به گزارش ایرنا، پرویز افشار روز چهارشنبه در نشست شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان مرکزی در اراک افزود: بحث غربالگری و مداحله زودرس باید در آینده نزدیک جزو برنامه های جدانشدنی در حوزه ساماندهی و کنترل آسیب های اجتماعی قرار گیرد.
وی بیان کرد: اعتیاد ریشه در بسیاری از آسیب های اجتماعی دارد و بیش از 70 درصد از جرایم در ارتباط با موادمخدر است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور ادامه داد: مواد مخدر روز به روز از نظر تنوع و تکثر و شیوع آن در حال افزایش است.
وی یادآور شد: بر اساس آمار سازمان ملل در حدود 15 سال گذشته بیش از 10 نوع ماده محرک، توهم زا و مخدر در دنیا وجود داشت اما امروز این آمار به 450 نوع رسیده است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اضافه کرد: ساخت و تولید برخی از این مواد بسیار آسان است و نیازی به عبور از مرزهای فیزیکی را ندارد.
افشار عنوان کرد: دفاع جانانه در امر مبارزه با اعتیاد و موادمخدر در کشور صورت گرفته اما مقابله به تنهایی کفایت نمی کند و باید ساز و کارهای دیگر به عنوان اولویت مورد توجه قرار گیرد که مهمترین آن بحث پیشگیری است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: مهمترین برنامه در این راستا پیشگیری است و امروز کشورهای توسعه یافته این موضوع را از پیش دبستانی ها و دبستان دنبال می کنند.
افشار بیان کرد: استان مرکزی یکی از استان هایی است که محل ترانزیت جنوب، شمال و غرب قرار دارد و توجه ویژه به مبادی های ورودی و خروجی این استان امری ضروری است.
وی گفت: سال گذشته تعدادی کیت های بزاقی برای تشخیص اعتیاد رانندگان که دارای رفتارهای پرخطر دارند در اختیار پلیس راهور قرار گرفت که با توفیقات خوبی همراه بود.
داشته و ادامه خواهد داشت.
افشار عنوان کرد: وظیفه در امر مبارزه با موادمخدر بسیار سنگین و خطیر است و بر اساس شاخص های جهانی اگر تمام عوامل امنیتی و
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور افزود: مهمترین برنامه در این راستا پیشگیری است و امروز کشورهای توسعه یافته این موضوع را از پیش دبستانی ها و دبستان دنبال می کنند.
وی اضافه کرد: برنامه کاهش آسیب در زندان ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این برنامه ها به هیچ عنوان نباید کمرنگ شود.
افشار عنوان کرد: در 9 ماه امسال حدود 80 سازمان غیردولتی به جمع تشکل های مردم نهاد در راستای مبارزه با اعتیاد اضافه شده است.
وی گفت: هفت هزار و 700 مرکز درمانی در حوزه کاهش مصرف و اعتیاد در کشور فعال است که 90 درصد آنها توسط بخش خصوصی و تشکل های مردمی اداره می شود.
به گزارش ایرنا، معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور ادامه داد: هر یک دلار سرمایه گذاری در امر پیشگیری، 20 دلار سرمایه گذاری برای درمان در آینده را کاهش می دهد.
افشار عنوان کرد: صیانت و حمایت از معتادان بهبود یافته و خانواده های این قشر با جدیت دنبال می شود و تاکنون فرصت های شغلی قابل توجهی برای آنان ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: در 9 ماه امسال 538 تن انواع مواد مخدر در کشور کشف و ضبط شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل 13 درصد افزایش یافته است.
معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور اضافه کرد: در بحث مقابله با عرضه مواد مخدر، سیاست های جدیدی به کار گرفته شده و تمرکز بر مرزهای شرقی است که در این راستا 78 درصد از کشفیات از این مرزها و استان های همجوار آنها به دست آمده است.
وی گفت: طرح ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر در سال 94 و نیمه اول سال 95 اجرا شده و اطلاعات آن اعلام شده و آمارهای جدید به زودی اعلام می شود.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: تلاش های زیادی در امر مبارزه با موادمخدر در این استان صورت گرفته اما برای کسب توفیقات بیشتر باید مبازه جدی از درون خانواده ها صورت گیرد.
شکرالله حسن بیگی افزود: انتظار و مطالبه رهبر معظم انقلاب در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی از جمله اعتیاد، مشارکت خانواده ها و نهادهای اجتماعی از جمله بخش غیر دولتی است.
وی بیان کرد: صندوق حمایت از اشتغال معتادان در استان در حال پیگیری است که انتظار است مورد توجه جدی قرار گیرد.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی ادامه داد: خیران در راه اندازی این صندوق نقش موثری دارند و باید در این راستا نیز گام های بلندی بردارند.
به گزارش ایرنا، مدیرکل دفتر امور اجتماعی استانداری مرکزی هم در این نشست گفت: استان مرکزی نخستین استانی است که خانه سازمان های مردم نهاد در آن شکل گرفته و شبکه های زیادی در این استان تاکنون تشکیل شده است.
غلامرضا فتح آبادی افزود: 61 تشکل مردمی در حوزه اعتیاد در این استان فعالیت دارد.
مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: طرح پیشگیری از اعتیاد در زنان در گروه سنی 15 تا 40 سال در دست اقدام است.
زهرا فرجی افزود: در این طرح مقرر شده سه هزار نفر تحت پوشش قرار گیرند و نقش سازمان های مردم نهاد در اجرای این طرح از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی بیان کرد: اجرای این طرح با رعایت تمام صرفه جویی ها نیازمند 790 میلیون ریال اعتبار است که امید است این اعتبار تامین شود.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: اقدامات درمانی در امر اعتیاد باید اثربخش باشد.
عباس قاسمی افزود: زندانیانی که از زندان خارج می شوند و معتادان بهبود یافته باید مورد توجه و حمایت های لازم قرار گیرند تا وقوع جرم مجدد کاهش یابد.
وی بیان کرد: 50 درصد از زندانیان استان مرکزی با اعتیاد و موادمخدرارتباط دارد و در واقع 70 درصد از جرایم استان مربوط به این حوزه است.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان مرکزی ادامه داد: بیشتر مجرمان موادمخدر سابقه تکرار جرم دارند و باید همه تلاش ها برای جلوگیری از تکرار جرم صورت گیرد.
در این نشست طرح شیوع شناسی واحدهای صنعتی، پنج طرح فرهنگی در خصوص پیشگیری از اعتیاد و طرح توانمند سازی زنان مصوب شد.
همچنین با حضور معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر کشور مرکز دولتی متادون درمانی اراک برای ارایه خدمات به معتادان بی بضاعت راه اندازی شد.
3005/3075/خبرنگار: معصومه صفری***انتشار دهنده: حسین مهدی زاده اصفهانی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.