شهردار نراق در حاشیه این آیین در گفت و گو با ایرنا گفت: این جشنواره به مدت چهار روز تا 17 مهرماه با هدف تقویت اقتصاد خانوار، رونق کشاورزی و ایجاد نشاط اجتماعی در محله سفی میدان عصاران از ساعت 9 الی 12 ظهر و عصرها از ساعت 15 الی 20 شب برپاست.
مهدی اسماعیلی افزود: در این جشنواره 17 غرفه، مراحل ساخت با کیفیت ترین شیرینی کشور (جوزغند) را نمایش می دهند تا محصولات تولیدی توسط زنان نراق به طور مستقیم و بی واسطه وارد بازار مصرف شود.
وی بیان کرد: غرفه های صنایع دستی و عرضه محصولات کشاورزی نیز دایر شده تا صنایع دستی و مزیت های کشاورزی شهرستان دلیجان عرضه شود.
اسماعیلی ادامه داد: کارگاههای جوزغند، گلاب و عرقیات گیاه، گیوه دوزی و پخت نان سنتی نیز در این نمایشگاه دایر شده است.
اسماعیلی افزود: سالانه 10 تن جوزغند در 50 کارگاه تولیدی در شهر نراق تولید و به بازارهای مصرف عرضه می شود.
شهردار نراق گفت: تولید این نوع شیرینی در نراق ارزش افزوده اقتصادی دارد و به عنوان یکی از مزیت های شناخته شده در کشور است.
وی ادامه داد: جوزغند به عنوان دستاورد بومی نراق است و سالانه در جریان برگزاری جشنواره، علاقه مندانی از داخل و خارج کشور برای تهیه این محصول، به شهر تاریخی نراق سفر می کنند.
شهردار نراق ادامه داد: متوسط قیمت این شیرینی در نوع آلویی، انجیری، گلابی و هلویی هر کیلو 900 هزار ریال است.
شهردار نراق گفت: سال گذشته محصول جوزغند تولیدی توسط بانوان نراق به عنوان یک برند، ثبت ملی شد.
جوزغند نوعی شیرینی قدیمی منحصر به فرد و سوغاتِ شهر تاریخی نراق است که شیوه تهیه آن، سینه به سینه از نسل های پیشین توسط زنان و دختران نراق حفظ شده است.
برای تهیه این محصول، هلو، زردآلو، آلو محلی پوست کنده در معرض آفتاب نیمه خشک می شود و پس از چند روز، با خارج کردن هسته آن، مخلوطی از آرد مغز بادام، گردو، شکر، هل و آرد نخودچی درون آن قرار می گیرد.
این مخلوط خوراکی دوباره در معرض آفتاب قرار گرفته تا به طور کامل خشک شود و سپس توسط یک رشته نخ به شکل دانه های تسبیح به هم متصل و آن را در محل خشک و خنک برای مصرف آجیل شب عید و ایام زمستان ذخیره می کنند.
13 اثر باستانی، تاریخی شهر نراق به ثبت ملی رسیده است که مهمترین آن ها شهاب سنگ آسمانی، بازار و کاروانسرای شمس السلطنه، امامزاده یحیی، مسجد پایین، مسجد جامع، امامزاده سلیمان و آب انبار حاج مهدی است.
نراق در جنوب استان مرکزی و از توابع شهرستان دلیجان است و حدود 140 کیلومتر با اراک فاصله دارد.
7277/3075/ خبرنگار: افسانه آروند *** انتشار دهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.