دکتر سید «محمد جمالیان» روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس برنامه غربالگری فعال اعضای پایگاه‌های سلامت استان از طریق پرونده شهروندان در سانانه سیب بیماران پرخطر با پیش زمینه‌های فشارخون، دیابت،  امراض قلبی و عروقی را شناسایی کرده و در تماس تلفنی با آنان شرایط عمومی را سنجش می‌کنند و در صورت داشتن علایم مشکوک با مراجعه به در منازل از آنان تست کرونا می‌گیرند.

وی اظهار داشت: ۸۰ درصد از ظرفیت پایگاه‌های سلامت استان مرکزی در این برنامه فعال شده و هدف از گرفتن نمونه‌های آزمایش سنجش کرونا از افراد مشکوک تقویت زنجیره بیماریابی است و اگر این افراد کرونا مثبت باشند فرنطینه خانگی شده و با آگاهی از بیماری خود از اشاعه بیشتر آن به سایر افراد جلوگیری می‌شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: این طرح سه روز است که در پایگاه‌های سلامت شهرستان‌های تابعه استان کلید خورده و امید است در روزهای آینده روند بیماریابی و انجام غربالگری فعال سرعت بیشتری بگیرد.

دکتر جمالیان توضیح داد: این بیماریابی مکمل آزمایش‌هایی است که از مراجعان مراکز درمانی اخذ می‌شود و به همین دلیل در روز پنجشنبه موراد جدید بیماران کرونایی استان ۸۸ مورد بود که نشان از تقویت سیستم بیماریابی داشت.

وی از مردم درخواست کرد: با کادر پایگاه‌های سلامت نهایت همکاری را داشته باشند و افرادی که پس از غربالگری کرونا مثبت تشخیص داده می‌شوند با رعایت موارد و توصیه‌های درمانی و بهداشتی همراه مجموعه سلامت استان باشند.

وی توضیح داد: بر اساس آخرین آمار شمار بیماران کووید ۱۹ استان مرکزی به ۵۳۵ مورد رسیده و تاکنون ۸۸ بیمار بهبود یافته از بیمارستان‌ها ترخیص شده، ۶۷ بیمار در قرنطینه خانگی به سرمی برند و ۱۸ نفر بر اثر کرونا جان خود را در این استان از دست داده ‌ند.

دکتر جمالیان خاطرنشان کرد: تنها راه شکستن زنجیره انتقال بیماری کووید ۱۹ ماندن در منزل و حضور نیافتن در مجامع عمومی و خیابان‌ها است و از مردم درخواست می‌شد این توصیه را برای حفاظت از سلامت خود، خانواده و سایر همشهریان جدی بگیرند.

کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال ۲۰۰۲ این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس، پس از آن مرس و در حال حاضر به شکل کووید ۱۹ نشان داده  که با دوره نهفتگی ۲ تا ۱۴ روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه،تنگی نفس، سردرد و گاهی با  اسهال و استفراغ همراه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.