در شب عید قربان، زنان در خانه یک داوطلب که غذای گرم با گوشت قربانی آماده کرده جمع می شوند و هر فرد یک منجوق یا جسم در اندازه‌ منجوق (یا دکمه) انتخاب می‌کند و این منجوق‌ها به داخل ظرفی سفالی با محتوی آب انداخته شده و روی آن را با پارچه‌ای می پوشانند و تا روز آینده همه به خانه های خود رفته و برای نیات خود دعا می کنند.
حسینی توضیح داد:در روز بعد، فردی با تجربه که شماری دوبیتی‌ فولکلوریک ترکی موسوم به بایاتی می‌داند شروع به خواندن این اشعار کرده و دختری خردسال دست در داخل ظرف سفالی می برد و یک منجوق را خارج می‌کند.
وی اظهار کرد: به دلیل مشخص بودن شکل هر منجوق برای صاحب آن، بدون اینکه دیگران بدانند منظور کیست، هر بایاتی که خوانده می شود به مصابه فال شخص در نظر گرفته می شود و فرد با توجه به نیتی که در دل داشته، تفسیر شعر خوانده شده را با آرزوی خود مطابقت می‌دهد.
وی گفت: این آیین علاوه بر این که شیوه‌ای مهم برای پاسداشت یکی از مظاهر دین اسلام یعنی عید قربان است، زمینه صله رحم و دوستی‌های بیشتر بین اقوام را نیز فراهم می‌کند و در زنده نگه ‌داشتن ادبیات شفاهی مردم منطقه در قالب شعر نقش موثری دارد.
بیش از 2 هزار جاذبه گردشگری در استان مرکزی شناسایی شده که 850 اثر تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
3005/6013/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.