به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله غفوری شامگاه سه شنبه در آیین تجلیل از مدیر حوزه های علمیه استان مرکزی در بیت نماینده ولی فقیه در این استان، افزود: جامعه کنونی ایران بیشتر از هر زماندیگری نیازمند الگو سازی موازین دین مبین اسلام و سیره اهل بیت(ع) برای اقشار مختلف جامعه به خصوص نسل جوان است که حوزه های علمیه باید در تحقق این امر خطیر پیشتاز باشند.
وی ادامه داد: برگزاری کرسی های نظریه پردازی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، برپایی کرسی های آزاد اندیشی، فقه معاصر و نیاز سنجی عمومی نیز از دیگر نیازهای روز جامعه است که حوزه های علمیه باید با همکاری دیگر نهادهای آموزشی و تربیتی در راستای این اهداف بکوشند.
قائم مقام مدیریت حوزه های علمیه کشور با بیان اینکه مبلغان دینی باید به ادبیات جامعه آگاهی داشته باشند، اظهار کرد: این قشر از جامعه با الگوگیری از سیره اهل بیت(ع) و همچنین علمای بزرگ دینی و فرهنگی از قبیل امام راحل و شهید مطهری باید بتوانند در افکار جوانان تاثیرگذاری و جامعه را به سمت و سوی معنویت هدایت کنند.
وی اضافه کرد: طلاب و روحانیون باید اثربخشی خود را در دو سطح داخل و خارج از حوزه های علمیه تقسیم کرده و در داخل حوزه تحقیق، پژوهش و مباحث اسلامی را به بهترین شکل ممکن دنبال کنند و در خارج از حوزه و جامعه نیز داشته های علمی خود را در راستای گسترش معنویت و برقراری ارتباط با جوانان با هدف مقابله با توطئه های فرهنگی دشمنان به کار بگیرند.
حجت السلام والمسلمین غفوری بیان کرد: حوزه علمیه قم به عنوان پشتیبان اصلی حوزه های علمیه جهان تشیع باید حفظ شود اما در تصمیم گیری و تصمیم سازی حوزه های علمیه دیگر نقاط کشور دخالتی ندارد، چرا که هر شهر و استانی مقتضیات و شرایط خاص خود را دارد و نمی توان برای همه حوزه های علمیه کشور یک نسخه واحد پیچید.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی نیز در این آیین گفت: احیای روحیه انقلابی گری و تربیت علمای صاحب نام و تاثیرگذار در بخش های مختلف جامعه باید رویکرد اصلی حوزه های علمیه کشور باشد.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: ارتقای سطح علم و اخلاق، توسعه حکیمانه حوزه ها بر اساس ظرفیت های موجود، تامین رشته های تخصصی تفسیر قرآن کریم و معارف اسلامی از دیگر مسائلی است که مدیران حوزه های علمیه نقاط مختلف کشور باید به آن توجه کنند.
وی اظهار کرد: طلاب و روحانیان تنها با سلاح علم، تحقیق و پژوهش می توانند نقش موثری در گسترش فرهنگ مهدویت و اثبات حقانیت اهل بیت (ع) در جامعه داشته باشند، بنابراین همه تلاش این قشر از جامعه باید در راستای تقویت ظرفیت علمی و معنوی باشد.
امام جمعه اراک اضافه کرد: طلاب و روحانیان باید خودسازی، تزکیه نفس، قناعت و پرهیز از تجمل گرایی را در دستور کار خود قرار دهند، چرا که تنها در این صورت می توانند جامعه را به مسیر معنویت و تقوا هدایت کنند.
وی گفت: پیش از سال 1390 کمتر از 600 طلبه مرد در حوزه های علمیه استان تحصیل می کردند اما اکنون یک هزار و 884 نفر در حوزه های علمیه استان مشغول به تحصیل هستند و 600 نفر نیز در این 6 سال فارغ التحصیل شده اند.
آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: شمار بانوان طلاب نیز قبل از سال 1390 به 200 نفر هم نمی رسید اما هم اکنون سه هزار و 500 طلبه زن در حوزه های علمیه استان مرکزی مشغول به تحصیل هستند که از تعداد 900 نفر ورودی جدید حوزه های علمیه خواهران استان محسوب می شوند.
وی بیان کرد: حوزه علمیه قم باید نظارت بر حسن انجام امور در حوزه های علمیه کشور را سرلوحه امور قرار داده و در بخش های مختلف دیگر از قبیل ارائه دروس، حق الزحمه اساتید و برگزاری امتحانات را باید به مدیریت حوزه ها واگذار کند.
در این آیین از خدمات هفت ساله حجت الاسلام والمسلمین سید علی حسینی پور مدیر حوزه های علمیه استان مرکزی و امام جمعه موقت اراک تجلیل شد.
همچنین یک نفر از اساتید حوزه های علمیه استان مرکزی برای جایگزینی حجت الاسلام و المسلمین حسینی پور از سوی شورای مرکزی حوزه های علمیه استان مرکزی به شورای عالی حوزه های علمیه کشور معرفی شد که در صورت موافقت این نهاد، در اسرع وقت معرفی می شود.
بیش از پنج هزار طلبه برادر و خواهر در 30 مدرسه علمیه استان مرکزی تحصیل می کنند.
3017/6013/ خبرنگار: مصطفی مجللی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.