به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای مرکزی، «حسین اکبری» روز چهارشنبه گفت: در سال ۱۳۹۸ همچنین عملیات تسطیح،  رگلاژ و خاکریزی جاده دسترسی به طول ۳۵ کیلومتر، لایروبی و اصلاح مسیر کانال و زهکشی به طول بیش از ۵۰ کیلومتر و عملیات بتنی و اصلاح خطوط (لاینینگ)  به حجم ۵۰ مترمکعب در شهرستان ساوه انجام شد.

به گفته او، اجرای ۱۸۰ مترمکعب زیرساخت سنگ و سیمان و بیش از ۲۵۰ مترمکعب عملیات توری سنگی و نصب و اصلاح دریچه های آبیاری برای کنترل و تحویل حجمی آب از جمله دیگر اقدامات این شرکت در راستای حفاظت، نگهداری مناسب، مدیریت و بهره برداری بهینه از کانالها و شبکه آبیاری دشت ساوه در سال گذشته بود.

اکبری ادامه داد: این عملیات با اعتباری افزون بر چهار میلیارد ریال از محل منابع جاری شرکت آب منطقه ای مرکزی صورت گرفته است.

وی با اشاره به سرریز شدن سد الغدیر ساوه در سال گذشته که پس از ۲۴ سال اتفاق افتاد، افزود: ذحایر آبی این سد باعث افزایش امید و توسعه فعالیت های کشاورزی در میان مردم منطقه شد و این مساله اهمیت مرمت و بازسازی بخشهایی از شبکه برای بهره برداری بهینه را افزون تر از قبل کرد.

مدیر بهره برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برق آبی شرکت آب منطقه ای مرکزی با اشاره به ناکافی بودن اعتبارات برای اجرای این عملیات و بهره برداری بهینه از شبکه آبیاری دشت ساوه،  تاکید کرد: هر سال این اعتبارات از محل منابع جاری شرکت هزینه می شود که با توجه به گذشت حدود ۲۵ سال از احداث و بهره برداری شبکه آبیاری منطقه، کفایت نمی کند و تامین اعتبار لازم برای جلوگیری از خسارت به تاسیسات از محل سایر منابع ضروری است.

اکبری اظهار داشت: عملیات لایروبی کانال ها و زهکش ها را به دلیل افزایش راندمان و سرعت انتقال آب، جلوگیری از هدررفت منابع آبی و تسهیل در خدمات رسانی به کشاورزان از مهمترین اهداف و فعالیت های این شرکت است و در این راستا به همکاری کشاورزان و سایر دستگاههای اجرایی نیاز داریم.

منابع اصلی تامین آب شرب و کشاورزی شهرستان ساوه سد الغدیر با ظرفیت ۲۷۷ میلیون متر مکعب است که در بارش های اواخر پارسال و فروردین امسال سرریز کرد و اکنون خروجی آن به ۱۳ مترمکعب برثانیه رسیده است که کشاورزان و باغداران از آن استفاده می کنند.

بخش اعظم آب شرب شهر ۲۳۰ هزار نفری ساوه از سد الغدیر و ۲۹ حلقه چاه تامین می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.