«احمد طهرانی» روز دوشنبه در نشست هماهنگی همایش آب و آینده در خمین، افزود: حفاظت از منابع آب وظیفه در انحصار حوزه دولت نیست بلکه همه بخش ها باید با برنامه پای کار باشند.
وی بیان کرد: مدیریت مصرف آب کلید مقابله با بحران است و اهمیت این موضوع باید به درستی تبیین شود تا این سرمایه ارزشمند برای نسل‌های آینده حفظ شود.
فرماندار خمین اظهار داشت: بحران آب در خمین نگران کننده است و تلاش برای جلوگیری از افت بیشتر منابع آب باید در دستور کار مسئولان دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
طهرانی افزود: منابع سفره های آب زیرزمینی موجود سرمایه بین نسلی است و در صورت استفاده نادرست در چند سال آینده بحران بی آبی غلبه می کند.
وی بیان کرد: حفاظت از منابع آب باید به فرهنگ عمومی تبدیل شود و اعضای شورای حفاظت منابع آب شهرستان شرایط را به گونه ای فراهم کنند تا با استفاده از برنامه های علمی و ارشادی و تبیین مشکل کم آبی برای مردم همراهی همه قشرها جلب شود.
وی تصریح کرد: برگزاری همایش مدیریت بهینه مصرف آب در راستای فرهنگ سازی مصرف اثربخش است و خمین سومین شهرستان استان بعد از فراهان و خنداب است که اقدام به برگزار ی این همایش می کند.
فرماندار شهرستان خمین افزود :زادگاه امام راحل دارای مزیت های کشاورزی است و حدود 80 درصد از منابع آبی در این بخش مصرف می شود و در صورتی که مدیریت مصرف نشود شهرستان با بحران جدی مواجه می شود.
رئیس منابع آب خمین نیز در این نشست اظهار داشت: وضعیت سفره های زیر زمینی این شهرستان مطلوب نیست و برای حفاظت از ذخایر موجود مدیریت مصرف آب باید فرهنگ سازی شود و دستگاه های فرهنگی برای نهادینه کردن مدیریت مصرف تلاش مضاعف کنند.
«حمیدرنجبری» ادامه داد: فرهنگ سازی شیوه مصرف آب، صرفه جویی و اصلاح الگوی مصرف این نعمت بزرگ الهی از راه های تحقق منویات مقام معظم رهبری در رابطه با اصل اقتصاد مقاومتی است.
وی افزود: میانگین درازمدت افت سطح آب سفره های زیر زمینی دشت خمین به 85 سانتیمتر رسیده که این میزان نسبت به افت دراز مدت مخازن زیر زمینی 35 سانتیمتر افزایش یافته است.
رئیس منابع آب خمین گفت: حجم فعلی مخازن سفره زیرزمینی این شهرستان نگران کننده است به طوری که کسری مخزن تجمعی 105 میلیون متر مکعب برآورد شده است.
رنجبری ادامه داد: مصرف بی‌رویه و کم توجهی به وضعیت منابع آبی سبب شده تا خمین با افت شدید منابع آبی مواجه شود.
رئیس منابع آب خمین گفت: افت مخازن زیر زمینی خمین تداوم دارد و بارش ها جبران خشکسالی را نمی کند.
همایش آب و آینده 20 دیماه 97در محل سالن همایش بیت حضرت امام (ره) با حضور مسئولان استانی برگزارمی شود.
شهرستان خمین از توابع استان مرکزی 105 هزار نفر جمعیت دارد که 52 درصد آن کشاورز هستند.
7277/6013/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.