عزت الله آمره ای روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: با انسداد این تعداد چاه غیرمجاز یک میلیون 609 هزار مترمکعب در مصرف آب صرفه جویی می شود.
وی اظهار کرد: یکی از مهمترین راهکارهای گذر از بحران آب، مدیریت مصرف و جلوگیری از برداشت چاه های غیرمجاز و اضافه برداشت چاه های مجاز است که شرکت آب منطقه ای در راستای مدیریت و نظارت دقیق بر منابع آب های زیرزمینی اقدام به مسدود کردن چاه های غیرمجاز کرده است.
آمره ای افزود: 284 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی در استان مرکزی از 2 هزار و 750 حلقه چاه غیرمجاز برداشت می شود که تداوم آن تهدیدی جدی برای محیط زیست و ذخایر آبی منطقه است.
وی افزود: عملیات پرکردن چاه ها ی غیرمجازهمچنان ادامه دارد و این شرکت در جلوگیری از فعالیت این چاه ها، فعالیت جدی و مستمر دارد.
وی گفت: مصرف بی رویه و کاهش نزولات جوی در سال جاری شرایط ذخایر زیرزمینی را در این استان با مخاطره همراه کرده است.
آمره ای افزود: با استمرار کاهش سطح سفره های زیرزمینی، لازم است از شیوه مدیریتی سهمیه بندی آب استفاده کرد.
وی گفت: سال گذشته 50 هزارمتر مجوز حفاری چاه، جابجایی و کف شکنی صادر شده که حدود 15 میلیارد تومان هزینه به بهره‌برداران چاه‌ها تحمیل کرد و این امر نشانگر وضعیت بحرانی آب های زیرزمینی در استان مرکزی است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: منابع موجود آب های زیرزمینی در این استان به علت برداشت های غیرمجاز و بی رویه با مشکل جدی روبرو شده و باید کشاورزان از روش های نوین آبیاری استفاده کنند.
آمره ای بیان کرد: سالانه حدود 235میلیون متر مکعب کسری در دشت های استان کسری مخزن وجود دارد یعنی سالانه معادل 235 میلیون مترمکعب آب زیرزمینی افت می کند.
وی با اشاره به اهمیت کشت گیاهان کم آبم بر تصریح کرد: از آنجا که آب جزء انفال و متعلق به تک تک افراد جامعه و حتی نسل های آینده است، هرگونه بهره برداری از آن به ویژه در بخش کشاورزی می بایست بر مبنای قواعد و ضوابط علمی باشد.
آمره ای افزود: با توجه به محدودیت منابع آب موجود، ضرورت اجرای الگوی کشت که از الزامات برنامه ششم توسعه است و ضروری است تا مسئولان ذیربط همچون سال های گذشته همکاری خود را برای کنترل و جلوگیری از کشت های پرآب ادامه دهند.
وی بیان کرد: 2 هزار و 750 حلقه چاه فاقد پروانه در استان مرکزی وجود دارد که یک هزار و 630 حلقه آن شناسایی شده که در قانون تعیین تکلیف چاه های آب فاقد پروانه بهره برداری، مورد رسیدگی قرار خواهند گرفت.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به اینکه بیشترین برداشت چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز مربوط به مصارف کشاورزی است، ادامه داد: 99 درصد از آب استحصالی از چاه های فاقد پروانه و غیرمجاز استان به مصرف کشاورزی و بقیه به مصارف صنعت و خدمات می رسد.
وی گفت: همه ما در مقابل بحران به وجود آمده در وضعیت منابع آب مسئول هستیم و باید با همکاری و همدلی یکدیگر، آثار نامطلوب این معضل را به حداقل برسانیم
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی*** انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.