بیش از ۲ ماه از ورود مهمان شوم ناخوانده به کشورها می‌گذرد و لحظه و به لحظه‌اش پر بود از نگرانی و ترس از گرفتارشدن درپنجه‌های ویروسی که جهان امروز با علم و دانشی که به آن افتخار می‌کرد، هنوز نتوانسته راهکار قطعی مبارزه با این ویروس منحوس را کشف کند.
اما در بحبوحه همه‌گیری کرونا، سرزمینی خودنمایی می‌کند که مردمانش برخلاف تفاوت زبان، فرهنگ، اعتقادات، نسل به نسل مهربانی را آموخته اند و برای عبور از هر بحرانی همدل می‌شوند و امیدشان به یک معبود است.
شاید کرونا با همه مصائبی که داشت، تبلور ایثار کادر درمان همدلی مردم و مسئولان را برجسته کرد و از همان روز نخست شیوع این ویروس در کشور مردم آستین‌های همت را بالا زدند و به کمک پزشکان و پرستاران شتافتند.


اقشار مختلف مردم از هر صنف و گروهی پیشگام در دوخت و توزیع ماسک، توزیع محلول‌های ضدعفونی‌کننده و تهیه آب میوه برای پرستاران و بیماران شدند.
و آن زمان که رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلویزیونی به‌ مناسبت نیمه شعبان به مشکلات و سخت شدن شرایط زندگی برای برخی افراد جامعه به‌علت تبعات ناشی از کرونا اشاره کردند و فرمودند: « افرادی که توانایی و تمکن مالی دارند، فعالیت‌های وسیعی را به‌منظور کمک به نیازمندان آغاز کنند، به‌خصوص که در آستانه ماه مبارک رمضان که ماه انفاق و ایثار است، قرار داریم»، مشارکت مردم در رزمایش مومنانه جلوه دیگری از همدلی و همراهی را به رخ جهانیان کشید.
فراخوان مردم برای حضور در رزمایش مومنانه بهانه‌ای برای خلق حماسه ای دیگر در آلبوم افتخارات ملت ایران بود.
مردمان شهرستان خمین به عنوان زادگاه بزرگ مرد تاریخ معاصر نیز دل به دل یکدیگر دادند و در صف همدلی بجای انتظار نوبت، گوی سبقت را از یکدیگر ربودند.
مردم این شهرستان آن زمان که کمبود ماسک و دستکش و لباس بیمارستان را حس کردند، با راه اندازی واحدهای تولیدی کوچک و بزرگ و قرارگاه های جهادی به طور داوطلبانه به کمک برای تامین این کمبودها کمک کردند.
و این روزها اهالی زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی در آستانه ماه مبارک قصد قربت کردند تا خانواده‌هایی که سفره‌های افطارشان خالی است و پدرانی که ویروس کرونا عرق شرمندگی در مقابل فرزند را بر چروک‌های صورتشان روان ساخته را یاری کنند.
مردم خمین در ماه مبارک رمضان امسال با توشه کمک مومنانه به مهمانی خدا می روند و کوچه گردانی عاشق می‌شوند برای کودکانی که اشک‌های پنهانی مادر، نمک سفره فقیرانه شان است.
این روزها کلید واژه ای به نام کمک مومنانه  جایگزین کرونا در تیتر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی شده است و عکس‌ها و فیلم‌های تهیه سبدهای معیشتی توسط مردم و مسوولان بیشترین لایک را در شبکه های اجتماعی دارد.

همدلی سهم سازمان های مردم در رزمایش مومنانه


مدیر عامل سازمان مردم نهاد آوای مهر آفتاب کمره با بیان اینکه سازمان‌های مردم نهاد خمین ۲۰ سبد معیشتی تهیه کردند، گفت: مبلغی که در این رزمایش جمع آوری می‌شود مهم نیست بلکه حضور مردم در میدان همدلی دستاورد این رزمایش است.
« سحر راشدی » افزود: شاید اقلام غذایی این سبدهای معیشتی کم باشد اما به خانواده‌های نیازمند می‌دانند که مردم همواره کنار آنها هستند.
وی بیان کرد: گرچه به خاطر شیوع ویروس کرونا در ماه مبارک رمضان درب مساجد بسته است اما کمک مومنانه می‌تواند شب قدر رمضان امسال باشد.
امام جمعه خمین کمک به نیازمندان را جزیی از فرهنگ و غیرت دینی بیان کرد و افزود: عده‌ای از مردم در شرایط بحرانی کرونا از نظر اقتصادی لطمه و آسیب دیدند که دستگیری از این افراد  به ویژه در آستانه فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، وظیفه مردم و مسوولان است.
حجت الاسلام سید« علی حسینی پور» ادامه داد: کمک‌های جمع آوری شده در شهرستان باید با اولویت‌بندی نیازمندان، افراد بدون درآمد و خسارت دیده از کرونا توزیع شود.
امام جمعه خمین گفت: در توزیع کمک‌ها باید کرامت انسانی نیازمندان حفظ شود و کمک‌ها به گونه ای به دست آنان برسد که شرمنده نشوند.
حجت الاسلام حسینی پور، تهیه اطلاعات یکپارچه از  نیازمندان خمین را مهمترین دستاورد این رزمایش بیان کرد و افزود: از این اطلاعات باید در طول سال برای کمک به نیازمندان واقعی شهرستان استفاده شود.

توزیع پنج هزار بسته معیشتی تنها گوشه‌ای از سخاوت شهروندان خمینی است


فرماندار خمین گفت: توزیع پنج هزار بسته معیشتی در راستای اجرای این رزمایش در بین خانواده‌های نیازمند و اقشار آسیب دیده از کرونا هدفگذاری شد.
« «احمد طهرانی » افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی در مرحله نخست رزمایش کمک مومنانه قبل از آغاز ماه مبارک رمضان توزیع شده و ۲ هزار و ۵۰۰ بسته معیشتی دیگر نیز در مرحله دوم رزمایش تا نیمه ماه مبارک در خمین توزیع می‌شود.
فرماندار خمین ادامه داد: کمک‌ها و سبدهای غذایی در بین اقشار بدون حمایت، همچون زنان سرپرست خانواده، کارگران فصلی توزیع می‌شود.
طهرانی گفت: رزمایش کمک مومنانه با حضور تشکل‌ها، گروه‌های مردمی و سازمان‌های مردم نهاد، هلال احمر، نهادهای حمایتی پایگاه های بسیج و ائمه جماعات در زادگاه امام راحل اجرا می شود.

۱۰ هزار وعده غذای گرم در رزمایش کمک مومنامه خمین


فرمانده سپاه ناحیه خمین گفت: شناسایی نیازمندان در خمین باید با پرهیز از موازی کاری به پیش برود.
سرهنگ پاسدار« محمد مهدی میرهادی» افزود: طبخ و توزیع غذای گرم در مناطق کم برخوردار خمین از دومین روز ماه مبارک رمضان در ۲ آشپزخانه شهری و روستایی با محوریت کمیته امداد امام خمینی (ره) و موکب ساقی عطشان شهرستان آغاز شده است.
وی با اشاره به طبخ روزانه ۴۰۰ غذا در این آشپزخانه ها تصریح کرد: توزیع ۱۰ هزار غذای گرم در زمان افطار در این شهرستان هدفگذاری شده است.
مسوول بسیج هنرمندان خمین نیز از حضور هنرمندان شهرستان در ماه مبارک رمضان در خانه خانواده‌های بی بضاعت خبر داد و گفت: رسیدگی به وضع محرومان یکی از وظایف اصلی یک هنرمند متعهد است.
« محمد جعفری» اظهار داشت: براساس برنامه‌ ریزی‌های انجام شده هنرمندان رشته‌های مختلف هنری با حضور در خانواده‌ها های نیازمندی که فرزند نوجوان دارند، ضمن آشنایی با مشکلات آن‌ها کار استعدادیابی هنری را انجام می‌دهند.
رزمایش مواسات یا کمک مومنانه به فقرا و آسیب دیدگان ناشی از تعطیلی‌های دوره مقابله با بیماری کرونا، با دستور رهبر معظم انقلاب اسلامی در سراسر کشور اجرا می شود.
ویروس کرونا جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است و از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود و در معمولی‌ترین حالت، باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

 بر اساس گزارش وزارت بهداشت تاکنون بیش از ۸۷ هزار نفر در کشور بطور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و تعداد جان باختگان کرونا در کشور به بیش از پنج هزار نفر رسیده است.

 این ویروس از کشور چین به دیگر کشورهای جهان سرایت کرد و ساختارهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع را تحت تاثیر قرار داده است.
  

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.