سید علی آقازاده روز سه شنبه در آیین افتتاح دهمین نمایشگاه بین المللی نیم ور محلات، افزود: تولید محصول رقابت پذیر ادبیات حضور در عرصه های تجارت جهان است و تمامی راهبردها برای ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و کاهش هزینه تمام شده سنگ باید در این صنعت اجرایی شود.
وی اظهارکرد: برای توسعه صنعت سنگ در این استان که از ذخایر معدنی مطلوبی برخوردار است، رفع موانع تولید در دستور کار قرار دارد.
استاندار استان مرکزی گفت: این آمادگی وجود دارد که با تعامل با انجمن سنگ، همکاری بانک ها و حمایت دولت؛ موانع تولید کاویده و یکیپس از دیگری از میان برداشته و بسترهای توسعه صنعت سنگ فراهم شود.
وی، تسهیلات بانکی با نرخ بهره بالا، فرسوده بودن تجهیزات حوزه تولید و برخی معضلات در بخش گمرک را از مشکلات این بخش عنوان کرد و افزود: فرسوده بودن تجهیزات و امکانات صنعت سنگ باعث افزایش هزینه تولید سنگ شده است .
وی ادامه داد: بخشی از هزینه های بالای تولید مربوط به هزینه های سربار است، به طوری که برای تولید هزار متر سنگ نیاز به 20 کارگر است در حالیکه برای این میزان تولید اکنون 150 کارگر فعالیت دارد.
استاندار استان مرکزی بر پتانسیل استان مرکزی درذخایر معدنی و نعمتهای خدادادی تاکید کرد و افزود: باید از نعمت های معدنی به نحو مطلوب استفاده شود و با راهبردهای حساب شده این ظرفیت برای نسل های آینده نیز حفظ شود.
آقازاده افزود: در شهرستان محلات و دلیجان تنوع اقلیمی و نعمت های الهی وجود دارد که در خیلی از مناطق کشور کمتر این برخورداری مشاهده می شود.
استاندار استان مرکزی افزود: ظرفیت گل و گیاه زینتی به عنوان منابع پایه اقتصاد با لطافت خاص و معادن سنگ به عنوان حوزه معدنی سختاز نعمت های الهی است که باید از این پتانسیل ها به نحو شایسته در توسعه منطقه بهره برد.
نماینده مردم محلات و دلیجان در خانه ملت نیز در این آیین گفت: 10 درصد از معادن کشور در محلات وجود دارد و سالانه 2 میلیون تن سنگ خام در محلات تولید می شود.
حجت الاسلام علیرضا سلیمی با بیان اینکه 47 میلیون تن ذخایر سنگی محلات است افزود: منابع انسانی با تجربه و مصمم در معدن و فرآوری ظرفیت مناسبی را تولید سنگ در خطه فراهم کرده است.
وی ادامه داد: با وجود این ذخایر ارشمند مشکلاتی بر سر راه توسعه معادن وجود دارد و سهم این شهرستان از بازار سنگ جهانی نیم درصد اما سهم کشورهای همسایه 24 درصد است که باید این تفاوت معناداربا برنامه های حساب شده کم شود.
وی، قوانین دست و پا گیر را مهمترین موانع توسعه صنعت سنگ نما بیان کرد و افزود: مالیات برارزش افزوده برای مصرف کننده در نظرگرفته شده است و درحالیکه معادن سنگ تولیدکننده هستند ملزم به پرداخت آن هستند.
نماینده مردم محلات و دلیجان ادامه داد: مشوق های قانونی مصوب مجلس شورای اسلامی اجرایی نمی شوند در حالیکه خلاهای قانونی را می توان به فوریت در خانه ملت رفع کرد.
وی، نظام تعرفه در گمرک را یکی دیگر از مشکلات دانست و بر هدفمند شدن واردات در حوزه سنگ تاکید کرد.
فرماندار محلات نیز در این آیین گفت: شهرستان محلات به واسطه داشتن معادن و چرخه فراوری سنگ در ایران شناخته شده است و ذخیره سنگ های تزیینی آن به گونه ای است که فرصتی برای توسعه تولید ملی در کشور به شمار می رود.
علی زینی وند افزود: محلات قطب تولید سنگ نمای کشوراست به طوری که سه درصد از تولید سنگ و 12 درصد از تولید سنگ تراورتن دنیا را به خود اختصاص داده است.
زینی وند یادآور شد: هم اکنون 25 درصد از ذخایر سنگ تراورتن در 100 معدن با ظرفیت 20 میلیون تن استخراج و پنج هزار نفر اشتغال در این شهرستان وجود دارد.
وی ادامه داد: سنگ تزئینی تراورتن محلات دارای شهرت جهانی است و 60 درصد سنگ ساختمانی تراورتن کشور از معدن های این شهرستان تولید می شود و سالانه 2 و نیم میلیون تن از این نوع سنگ درمحلات استخراج می شود.
فرماندار محلات بیان کرد: 250 واحد صنعتی فراوری سنگ در کنار معدن های محلات ویژگی منحصر به فرد این شهرستان است که سنگ استخراجی را در همین شهرستان با نیروهای ماهر و متخصص فرآوری می کند.
زینی وند ادامه داد: برگزاری نمایشگاه بین المللی سنگ ایران(محلات، نیم ور) به عنوان یکی از پتانسیل های مهم نقش بسزایی در رونق اقتصادی منطقه ایفا می کند و بزرگترین رویداد صنعت سنگ و ساختمان کشور محسوب می شود.
وی افزود: حضور شرکت ها و بازرگانان معتبر خارجی ‏در این نمایشگاه بسترهای لازم برای تبادل اطلاعات صنعتی را فراهم و نقطه عطفی در این ‏زمینه به وجود می آورد.
زینی وند گفت: نمایشگاه بین المللی سنگ ایران‌ می‌تواند بسترهای لازم برای برقراری ارتباط صنعتگران ایران با شرکت ها و صنایع کشورهای خارجی را ‏فراهم کند و تولیدکنندگان و صاحبان صنایع را به سمت استفاده از فناوری‌های نوین و نوسازی تجهیزات، برای تولید و ‏عرضه باکیفیت تر محصولات ترغیب کند.
فرماندار محلات تاکید کرد: با توجه به نامگذاری سال جاری به نام اقتصاد مقاومتی؛ تولید، اشتغال لازم است این نمایشگاه به عنوان نماد برجسته صنعت سنگ در کشور مورد توجه جدی قرار گرفته تا با فراهم شدن بسترهای لازم برای تسهیل در صادرات سنگ به سایر کشورها، زمینه تولید و اشتغال محقق شود.
مدیر اجرایی نمایشگاه بین المللی سنگ نیز گفت: 350 تجار خارجی و میهمانهای خارجی از 18 کشور در نمایشگاه بین المللی محلات حضور یافتند.
محمد حلاجیان ادامه داد: شرکت های تولیدکننده سنگ از برزیل برای اولین بار، ایجاد مرکز مذاکرات B 2 B، حضور تجار کشورهای ایتالیا ، چین، هند، ترکیه، اتریش، نروژ، آذربایجان، نیجریه، غنا، کونگو، عمان و کویت در نمایشگاه حضور دارند.
وی ادامه داد: موقعیت استراتژیک ایران در میان بازارهای هدف سنگ از جمله روسیه، کشورهای CIS ، کشورهای حوزه خلیج فارس، عراق، افغانستان، کشورهای شمال آفریقا، ترکیه و لبنان و با توجه به رتبه اول متنوع ترین کشور دنیا در خصوص انواع سنگ تزئینی مزیت حضور تجار و تامین کنندگان بین المللی (سنگ) را در ایران به عنوان یک مرکز در دسترس برای تامین سنگ بیش از پیش کرده است.
وی ادامه داد: ایجاد روابط کاری با نمایشگاه های معتبر، دعوت از سفرا و رایزنان تجاری کشورهای هدف، پذیرش هیات های تجاری بازاریابی، ثبت برند نمایشگاه در سایت های مربوطه، ارتباط موثر و درج تبلیغات در مجلات خارجی تخصصی سنگ، حضور درنمایشگاه های بین المللی سنگ معتبر و عقد قرارداد تهاتری برای توسعه صنعت سنگ اجرا شده است.
دهمین نمایشگاه بین المللی سنگ نما در شهر نیم ور در 10 کیلومتری جاده محلات به شهر نیم ور در فضایی به مساحت 90 هزار متر مربع شامل 20 هزار متر مربع فضای سرپوشیده و 70 هزار متر مربع و فضای باز برپا شده است.
در 350 غرفه این نمایشگاه، آخرین دستاوردهای حوزه سنگ های معدنی و تزئینی در زمینه های فرآوری سنگ های ساختمانی، معادن سنگ، ماشین آلات استخراج معدنی، قطعات و لوازم سنگ بری، معدن و ماشین آلات تخصصی و سایر صنایع وابسته به این صنعت به نمایش درآمده است.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.