به گزارش ایرنا، سید ابوالفضل رضوی روز چهارشنبه در همایش دهیاران استان مرکزی در محل استانداری این استان، افزود: همراه کردن فناوری با گیاهان دارویی برای فرآوری و جلوگیری از خام فروشی یکی از سیاست های کلان دولت تدبیر و امید است و سیاست های تشویقی بسیاری نیز برای متقاضیان این صنعت در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: کشت گیاهان دارویی ظرفیت بسیار ارزشمندی برای بالا بردن نرخ بهره وری و ارزش افزوده و ایجاد اشتغال پایدار است، اما آنچه که باعث ایجاد رقابت سالم در صنعت گیاهان دارویی می شود، بهره گیری از صنایع تبدیلی است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری اضافه کرد: تنوع گیاهان دارویی در کشور ایران به بیش از 2 هزار نوع می رسد که با احتساب صنایع تبدیلی در این صنعت می توان اشتغال چشمگیری برای جمعیت روستایی کشور ایجاد کرد.
وی اضافه کرد: گردش مالی زعفران در جهان بیش از هشت میلیارد و 200 میلیون دلار ارزیابی می شود اما با وجود اینکه 94 درصد زعفران جهان در ایران تولید می شود، کمترین سهم این گردش مالی مربوط به ایران است.
رضوی افزود: یک نوع اسانس روغنی گل محمدی به عنوان ماده اولیه تولید عطرها و ادکلن ها، به قیمت هر لیتر 800 میلیون ریال خرید و فروش می شود اما در ایران تکنیک تجزیه این محصول وجود ندارد و تولیدکنندگان ایرانی این محصول را به صورت خام و با پایین ترین قیمت می فروشند.
وی افزود: ساخت نیروگاه های خورشیدی از چند سال گذشته در کشور آغاز شده و معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری آمادگی حمایت از سرمایه گذاران را دارد.
وی نرخ تسهیلات روستایی را 6 درصد عنوان کرد و گفت: این تسهیلات از سوی بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک به متقاضیان پرداخت می شود.
رضوی با بیان اینکه تسهیلات روستایی با سه سال تنفس به متقاضیان پرداخت می شود، بیان کرد: محل اجرای طرح اقتصادی و ماشین آلات و سند ملکی روستایی به عنوان وثیقه به بانک ها ارائه می شود و هیچ بانکی نمی تواند وثیقه شهری از متقاضیان روستایی مطالبه کند.
وی افزود: دولت تبیر و امید به توسعه صنایع تبدیلی، صنایع دستی، گردشگری و فرآوری باور دارد و پیش بینی استقرار یک ناحیه صنعتی در هر دهستان با همکاری وزارت صنعت و معدن انجام شده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رئیس جمهوری گفت: کارآفرینان روستایی در نقاط مختلف استان مرکزی می توانند با تشکیل انجمن صنفی، مشکلات تولیدی خود را مرتفع کنند.
وی تثبیت جمعیت روستایی را محور برنامه های معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری دانست و گفت: دهیاران باید با مشارکت با شوراهای اسلامی روستاها برای جلوگیری از پدیده مهاجرت روستائیان در راستای کارآفرینی اقتصادی، اشتغالزایی، جذب اعتبارات عمرانی، توجه ویژه به وضعیت بهداشتی و درمانی مردم روستایی، نظارت بر اجرای طرح هادی روستایی و توسعه گردشگری روستایی فعالیت کنند.
رضوی ادامه داد: دهیاران در توسعه روستاها نقش بنیادی و اساسی دارند و باید نسبت به توانمندی ها، استعدادها و ظرفیت ها شناخت کامل داشته باشند و با اولویت بندی برای رفع مشکلات و تنگناها هم برنامه ریزی کنند.
در ادامه این نشست تعدادی از دهیاران گزارشی از فعالیت های خود را تشریح کردند و به بیان برخی از مشکلات و تنگناها پرداختند.
792 روستا از مجموع یک هزار و 210 روستای دارای سکنه استان مرکزی دارای دهیاری است و از طرح های توسعه و خدمات عمرانی و رفاهی بهره مند می شوند.
3017/3075/ خبرنگار: مصطفی مجللی *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.