بهمن صالحی روز سه شنبه در حاشیه اجرای طرح صبحانه سالم در مدارس در گفت وگو با ایرنا افزود: سرانه مصرف شیر در جهان روزانه 2 تا سه واحد (لیوان) و این شاخص در کشور یک لیوان در روز است درحالیکه مردم خمین سرانه مصرف شیر نیم لیوان معادل نیم واحد دارند.
وی اظهارکرد: خمین دومین تولید کننده شیر در استان مرکزی است اما، 65 درصد این محصول لبنی به شهرستان های مجاور ارسال می شود و فرهنگ مصرف شیر در سبد غذایی روزانه درحدانتظار نیست.
صالحی بیان کرد: کم مصرف ترین فرآورده لبنی در خمین شیر است و ماست و پنیر جایگاه بهتری در سبد غذایی روزانه مردم دارند در حالی که بیشترین منبع تامین کننده ویتامین A در گروه لبنی در فرآورده شیر است.
سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی،آشامیدنی و آرایشی بهداشتی مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی خمین افزود: شیر یک ماده غذایی متراکم است که می تواند نیاز بدن را به طور کامل و متعادل تامین کند.
وی اظهارکرد: رشد مطلوب در دوران کودکی و نوجوانی، بهره مندی از سیستم دفاعی قوی و ممانعت از بروز عوارض ناشی از کمبود مواد مغذی با مصرف شیر و فرآورده های آن در شبانه روز امکان پذیر است.
صالحی اظهارکرد: مصرف روزانه سه لیوان شیر یا یک کاسه ماست و 40 تا 50 گرم پنیر می تواند عمده احتیاجات بدن انسان را به مواد مورد نیاز تامین کند.
سرپرست اداره نظارت و ارزیابی فراورده های خوراکی،آشامیدنی و آرایشی بهداشتی مدیریت غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی خمین بیان کرد: هر لیوان شیر 250 میلی لیتر در حدود 315 میلی گرم کلسیم دارد که 30 درصد کلسیم روزانه مورد نیاز بدن انسان را تامین می کند.
وی گفت: این ماده با ارزش به عنوان غذا نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگسالان مفید است، بنابراین کمبود آن در رژیم غذایی ممکن است مخاطرات جدی در پی داشته باشد.
صالحی افزود: یکی از این مخاطرات شایع پوکی استخوان در سن کمتر از 50 سال و کمبود کلسیم در بین کودکان و زنان باردار است که با تجویز مکمل کلسیم تامین می شود.
وی گفت: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی بویژه کلسیم ارزش غذایی بالایی داشته و در رشد جسمی و هوشی کودکان ، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان نقش مهمی دارد.
صالحی تاکید کرد: افزایش سرانه مصرف شیر در این خطه نیازمند فرهنگ سازی است.
طرح صبحانه سالم با هدف تقویت سلامت دانش آموزان اجرا شد و در این طرح بسته غذایی سالم همراه بسته آموزشی محور عذای سالم، بین دانش‌آموزان توزیع شد.
18 هزار دانش آموزدر خمین در همه مقاطع مختلف تحصیلی در 250 مدرسه مشغول تحصیل هستند.
7277/6013/ خبرنگار: افسانه آروند***انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.