رضا اردکانیان عصر چهارشنبه درآیین بهره برداری از طرح های صنعت آب و برق کشور در بیت تاریخی امام خمینی (ره) خمین افزود: با اجرای طرح های آبرسانی تا پایان دولت دوازدهم، 2 میلیون نفر در روستاها روستاها به جمعیت برخوردار از شبکه آب آشامیدنی بهداشتی، افزوده می شوند.
وی اظهارکرد: 99 درصد جمعیت شهری از شبکه آب آشامیدنی سالم و 48 درصد جمعیت کشور از خدمات شبکه فاضلاب بهره مند هستند.
اردکانیان تصریح کرد: مصرف بهینه مصرف آب، نیازمند فرهنگ سازی است و نگاه به مصرف بایستی حاکم بر سیاست مدیریت تقاضا باشد.
وزیر نیرو ادامه داد: مدیریت منابع آبی در بخش صنعت و کشاورزی نیازمند دقت و توجه است و بایستی در میزان مصرف صنایع آب بر، دقت نظر بیشتری شود.
اردکانیان ادامه داد: اگرچه در گذشته در تامین منابع آبی فعالیت چشمگیری انجام شده، اما باید این واقعیت را پذیرفت که ایران در منطقه خشک و نیمه خشک قرار دارد و بایستی همزیستی با کم آبی را آموخت.
وزیر نیرو گفت: از لحاظ میزان نزولات آسمانی ایران باخشک ترین سال در 50 سال اخیر در فلات مرکزی و کشور مواجه است.
اردکانیان افزود: برابر آمار، نزولات آسمانی در چهار ماهه اول سال آبی، کمترین میزان در47 سال گذشته است و انتظار این است تا پایان فصل زمستان در سال جاری شرایط نزولات آسمانی مطلوبتر شود.
وی اظهار کرد: باید تنش های آبی را به فرصت تبدیل کرد و با ترویج فرهنگ بهینه مصرف، آیندگان را از نعمت های خدادادی محروم نکرد.
اردکانیان گفت: در بخش های مختلف به ویژه در بخش کشاورزی به دگرگونی های وسیعی نیاز است و باید ضمن حفظ اصل مهم تامین معیشت کشاورزان بتوان در نوع مصرف آب والگوی کشت، بهره وری لازم را ایجاد کرد.
وزیر نیرو افزود: مصرف در منابع آبی سطحی و زیر زمینی با شیوه صحیحی صورت نمی گیرد و نیاز است با همکاری دستگاه های اجرایی، بسترسازی لازم برای مدیریت مصرف و تقاضا فراهم شود.
وی با اشاره به هدر رفت آب گفت: میزان هدرفت آب در در شبکه های شهری 25 درصد و در حوزه روستایی 35 درصد است و باید سرمایه گذاری برای کاهش هدر رفت آب را نهادینه کرد.
اردکانیان ادامه داد: توجه به پساب به عنوان یک منبع جدید آبی ضروری است و می توان در حوزه پساب و کاهش هدر رفت آب سرمایه گذاری کرد.
وزیر نیرو افزود: کشور در 50 سال گذشته به سمت گرم شدن حرکت کرده و در هر دهه با گرم شدن هوا و افزایش جمعیت، نیاز به منابع آبی دو چندان شده است.
زیر نیرو در جریان سفر خود به استان مرکزی، طرح آبرسانی به خمین را بهره برداری کرد.
بهره برداری از سه طرح برق منطقه ای باختر با اعتباری بالغ بر 340 میلیارد ریال از دیگر برنامه های سفر اردکانیان به استان مرکزی بود.
دیدار با آیت الله دری نجف آبادی و شرکت در نشست شورای مدیران صنعت آب و برق استان مرکزی از دیگر برنامه های وزیر نیرو به استان مرکزی است.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی دارای 105 هزار نفر جمعیت است که در فاصله 61 کیلومتری اراک قرار دارد.
7277/3075 خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.