«حمیدرضا مرادی» روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: 6 هکتار از اراضی کشاورزی حوزه نهرمیان شازند به کشت گل محمدی و 2 هکتار از اراضی این منطقه در راستای توسعه کشت گیاهان دارویی، اصلاح الگوی کشت، کاهش مصرف آب و افزایش بهره وری از اراضی کشاورزی امسال به کشت گل گاوزبان اختصاص یافته است.
وی ادامه داد: هر هکتار از اراضی زیر کشت گل محمدی در سال دوم 600 تن و سال سوم 2 و نیم تن محصول برداشتی دارد و در صورت خام فروشی در هر کیلوگرم 80 تا 90 هزار ریال درآمدزایی برای کشاورزان به همراه دارد.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی خاطرنشان کرد: در صورت فرآوری محصول گل محمدی هر کیلوگرم این محصول یک تا یک میلیون و 500 هزار ریال درآمد برای کشاورزان استان درآمد اقتصادی به همراه دارد.
مرادی گفت: کشت هر هکتار گل گاوزبان 500 کیلوگرم محصول برداشت می شود که هر کیلوگرم محصول فرآوری شده تا 2 میلیون ریال درآمد اقتصادی برای کشاورزان به همراه دارد.
وی یاد آور شد: کشت گل محمدی از سال 92 تا کنون در استان مرکزی آغاز و تا کنون کشت این محصول در 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان محلات اجرا شده و مطالعه کشت این محصول در 20 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کمیجان و 29 هزار هکتار از اراضی شهرستان شازند در حال انجام است.
معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی گفت: کشت گیاهان دارویی در اراضی کشاورزی با هدف اصلاح الگوی کشت، جلوگیری از تخریب اراضی طبیعی و مراتع، ایجاد درآمد پایدار، افزایش درآمد اقتصادی و جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها انجام می شود.
مرادی گفت: توجه به توسعه مشاغل خانگی، برگزاری نمایشگاه های صنایع دستی، برگزاری کلاس های آموزشی برای توسعه مشاغل خانگی و هشدار های مبارزه با مواد مخدر در روستاها از دیگر اقدام های اداره کل منابع طبیعی استان مرکزی در راستای انسجام خانواده در مناطق روستایی استان است.
استان مرکزی با 29 هزار و 530 کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و 82 صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که 70 درصد آن را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد.
1955/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.