به گزارش ایرنا، «حسین زینعلی» روز یکشنبه در نشست کارگروه گیاهان دارویی و طب سنتی استان مرکزی، افزود: ۲ گیاه دارویی  زعفران و زیره سبز اکنون در بورس اوراق بهادار عرضه می شوند و برابر سیاست های این وزارتخانه عرضه گیاهان دارویی که از نظر سطح زیر کشت و یا گردش مالی شرایط مطلوب داشته باشند در بورس اوراق بهادار دنبال می شود.

وی ادامه داد: عرضه گیاهان دارویی در بورس اوراق بهادار افزایش شفافیت اقتصادی را در این حوزه به همراه دارد.

دبیر اجرایی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد:ارزش صادرات گیاهان دارویی از کشور در سال گذشته ۵۷۰ میلیون دلار  بوده است که میران صادرات این محصولات نسبت به مدت مشابه  قبل از آن ۱۲۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

زینعلی گفت: امید می رود که  صادرات گیاهان دارویی در سال جاری نسبت به گذشته جهش مناسبی را تجربه کند.

وی ادامه داد:  زعفران با ۳۵۰ میلیون دلار رتبه نخست را صادرات گیاهان دارویی کشور را به خود اختصاص داده است و شیرین بیان، موسیر و باریجه در رتبه های بعدی قرار دارند.

دبیر اجرایی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: ایران اسلامی با صادرات این میزان گیاهان دارویی یک درصد از سهم تجارت این محصولات را در جهان به خود اختصاص داده و امید است با اجرای در سند چشم انداز توسعه کشت و صادارت گیاهان دارویی سهم کشور افزایش یابد.

زینعلی تولید بذرور استاندارد گیاهان دارویی و انواع بذر  گواهی شده، استاندارد کردن محصولات و ورود آن ها برای شفافیت قیمت در بورس اوراق بهادار، افزایش عملکرد کیفی و کمی محصولات بومی کشور، حمایت و گسترش از کشت گیاهان دارویی بومی کشور به ویژه موسیر، زیره سبز، آویشن کوهی و شیرین بیان که در زمینه صادرات نقش آفرینی می کنند  را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری دانست.

وی، پرداخت تسهیلات برای افزایش تولید گیاهان دارویی در کشور را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و گفت: در راستای حمایت از تولید و کشت این محصولات به تمامی افرادی که مناطق کم برخوردار کشور در زمینه زنجیره تولید این محصولات فعالیت می کنند تسهیلات با نرخ سود هفت درصد و مناطق برخوردار با سود ۹ درصد پرداخت می شود.

دبیر اجرایی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی افزود: به تمامی افرادی که در زمینه فرآوری گیاهان دارویی فعال هستند تسهیلات با نرخ سود ۱۲ تا ۱۴ درصد پرداخت می شود.

زینعلی، سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور را ۲۰۶ هزار هکتار عنوان کرد و گفت: امید می رود که  سطح زیر کشت گیاهان دارویی در کشور در سال جاری به ۲۳۰ هزار هکتار افزایش یابد.

وی ادامه داد: ۳۳۰ هزار تن انواع گیاهان دارویی سالانه از سطح این اراضی برداشت می شود که شیرین بیان، زیره و گشنیز بیشترین میزان تولید این محصولات را به خود اختصاص داده است.

دبیر اجرایی گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، پرداخت یارانه نهال برای توسعه کشت گیاهان دارویی را از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد و افزود: پرداخت این یارانه ها به برخی گیاهان از جمله گیاهان بومی کشور و گیاهان در معرض انقراض از جمله زیره سیاه و شیرین بیان در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد.

*زینعلی گفت: پرداخت یارانه برای کشت گیاهان دارویی در اراضی شیب دار با هدف  جلوگیری از فرسایش خاک، حفظ مستثنیات و ایجاد ارزش افزوده  از دیگر برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی نیز در این نشست گفت: با افزایش درآمد اقتصادی، سود آوری و ارزش افزوده در کشت گیاهان دارویی، تکمیل زنجیره تولید تا عرضه این محصولات در بازار فراهم می شود.

«سعید فرخی » افزود: توسعه کشت گیاهان دارویی برای جلوگیری از هدر رفت و کاهش مصرف منابع آبی استان و کشور با ایجاد واحدها فرآوری و زمینه سازی ارایه این محصولات در بازار امکان پذیر است.

وی ادامه داد: بخش دولتی باید با انجام سیاستگذاری های عملی در کنار بخش خصوصی و تولیدکنندگان  زمینه توسعه فرآوری و فروش محصولات گیاهان دارویی را در استان مرکزی فراهم کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی خاطرنشان کرد: هدفگذاری در سهم تجارت گیاهان دارویی در جهان به پنج هزار میلیارد دلار است و ایران باید بر مبنای برنامه ریزی لنجام شده سهمش را تا ۲۰ درصد برساند.

فرخی ادامه داد: تحقق این مهم نیازمند تقویت همکاری بین بخشی برای نفود در بازارهای جهانی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: پرداخت تسهیلات به گلخانه ها از محل اعتبارات بند الف تبصره ۱۸ در سال جاری در اولویت وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

«مجید آنجفی » افزود: می طلبد که برای توسعه کشت زعفران و گل محمدی در استان و کشور زمینه ثبت درخواست تسهیلات به گیاهان دارویی در سامانه سیتا فراهم شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: یک هزار و ۵۸۲ هکتار از اراضی کشاورزی این استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی قرار دارد.

«علی اصغر زارعی» افزود: ۳۰۲ هکتار این اراضی این استان زیر کشت انواع گیاهان دارویی، ۹۹۰ هکتار گل محمدی و ۲۸۰ هکتار زیر کشت گیاه زعفران قرار دارد.

وی ادامه داد: ۶۲۵ هکتار ارااراضی استان  سطح زیر کشت گل محمدی   بارور و بقیه غیر بارور است  که ۲ هزار و ۱۰۰ تن گل سالانه از این اراضی برداشت شده و استان مرکزی در زمینه تولید این محصول رتبه پنجم را در شکور به خود اختصاص داده است.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: ۲۰۲ هکتار از سطح زیر کشت استان به  گیاه زعفران بارور و بقیه غیر بارور اختصاص داردو سالانه ۸۲۰ کیلوگرم محصول از این اراضی برداشت می شود.

زارعی  تولید و تامین نهاده های مورد نیاز، افزایش سطح و تولید در عرصه های زراعی و منابع طبیعی، گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی،  ایجاد و توسعه بازار و برندسازی در قالب سازمان های تعاونی، خصوصی و شرکت های دانش بنیان از جمله اهداف کمی و کیفی در زمینه کشت گیاهان دارویی به شمار می رود.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برنامه ریزی های انجام شده افزایش توسعه گیاهان دارویی آبی به میزان ۶۲۵ هکتار، توسعه گیاهان دارویی دیم به میزان ۹۹ هکتار، زعفران ۴۰ هکتار، گل محمدی آبی ۱۰۰ هکتار و گل محمدی دیم به میزان ۳۶ هکتار در سال جاری برای این استان تعهد شده است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.
این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.
۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.
استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی و دامداری کشور برخوردار است.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.