به گزارش ایرنا، «جواد حسنی» روز شنبه در جمع اصحاب رسانه  افزود: خرید تضمینی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان استان مرکزی  نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش دارد.

وی ادامه داد: طلب گندمکاران یک هفته تا ۱۰ روز پس از خرید این محصول و ثبت در سامانه پرداخت می شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خاطرنشان  کرد: گندم های خریداری شده با یک درصد افت غیر مفید، چهار درصد مفید و ۲ درصد سن زدگی با قیمت ۱۷ هزار ریال از کشاورزان خریداری می شود.

حسنی یادآور شد: گندم مازاد بر نیاز کشاورزان که امسال در کشور خریداری شده تاکنون ۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تن بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته روند کاهشی دارد و امید می رود که با تکمیل دوره  برداشت این محصول در استان های سردسیر حجم گندم ذخیره مناسب شود.

وی ادامه داد: یک هزار و ۱۰۰ مرکز در کشور وظیفه خریداری و ذخیره سازی گندم مازاد بر نیاز کشاورزان را برعهده دارند که ۳۴ مرکز  در استان مرکزی فعال هستند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: خرید تضمینی گندم در این استان از خرداد ماه با برداشت گندم در شهرستان ساوه آغاز شده و پیش بینی می شود تا پایان شهریور ماه ادامه یابد.

حسنی افزود: مراکز خرید تضمینی گندم علاوه بر دارا بودن شرایط لازم برای خرید باید عامل تشخیص، ذی حساب برای چک و بررسی ریالی محصولات و یک  ناظر را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هزینه گندم خریداری شده در این مراکز تنها با امضای این افراد توسط دولت به حساب کشاورازن واریز می شود.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خرید تضمینی دانه های روغنی کلزا، آفتابگردان و گلرنگ را از دیگر اقدامات این شرکت دانست و گفت: حدود سه هزار تن کلزا در  ۲ سال گذشته به صورت تضمینی از کشاورزان استان خریداری شده است.

حسنی افزود: با توجه به سرمازدگی اراضی کشاورزی شهرستان های زرندیه و ساوه، تولید کلزا در استان مرکزی در سال جاری نسبت به پارسال روند کاهشی داشته است.

وی کمبود مراکز مکانیزه ذخیره گندم را از جمله مشکلات استان مرکزی در سال های گذشته عنوان کرد و گفت:  با همکاری بخش خصوصی و دولتی ۷۰۰ هزار تن سیلو مکانیزه ذخیره گندم در این استان ایجاد شده و تمامی شهرستان های استان به جز محلات، دلیجان و تفرش که تولید گندم کمکی دارند از ظرفیت انبارهای مکانیزه ذخیره گندم برخوردار می باشند.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی بیان کرد: این استان در زمینه تولید گندم رتبه دهم کشور را دارد و با وجود تولید این محصول از جمله استان های مصرف کننده محسوب می شود.

حسنی افزود: ۷۰ درصد گندم تولید شده در استان مرکزی به صورت دیم و ۳۰ درصد به صورت آبی در استان کشت شده و کیفیت گندم های تولید شده در استان رتبه متوسط قرار دارند.

وی ادامه داد: کیفیت گندم تولیدی در شهرستان ساوه نسبت به سایر شهرستان ها از شرایط بهتری برخوردار است.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی خرید، ذخیره سازی و توزیع کالاهای اساسی را از دیگر وظایف شرکت غله عنوان کرد و ادامه داد: پنج هزار تن شکر امسال برای تنظیم بازار این محصول خریداری و در استان توزیع شده است.

حسنی با یادآوری تصویب سند کیفیت آرد و نان در استان مرکزی افزود: این سند با انجام یک هزار و ۲۰۰ ساعت کار کارشناسی در استان تهیه و تصویب شده است.

وی ادامه داد: بر اساس این  سند مقرر شده که در مدت پنج سال کیفیت تولید نان و گندم در شرایط مطلوب قرار گیرد.

مدیرکل شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: کیفیت تولید گندم استان در چند سال اخیر بهبود داشته و میزان سن زدگی  این محصول در سال گذشته به کمتر از یک درصد و امسال حدود یک درصد رسیده است.

 معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۱۰ واحد تولید آرد در این استان وجود دارد که پنج واحدا فعال و بقیه در حال بازسازی است.

«غلامرضا ملکی» افزود: ۱۰ هزار تن آرد ماهانه به صورت دولتی، سه هزار و ۵۰۰ تن آرد به صورت نیمه دولتی و سایر موارد به صورت نامحدود در استان مرکزی توزیع می شود.

وی ادامه داد: یک هزار و ۹۰۰ واحد نانوایی در استان مرکزی وجود دارد که تولید نان لواش، سنگک و بربری به ترتیب بیشترین تعداد را در استان به خود اختصاص داده اند.

 معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی تولید نان سبوس دار را از برنامه های شرکت غله و خدمات بازرگانی استان عنوان کرد و گفت: کاهش سبوس گیری از آرد خبازی ها از خرداد ماه امسال آغاز شده است.

ملکی افزود: نان های سبوس دار نسبت به سایر نان ها تیره تر و از ارزش غذایی بالاتری برخوردار است.

وی ادامه داد: ۶۵ درصد انرژی مردم روزانه با مصرف نان ایجاد می شود که هرچه سبوس بیشتر باشد این مهم بهتر تامین  می شود.

 معاون بازرگانی شرکت غله و خدمات بازرگانی استان مرکزی گفت: نان تولید شده در این استان همواره در رتبه بندی های کشوری از وضعیت مناسبی برخوردار بوده است.

استان مرکزی به عنوان دومین قطب صنایع مادر تخصصی، چهارمین قطب صنعت کشور محسوب می‌شود و در زمینه تنوع تولیدات صنعتی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با وجود صنعتی بودن در زمره ۱۰ استان نخست کشور در بخش کشاورزی است که ۹۰ هزار بهره بردار شامل ۲۰ درصد شاغلان استان در این حوزه فعال هستند.

۶۷۰ هزار هکتار اراضی باغی و کشاورزی در استان مرکزی وجود دارد که یک و ۲ دهم درصد تولیدات کشاورزی مازاد بر نیاز استان به سایر مناطق ارسال می‌شود.

استان مرکزی با تولید حدود ۵۴ هزار تن گوشت سفید، ۵۳ هزار تن تولید گوشت قرمز، ۳۲۰ هزار تن شیر، حدود ۴۱ هزار تن تولید تخم مرغ از جایگاه ویژه ای در تولیدهای بخش کشاورزی و دامداری در سطح کشور برخوردار است.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.