به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دامپزشکی استان مرکزی دکتر محسن شانقی افزود: طرح نظارت بر ذبح شرعی و بهداشتی دام‌های قربانی در ایام عزاداری سالار شهیدان در تمامی مناطق استان به منظور تامین گوشت سالم و حلال انجام می شود.
وی تصریح کرد: گروه های ثابت و سیار دامپزشکی در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در قالب 2 نوبت‌ کاری آماده ارائه خدمات به مردم و پاسخگویی به سوالات شهروندان هستند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: شرایط ذبح بهداشتی و شرعی دام‌های نذورات در کشتارگاه‌ها فراهم و بازرسان بهداشتی و ناظرین ذبح شرعی در قالب 40 گروه ثابت و سیار متشکل از دامپزشک، بازرس بهداشت گوشت و ناظر ذبح شرعی کنترل و نظارت بهداشتی و شرعی دام‌های قربانی در مرکز استان و شهرستان‌های تابعه را در کشتارگاه‌های دام و مکان‌های از پیش تعیین شده به صورت رایگان برعهده دارند.
شانقی افزود: با توجه به احتمال انتقال بیماری‌های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه– کنگو(CCHF) از دام به انسان و ابتلای مصرف‌کنندگان از طریق مصرف گوشت به شهروندان توصیه می‌شود لاشه های قربانی شده پس از مراحل جمود نعشی و در شرایط سرد (نگهداری گوشت استحصالی به مدت حداقل 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه سانتیگراد پس از کشتار) مصرف شود.
وی اضافه کرد: مردم باید از کشتار دام‌هایی که دارای نشانه‌های درمانگاهی غیر طبیعی، آلودگی‌های انگلی خارجی و قارچی و نیز تب‌دار هستند، خودداری کنند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی خاطرنشان کرد: همشهریان می‌توانند در صورت نیاز با شماره تلفن 1512 (سامانه اطلاع‌رسانی و پاسخگویی اداره کل دامپزشکی استان مرکزی) و یا شماره تلفن شبکه دامپزشکی شهرستان تماس حاصل کنند.
شانقی در بخش دیگری از سخنانش از آغاز مرحله دوم واکسیناسیون سراسری تب برفکی در جمعیت دام سنگین استان مرکزی خبر داد.
وی گفت: در این مرحله که به مدت یک ماه به طول می انجامد، بیش از 100 هزار راس گاو و گوساله علیه بیماری تب برفکی مصون سازی می شوند.
مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی توضیح داد: تب برفکی یکی از بیماری های ویروسی مسری دام است که درصورت شیوع در جمعیت دامی ، خسارات اقتصادی فراوانی دارد و به همین منظور 36 گروه مایه کوب در این مرحله از واکسیناسیون در استان مرکزی مشارکت دارند.
شانقی عنوان کرد: دوز واکسن تزریقی در این طرح رایگان است و با توجه به احتمال شیوع بیماری تب برفکی واکسیناسیون ضرورت دارد که تمامی دامداران همکاری لازم را با گروه های واکسیناسیون داشته باشند.
وی افزود: علاوه بر واکسیناسیون رعایت اصول بهداشتی- قرنطینه ای و کنترل تردد دام توسط دامداران باید صورت بگیرد و دامداران باید در زمان اجرای عملیات مایه کوبی تب برفکی از خرید، فروش و نقل و انتقال کنترل نشده دام و همچنین تردد پرسنل و ماشین آلات بین واحدها خودداری کنند تا بهترین نتیجه حاصل شود.
استان مرکزی با 12 شهرستان، و یک هزار و 539 روستا، دارای 622 واحد مرغداری صنعتی، 491 واحد گاوداری صنعتی و 191 واحد کارگاه پرورش آبزیان است.

7114/6013/خبرنگار:شیما کریمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.