مصطفی کلاته روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا عنوان کرد: منطقه بازرجان تفرش با وسعت 26 هزار و 977 هکتار در سال 85 به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد و در سال 92 نیز به مدت پنج سال به عنوان منطقه شکار ممنوع انتخاب شد.
وی افزود: این منطقه در شمال شرق تفرش قرار گرفته و منطقه کوهستانی به شمار می رود و تنها منطقه شکار ممنوع استان مرکزی است که رودخانه دائمی قره چای از غرب آن وارد و از شمال شرق آن خارج می شود و دارای 29 چشمه آب است.
کلاته بیان کرد: تنوع زیستی منطقه به گونه ای است که طبق بررسی های انجام ظرفیت تبدیل شدن منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده را دارد که مکاتبات آن با منابع طبیعی انجام شده وه هنوز نظر قطعی صادر نشده است.
وی اظهار کرد: این منطقه دارای 28 گونه پستاندار است و مهمترین حیات وحش بازرجان شامل قوچ و میش، کل و بز، گرگ، گراز و کفتار و سمور است و در کنار حیات وحش دارای پوشش گیاهی علفی، درختی و درختچه ای است که بیشترین تنوع آن مربوط به تیره مرکبیان است و به واسطه شرایط موجود با موافقت به منطقه تحت مدیریت و حفاظت محیط زیست تبدیل می شود.
معاون فنی محیط زیست استان مرکزی با اشاره به استقرار 2 پاسگاه محیط بانی در این منطقه اظهار کرد: پاسگاه بخش بازرجان فعال است و با وجود کم و کاستی های اما، مدیریت و حفاظت منطقه به خوبی انجام می شود و طبق هماهنگی های صورت گرفته نیازها و امکانات موجود رفع و ارتقا می یابد.
وی گفت: منطقه از نظر وقوع تخلفات شکار مورد پایش قرار دارد و با افزایش نرخ جرائم شکار گونه هایی همچون به قوچ، میش و کل و بز و آهو به 100 میلیون ریال شاهد اثربخشی مثبت این افزایش هستیم که قدرت بازدارندگی دارد.
کلاته تصریح کرد: در کنار نظارت و پایش تخلفات مربوط به حیات وحش موارد تخریب محیط زیست منطقه نیز تحت پایش قرار دارد به طوری که تخریب محیطی به کمترین حد ممکن رسیده است البته در این منطقه تعدادی معدن فعالیت دارند و سال گذشته نیز مجوز فعالیت یک معدن صادر شد که محیط زیست موافق این امر نبود.
وی تاکید کرد: با توجه به ارزش تنوع زیستی، منطقه فعالیت معادن می تواند آثار تخریبی به جای بگذارد و در این راستا محیط زیست حساسیت های لازم را در این زمینه منتقل کرده است چراکه حداقل تخریب مناطق توسط معادن از بین رفتن چشم انداز است و به تبع آن پوشش گیاهی تحت تاثیر قرار می گیرد و در مناطقی که دارای منابع آبی هستند نیز احتمال بروز چالش و تخریب وجود دارد.
معاون فنی محیط زیست استان مرکزی افزود: در مناطق تحت مدیریت محیط زیست قوانین با حساسیت و قدرت بیشتری اعمال می شود و اجازه فعالیت معادن داده نمی شود اما، در مناطق شکار ممنوع شاهد برخی اتفاقات همچون صدور مجوز فعالیت معادن هستیم که با ارتقای منطقه شکار ممنوع بازرجان به منطقه حفاظت شده می توان قوانین را با حساسیت بیشتر دنبال کرد.
شهرستان تفرش با جمعیت بیش از 24 هزار نفر در 85 کیلومتری شمال شرق اراک واقع شده است.
6992/6013/خبرنگار: آذر اسفندیاری***انتشاردهنده: مژگان حیدری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.