محمدحسین عظیمی روز پنج شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: بر اساس این طرح محققان با استفاده از ارقام داخلی و خارجی و از طریق شیوه دو رگ گیری غده پیاز توپر و ریزیوم گل های مذکور را تولید می کنند.
وی اظهارکرد: برای تولید ارقام جدید گل های شیپوری در مرحله نخست با استفاده از 12 پایه وارداتی غده هایی در اندازه گردویی تولید و کاشته می شود که در سال آینده تولید 10 رقم گل شیپوری جدید در رنگ های مختلف رقم می خورد.
عظیمی ادامه داد: در راستای اجرای اصلاح نژاد گل شاخه بریده گلایول نیز پیازتوپر در اندازه فندقی تولید شده است که با کاشت آن خرداد ماه سال آینده ارقام جدید در رنگ های مختلف تولید می شود.
وی تصریح کرد: با تولید پیاز اصلاح نژاد شده فریزیا و با کاشت آن 20 رقم جدید در رنگهای متنوع تولید می شود و شمار ارقام جدید این نوع گل به 30 رقم افزایش می یابد.
مدیرگروه ژنتیک و به نژادی پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی گفت: اجرای طرح اصلاح نژاد ریزیوم زنبق نیز 40 رقم جدید به شمار زنبق های اصلاح شده افزوده می شود.
وی در ارتباط با اجرای اهداف اجرای طرح اصلاح نژاد در گل و گیاهان زینتی گفت: تولید انبوه این ارقام جدید باعث می شود دانش فنی تولید محصولات سازگاربا اقلیم هر منطقه بومی سازی و نه تنها از خروج ارز جلوگیری شود بلکه موجب افزایش صادرات و ارزآوری نیز می شود.
پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال 1375 راه اندازی شده است.
7277/ 6013/خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.