«رضا میرزایی» در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس اطلاعات مرکز پایش کیفیت هوای اراک، میزان ذرات معلق کمتر از ۲ و نیم میکرون در ساعت ۸ صبح امروز (سه‌شنبه) به ۶۹ میرکروگرم بر متر مکعب رسید و شاخص لحظه‌ای آن نیز بیانگر عدد  ۱۶۴ است.

وی بیان کرد: افزایش غلظت آلاینده ها به‌دلیل ایستایی و پایداری هوا و پدیده وارونگی دما رخ داده است و توصیه می‌شود گروه‌های سنی حساس از جمله سالمندان، کودکان، زنان باردار و بیماران سخت درمان از تردد در فضاهای باز خودداری کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی ادامه داد: سایر گروه‌های سنی نیز باید از فعالیت‌های طولانی یا سنگین در فضای باز بپرهیزندو از آمد و شد در مناطق پرترافیک و آلوده شهر خودداری کنند.

میرزایی گفت: شاخص استاندارد سنجش آلاینده‌های هوا ۳۵ میکروگرم بر مترمکعب است.

کلانشهر اراک با بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت به لحاظ اقلیمی از سه سمت با کوه محصور شده و از یک سمت نیز با تالاب کویری میقان همجوار است.
وجود کانون‌ها و چشمه‌های غبار نمکی در تالاب کویری میقان اراک یکی از عوامل بالقوه برای آلایندگی این کلانشهر است و با کمترین وزش باد ریزگردها با منشا محلی قابلیت انتقال در هوای اراک را دارند.
تالاب میقان مهمترین کانون بحرانی فرسایش بادی دارای مطالعات فنی در استان مرکزی است که مساحت این کانون ۱۲ هزار هکتار است و میزان فرسایش بادی آن در هر هکتار ۱۰۰ تن در سال است.

۲۷ روز ناسالم برای گروه‌های سنی حساس از ابتدای امسال تاکنون در کلانشهر اراک به ثبت رسیده است.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.