رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک گفت: پدر و مادر امروز ایرانی پدر و مادر جذابی برای فرزندان خود نیستند، ما با رفتار خود دروغ را به فرزندان مان یاد می‌دهیم و دروغ اولین گام اعتیاد است .

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، میلاد مشایخی در سمینار اهمیت و ضرورت نقش والدین در پیشگیری از گرایش نوجوانان و جوانان به مواد مخدر که در سالن آمفی تئاتر جهاد دانشگاهی برگزار شد، افزود: به هر میزان که در محیط اجتماعی حال افراد خوب باشد اعتیاد نیز به همان میزان کاهش می‌یابد .

وی با اشاره به اینکه سواد اعتیادی جامعه بسیار پایین است، اظهارکرد: در زمینه اعتیاد، ضعف آموزشی وجود دارد و بسیاری از معتادین به تصور دریافت فواید درمانی از مواد مخدر اقدام به مصرف ماده مخدر می‌کنند بنابراین نقش اصلی را در این زمینه خانواده دارد .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه اعتیاد فرزندان ما ارتباطی با سطح مالی، جغرافیایی و اجتماعی خانواده‌ها ندارد، افزود: راه پیشگیری از اعتیاد را به دلیل عدم شناخت از آن اشتباه می‌رویم و تغییر ماهیت ارگان‌ها در شیوه پرداختن به این مسئله می‌تواند اقدامی رو به رشد تلقی شود .

مشایخی با بیان اینکه آستانه به دست آوردن مواد مخدر بین 7 تا 15 دقیقه است، گفت: برنامه آلوده کردن افراد به مواد مخدر به نسبت اقشار مختلف جامعه متفاوت و دارای برنامه ریزی مشخصی است ولی برنامه‌های پیشگیری ما کلی است بنابراین اختلاف ساختاری در این دو بخش مشهود است .

وی با اشاره به اینکه شیوه‌های خرید و فروش مواد مخدر براساس تکنولوژی روز تغییر می‌کند، خاطرنشان کرد: قاچاقچیان سیستم اقتصادی فعالی دارند، بر این اساس باید به شیوه خودشان در مقابل آنها عمل کرد و آموزش تنها چیزی است که غارتگران نمی‌توانند آن را به یغما ببرند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک اظهار کرد: میزان تایید شدن افراد منجر به خوب شدن حال آنها می شود و این سوال وجود دارد که فرزندان ما در مدرسه، خانواده و جامعه چه مقدار تایید می‌شوند؟

مشایخی در ادامه با تاکید بر اینکه زمینه برای رشد اعتیاد مساعد است، افزود: گام اول پیشگیری از اعتیاد اصلاح سیستم تربیتی بیمارگونه است و با توجه به اینکه بذر اعتیاد تنها در زمین و شرایط  مساعد رشد می‌کند باید برای پیشگیری موفق زمینه مساعد اعتیاد را از بین برد .

وی با اشاره به اینکه در راه مبارزه با مواد مخدر 3700 شهید و 13 هزار جانباز داده‌ایم، اظهار کرد: راه مبارزه‌ درست است ولی پیشگیری دارای هزینه کمتر با خروجی مفیدتری است لذا در جامعه‌ای که تنبیه بیشتر از تایید است استعداد اعتیاد نیز بیشتر است .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک خاطرنشان کرد: پدر و مادر امروز ایرانی پدر و مادر جذابی برای فرزندان خود نیستند. با رفتار خود دروغ را به فرزندان خود یاد می‌دهیم و دروغ اولین گام اعتیاد است .

مشایخی با اشاره به تجربه موفق کشور هلند در پیشگیری از اعتیاد گفت: هلند کمترین آمار مصرف مواد مخدر را در بین کشورهای اروپایی داراست در حالی که خرید و فروش مواد مخدر در این کشور آزاد است و آموزش عدم دروغ گفتن در مدارس این کشور راز موفقیت آنها در پیشگیری از اعتیاد است .

وی با بیان اینکه مصرف مواد مخدر از نظر علم روانشناسی افراد را دچار عذاب وجدان می‌کند، افزود: در اثر مصرف مواد مخدر بدن دچار اضطراب می‌شود و بدن انسان برای کاهش این اضطراب‌ها در شرایطی که حال فرد بد است مکانیسم دفاعی خود یعنی انکار و توجیه کردن را فعال می‌کند .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک در ادامه با اشاره به اینکه معضل اعتیاد را به گردن یکدیگر نیندازیم تاکید کرد: فضای عاطفی و روانشناختی خانه تاثیر بسیاری در پیشگیری از اعتیاد دارد و ریشه اعتیاد را می‌توان در تربیت دانست .

وی با بیان اینکه سبک زندگی و تربیتی غلط خانواده‌ها دلیل اعتیاد فرزندان آنها است، افزود: گفتگوی ضعیف و عدم رعایت قوانین گویندگی و شنوندگی از شاخص‌های غلط تربیتی است که منجر به اعتیاد می‌شود به علاوه سه کار قضاوت، نصیحت و مقایسه در گفت‌وگوهای والدین باعث دوری فرزندان از پدر و مادر خود می‌شود .

مشایخی با تاکید بر اینکه بیشتر مراقب دختران جوان خود باشیم، گفت: آمار اعتیاد دختران 10 درصد افزایش پیدا کرده است. شیوه صحیح صحبت کردن با فرزندان به این صورت است که 15 دقیقه گفت‌وگو تک والدینی، 15 دقیقه گفت‌وگوی چند والدینی و 15 دقیقه گفت‌وگو اجتماعی لذا والدین از حرف زدن زیادی و بدون استاندارد با فرزندان خود پرهیز کنند .

وی ادامه داد: در خانواده‌های ایرانی فضای گفت‌وگویی جذاب نیست و این را می‌توان در میزان علاقه نوجوانان به گفت‌وگوی مجازی به دلیل تایید فرد در فضای مجازی دانست .

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اراک با تاکید بر اینکه اعتیاد مجازی یکی از مواردی است که زمینه‌ اعتیاد را فراهم می‌کند، افزود: اعتیاد مجازی پیش زمینه‌ای برای مصرف مواد مخدر  است و رفتارهای اعتیادی احتمال گرایش به مواد مخدر را افزایش می‌دهد و در این حوزه پژوهش‌های زیادی وجود دارد .

مشایخی با اشاره به روش تربیتی امام علی(ع) و برخورد عاطفی ایشان با فرزندان خود، تاکید کرد: باید با فرزندان خود ارتباط جسمی داشته باشید و بازی‌هایی مثل کشتی و از این دست انجام دهید به دلیل اینکه این ارتباط تنگاتنگ عاطفی با والدین باعث می‌شود که فرزند تنها پناهگاه عاطفی را والدین خود بداند و این مسئله بسیار با اهمیت است. بچه‌هایی که پناهگاه امن عاطفی دارند دچار هیچ آسیب اجتماعی در جامعه نخواهند شد .

 

Normal 0 false false false EN-US X-NONE AR-SA
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.