«سعید فرخی» روز شنبه در کمیته طب سنتی و گیاهان دارویی استان مرکزی میانگین برداشت محصول گیاهان دارویی را ۲ تن در هر هکتار دانست و افزود: سال گذشته میزان کشت گیاهان دارویی این استان کمتر از ۴۰۰ هکتار بود.

وی اضافه کرد: اسطخودوس، نعنا فلفلی، زیره سبز، رزماری و موسیر مهمترین گیاهان دارویی استان است که میزان قابل توجهی از آن به نقاط مختلف کشور ارسال می‌شود.

وی اظهار داشت: علاوه بر این حدود ۹۵۰ هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت گل محمدی است که تا پایان سال این مقدار به یک‌هزار هکتار می رسد و میانگین برداشت ایم محصول در هر هکتار نیز حدود سه تن برآورد می‌شود.

وی گفت: حدود ۲۳۰ هکتار از اراضی استان مرکزی زیر کشت زعفران است که ۴۰ هکتار از این میزان در سال جاری اضافه شده و در مجموع تولید زعفران استان به یک‌هزار کیلوگرم رسیده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی مجموع تولیدات گیاهان دارویی با احتساب زعفران و گل محمدی را سالانه چهار هزار تن عنوان کرد و گفت: سازمان‌ها و نهادهای مسوول باید نسبت به صادرات این محصولات به نقاط مختلف جهان برنامه ریزی کنند.

فرخی بیان کرد: با توجه به شرایط کم آبی و کاهش کشت محصولات آب‌بر، کشت گیاهان دارویی بهترین راهکار برای ایجاد اشتغال روستایی است که سازمان جهاد کشاورزی نیز علاوه بر پرداخت تسهیلات ویژه با میزان بهره بسیار پایین، کلاس‌ها و دوره‌های مشاوره‌ای نیز برای فعالان این عرصه برگزار می‌کند.

استان مرکزی با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.