رضا میرزایی در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: با توجه به مطرح بودن انتقال زنجیره ویروس کرونا باید موضوع دفع پسماندها و وسایل آلوده به این ویروس توسط دستگاه‌هایی که از این مواد استفاده می‌کنند، مدیریت شود.

وی ادامه داد: از سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی و وزارت بهداشت و درمان موظف شدند که در اغلب بیمارستان‌های کشور دستگاه‌های زباله سوز و اتوکلاو را مستقر کنند، خوشبختانه در استان مرکزی امحای زباله‌های عفونی و پسماندهای تولید شده در مجموعه‌های بیمارستانی توسط دستگاه‌های اتوکلاو نظارت می‌شود.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به شیوع کرونا ویروس دستگاه‌های اتوکلاو بیمارستان‌های استان در مدار فعالیت هستند و بر اساس دستور العمل های دفن پسماندهای پزشکی این امر مهم بر عهده شهرداری و دهیاری‌ها نهاده شده است.

میرزایی بیان داشت: خوشبختانه با توجه به تمرکز مراکز دفع پسماند در استان، سازمان مدیریت پسماند کلانشهر اراک و سایر شهرستان‌ها قسمتی از دفن بهداشتی پسماندهای پزشکی را انجام می‌دهند به طوری که دفن باید به صورت بلوک انجام شود و همراه با آهک پاشی باشد

وی خاطر نشان کرد: اخطارهای لازم به همکاران و پرسنل شهرستان‌ها در مراکز دفع پسماند داده شده است.

مدیر کل محیط زیست استان مرکزی گفت: با توجه به استفاده عموم شهروندان از ماسک و دستکش به منظور پیشگیری از ابتلاء به ویروس کرونا انتظار می‌رود، از رها سازی آن در خیابان و مکان‌های عمومی خود داری کنند و آن را پس از استفاده به داخل کیسه‌های نایلونی انداخته و سپس در سطل‌های زباله قرار دهند چرا که شاید در شرایط کنونی امکان تفکیک این قبیل زباله‌ها در سطح خیابان‌ها و جمع آوری آن صورت به جداگانه فراهم نباشد.

میرزایی گفت: با توجه به شیوع کرونا به مراکزی که تفکیک پسماند را انجام می‌دادند، اعلام شده که مراکز پردازش شهرداری‌ها به ویژه در شهرستان‌های اراک، ساوه خمین تعطیل شده است.

وی افزود: با وجود تعطیلی مراکز پردازش، پسماندهای عفونی به سطل‌های زباله معمولی انتقال پیدا می‌کند و سپس دفن می‌شود که این امر مخاطراتی را به همراه خواهد داشت چرا که میزان پسماندهای دفنی را افزایش می‌دهد. بر اساس دستورالعمل‌ها و قانون پسماند اگر پسماند عفونی به پسماندهای عادی اضافه شود، پسماند عفونی یا ویژه تلقی می‌شود و به مدیریت خاص نیاز دارد.

میرزایی گفت: با توجه به شرایط خاصی که نسبت به شیوع کرونا در استان وجود دارد، از مردم انتظار می‌رود در راستای جلوگیری از آلودگی محیط زیست و تالاب‌ها از حضور در طبیعت، زیستگاه‌های حیات وحش، تالاب میقان به ویژه در روز طبیعت خودداری کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1386527
  • منبع: mehrnews.com
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.