مجتبی مرادی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: آماربرداری سراسری از منابع آب استان همزمان با دیگر مناطق کشور هر پنج سال یک بار صورت می گیرد که دوره نخست و دوم آن در سال های 82 و 87 انجام شده و در این دوره متناسب با برنامه ششم توسعه کشور، در سال 96 انجام می شود.
وی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات منابع آب در استان تعیین تعداد منابع آبی، تعیین میزان تخلیه منابع آب زیرزمینی و حجم مصارف از جریان‌های سطحی است.
وی گفت: هدف از انجام آمار برداری منابع و مصارف، دستیابی به بخش مهمی از اطلاعات مربوط به بیلان منابع آب در محدوده‌های مطالعاتی و حوضه‌های آبریز استان است که به دلیل حجم قابل توجه آنها، تاثیر تعیین‌کننده‌ ای بر برآورد میزان منابع آب دارد.
مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای مرکزی گفت: عملیات آماربرداری برای دستیابی به مجموع تخلیه، مصرف و پراکنش منابع آب بهره برداری سطحی و زیرزمینی در یک زمان مشخص، انجام می شود.
مرادی، آماربرداری تومان از منابع و مصارف آب سطحی و زیرزمینی، دارا بودن، اعتبار عمرانی نهادینه شده، وابسته نبودن به منابع داخلی شرکت های آب منطقه ای، استفاده از اطلاعات آن برای محاسبه بیلان کشوری و نیز حفاظت و بهره برداری از منابع آب زیرزمینی و شناسایی چاه های غیرمجاز را از جمله دستاوردهای آماربرداری از منابع و مصارف آب های سطحی و زیرزمینی عنوان کرد.
مدیر دفتر مطالعات شرکت آب منطقه ای مرکزی ضمن تأکید بر اهمیت موضوع آماربرداری در تصمیم گیری های مهمی از جمله محاسبات آب قابل برنامه ریزی و اخذ تخصیص های استانی، خواستار همکاری عمومی در برگزاری هر چه بهتر آماربرداری شد.
مردای گفت: هم اینک استان مرکزی به 3 ناحیه تقسیم شده است و براساس برنامه قرار است سه شرکت آماربردار به طور جداگانه منابع آبی این 3 ناحیه شامل چاه، قنات، چشمه، نهر، آب بند و غیره را برداشت و مورد بازبینی آماری قرار‌ دهند.
92 درصد از حجم آب مصرفی استان مرکزی در بخش کشاورزی، سه و نیم درصد در بخش صنعت و بقیه در بخش آشامیدنی مصرف می شود.
6991/3075/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده: حسین مهدی زاده
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.