به گزارش ایرنا، اقتصاد مقاومتی به عنوان نقشه راه کلان در کشور دارای شاخص های مهمی است که یکی از این مولفه ها تولید با کیفیت و ارزان قیمت به منظور تقویت رقابت با کالاهای مشابه خارجی است و تحقق این مهم نیاز به الزامات خاص دارد.
بالا رفتن نرخ بهره وری و تولید ناخالص ملی تنها در صورت صادرات کالا، آن هم به شکل انبوه امکان پذیر است و این مهم نیاز دارد تا خلاها و چالش های موجود در زنجیره تولید تا صادرات شناسایی و به سرعت رفع شود.
بر اساس آمار گمرک ایران در پنج ماهه نخست امسال، حجم صادرات غیر نفتی ایران به ۴۶ میلیون و ۲۹۶ هزار تن رسیده است که ارزش آن رقمی برابر ۱۹ میلیارد و ۳۱۸ میلیون دلار، معادل ۴۱ میلیارد و ۹۰۸ میلیون یورو می‌شود.
تولیدکنندگان استان مرکزی سال گذشته بیش از یک میلیون 555 هزار تن انواع کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و 112 میلیون دلار به نقاط مختلف جهان صادر کردند که این مهم در نوع خود بی سابقه بوده است.
با توجه به توان تولیدی و شمار واحدهای فناور در استان مرکزی، صادرات شرکت های دانش بنیان استان در سال گذشته از مرز 2 میلیون و 500 هزار دلار گذشت و این سهم را می توان در سایه تقویت زیرساخت های هدفمند در صنعت، کشاورزی و خدمات به صورت جدی افزایش داد.
تولید کنندگان و مسئولان صنعتی استان مرکزی معتقدند، در صورتی که زمینه بازاریابی، شناخت و تصاحب بازارهای بین المللی از سوی مقامات بلندپایه کشور مرتفع شود می توان میزان بیشتری کالا به جهان صادر کرد چرا که این استان در تولید بسیاری از کالاها در تمام کشور و حتی منطقه خاورمیانه بی بدیل است.
مسئولان استان مرکزی معتقدند: عملیاتی کردن برنامه ششم توسعه در استان مرکزی نیازمند توجه ویژه به بخش صنعت است و با وجود تحریم ها و تهدیدهای دشمنان نظام اسلامی می توان با تولید با کیفیت و انبوه و صادرات زمینه عبور از تحریم های دشمن را فراهم کرد.
آنان بر این باورند که این استان با استقرار بیش از سه هزار واحد صنعتی کوچک و بزرگ به عنوان قطب چهارم صنعت کشور در همه نقاط مختلف کشور شناخته شده و در صورت به کارگیری این ظرفیت های صنعتی ارزشمند، می توان نقش موثری در تحقق اقتصاد مقاومتی مورد نظر مقام معظم رهبری ایفا کرد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این خصوص گفت: اقتصاد مقاومتی شعار نیست بلکه مدیران دستگاه های اجرایی و صنایع باید با راهبردهای عملی ، نمودهای آن را جلوه گر کنند.
آیت الله «قربانعلی دری نجف آبادی» افزود: حساسیت رهبر معظم انقلاب نسبت به مسائل اقتصادی و ابلاغ اقتصاد مقاومتی از سالها پیش نشان از هوشمندی و درک معظم له از مسائل کشور است و تحقق خواسته ایشان نیازمند جدیت آحاد جامعه به خصوص مدیران و کارگزاران نظام در امور محوله و همچنین درک مفاهیم اقتصاد مقاومتی در لایه های مردمی و مشارکت جویی آنان در این بخش است.
وی اضافه کرد: جذب بازارهای جهانی با تولید با کیفیت و رقابت پذیر دست یافتنی است و صنایع استان مرکزی باید نگاه ویژه ای به این مهم داشته باشند.
آیت الله دری نجف آبادی اضافه کرد: صنایع استان باید علاوه بر بهره گیری از تجهیزات و فناوری روز دنیا در افزایش کیفیت تولیدات، توجه ویژه ای نیز به قیمت تمام شده محصولات داشته باشند چرا که قیمت و کیفیت 2 رکن اساسی رقابت در بازارهای بین المللی است.
وی اظهار داشت: با تولید با کیفیت و کار و تلاش شبانه روزی می توان ضمن خنثی سازی تحریم های دشمنان، کشور را در مسیر توسعه و بالندگی قرار داد.
نماینده ولی فقیه در استان مرکزی اضافه کرد: در سال حمایت از تولید ملی باید به روز رسانی تجهیزات و عوامل تولید، حمایت از شرکت های دانش بنیان و استفاده از فناوری های روز دنیا در راستای بهترین تولیدات در دستور کار صنایع استان و کشور قرار گیرد.
استاندار مرکزی نیز گفت: بهبود فضای کسب و کار از طریق توسعه صادرات تنها با مقررات زدایی و حذف قوانین دست و پا گیر و مزاحم محقق می شود که باید در دستور کار دستگاه های اجرایی قرار گیرد.
سید«علی آقازاده» افزود: صادرات استان مرکزی در هشت ماه امسال نسبت به مدت مشابه قبل، 12 درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: دستگاه های اجرایی به خصوص حوزه خدمات رسان نیز باید حمایت از تولیدکنندگان را در دستور کار خود قرار دهند و نسبت به توسعه اقتصادی استان و در نهایت کشور نقش آفرینی کنند.
آقازاده افزود: بخش خصوصی بدون همکاری نیروهای دولتی توان پیشرفت و توسعه را ندارد از این رو خانواده دولت وظیفه دارد با همفکری و ایجاد تعامل، مسیر توسعه اقتصادی استان را هموار کنند.
استاندار مرکزی توضیح داد: این استان ظرفیت های تولیدی چشمگیری دارد که در صورت حمایت دستگاه های دولتی و بانک ها می توان کالاهای این استان را به تمام نقاط جهان صادر کرد و گامی اساسی در راستای تقویت بنیه اقتصادی مردم برداشت.
وی افزود: تحقیقات نشان می دهد که ارزش کالاهای صادراتی استان هر سال کیفی تر از سال گذشته می شود که این مهم نشان از نیاز سنجی بهنگام صاحبان صنایع و در نهایت ظرفیت بالای استان مرکزی در بخش تولیدات صادرات محور است.
آقازاده بیان کرد: بر اساس سند چشم انداز 1404، ایران باید قدرت اول منطقه در همه بخش های به خصوص اقتصادی باشد و تنها راه تحقق این مهم افزایش تولیدات صادرات محور است که باید مورد توجه دستگاه های اجرایی قرار گیرد و با حمایت از بخش خصوصی در این راستا گام بردارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی معتقد است: از آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید در سال 1392، حفظ اشتغال موجود و ایجاد بسترهای جدید اشتغالزایی در این استان با جدیت دنبال شده است.
«سعید فرخی» افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی استان و به ویژه شهرستان اراک به دلیل تشدید تحریم ها و از طرفی واگذاری های بی برنامه و غیر اصولی در سالهای 84 تا 90 در شرایط ویژه ای قرار گرفتند و بسیاری از این صنایع از قبیل آونگان، شرکت صنایع و کابل سازی به تعطیلی کشیده شدند و واحدهای دیگری از قبیل هپکو اراک نیز با رکود چشمگیری مواجه شد.
وی ادامه داد: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید نامه نگاری های بسیاری از سوی مدیران ارشد استان در خصوص ساماندهی واحدهای تولیدی واگذار شده شهرستان اراک به وزارتخانه های مربوطه انجام شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری مرکزی بیان کرد: دولت تدبیر و امید با برنامه های مدون و کاربردی در راستای حل مشکلات صنعتی و اقتصادی استان گام برداشته اما تعیین تکلیف واحدهایی که در سال های گذشته به بخش خصوصی واگذار شده، زمانبر و نیازمند حمایت های مسئولان دولتی در سطح ملی است.
وی افزود: دولت تدبیر و امید و شخص رئیس جمهوری بر تدوین برنامه های مشخص، روشن و زمانبندی شده تاکید داشته و مسئولان استانی نیز رهنمودهای دولت را سرلوحه امور خود در حل مسائل استان قرار داده اند.
فرخی بیان کرد: اقتصاد استان در مقایسه استان های دیگر در فصل شکوفایی قرار دارد و بهبود محیط کسب و کار و عمل به برنامه اقتصاد مقاومتی در کنار اجرای سیاست های کلی اقتصادی کشوردر این استان با جدیت دنبال می شود.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: سال گذشته بیش از یک میلیارد و 112 میلیون دلار انواع کالای غیر نفتی به وزن یک میلیارد و 555 میلیون تن از این استان به نقاط مختلف جهان صادر شد.
«جعفر اصغری» افزود: میزان صادرات کالاهای غیر نفتی استان مرکزی در سال گذشته از لحاظ ارزش 27 درصد و از لحاظ وزن بیش از 24 درصد نسبت به سال 1395 رشد داشته است.
وی ادامه داد: کالاهای استان مرکزی در سال گذشته به 78 کشور جهان صادر شد که افغانستان با 35 درصد، ترکیه با 20 درصد، عراق با 16 درصد، پاکستان با هفت درصد و ترکمنستان با 2 درصد بیشترین کالاهای این استان را وارد کرده اند.
معاون توسعه تجارت خارجی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: فرآورده های پتروشیمی، شمش آلومینیوم، پسته، آبمیوه، مواد شیمیایی، انواع شیشه و مصنوعات ریخته گری بیشترین کالاهای صادراتی استان مرکزی در سال گذشته بوده اند.
وی افزود: امسال نیز صادرات بیش یک میلیارد و 500 میلیون دلاری از استان مرکزی هدفگذاری شده که برنامه های تشویقی و حمایتی بسیاری از تولیدکنندگان در مجموعه سازمان صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی تدوین شده است.
اصغری افزود: با وجود اینکه صادرات سال گذشته استان مرکزی در تاریخ این استان بی سابقه بود اما از ابتدای امسال تا کنون بیش از 640 هزار تن کالا به ارزش 441 میلیون دلار از این استان به نقاط مختلف جهان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از لحاظ وزن 14 درصد و از لحاظ ارزش نیز بیش از 12 درصد رشد داشته است.
وی، ارتقاء در کیفیت و کاهش در قیمت تمام شده تولیدات را شرط اصلی ورود به بازارهای جهانی عنوان کرد و گفت: صنعتگران و مدیران صنایع بزرگ استان باید افق دید خود را گسترش داده و انگیزه خود را برای ورود به بازارهای جهانی تقویت کنند و سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز تمام تلاش خود را برای تسهیل در امور تولیدی و صادراتی این قشر از جامعه بکار گرفته است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند گفت: تولیدات این شرکت مادر تخصصی در همه خاورمیانه بی بدیل است و کشورهای نقاط مختلف دنیا متقاضی خرید هستند.
«ابراهیم ولدخانی» افزود: سال گذشته 429 هزار و 98 تن انواع تولیدات این شرکت به ارزش حدود 13 هزار میلیارد ریال به نقاط مختلف دنیا صادر شد.
وی ادامه داد: امسال نیز بیش از 20 هزار تن انواع تولیدات این شرکت به ارزش حدود هشت هزار و 500 میلیارد ریال به نقاط مختلف جهان صادر شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی شازند اظهار داشت: کشورهای چین، هند، ترکیه، عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه و کشورهای آفریقایی بیشترین متقاضیان تولیدات این شرکت هستند.
وی بیان کرد: ملاک حفظ و حتی توسعه یک واحد تولیدی، تولیدات صادرات محور است که چرا بدون شک بازار داخلی از محدودیت های خاص برخوردار است و در صورتی که واحد تولیدی نتواند در بازارهای جهانی حضور داشته باشد نمی تواند نقش چندان در تولید ناخالص ملی داشته باشد.
ولدخانی ادامه داد: محصولات تولیدی پتروشیمی شازند در صنایع نساجی، انواع پلیمرها و پلاستیک ها، چسب سازی، لاستیک سازی، نفت و گاز، لوله های پلی اتیلنی، شوینده ها و پاک کننده ها کاربرد دارد که مورد نیاز همه کشورها هست، بنابراین جذب بازارهای بیشتر بین المللی در دستور کار شرکت پتروشیمی شازند است.
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک گفت: سال گذشته حدود یکصد هزار دلار انواع کالاهای این شرکت به نقاط مختلف جهان صادر شد.
«محسن گودرزی» افزود: عمده محصولات شرکت دیرگداز به کشورهای عراق، عمان و کویت صادر می شود و تقاضاهای بسیاری نیز از کشورهای شرق آسیا و حتی اروپا نیز به این شرکت رسیده است.
وی ادامه داد: هم اکنون بیش از 50 نفر در شرکت دیرگداز فعالیت می کنند که در صورت بهره برداری از خط جدید این شرکت زمینه فعالیت بیش از 120 نفر دیگر نیز در این شرکت فراهم می شود.
مدیرعامل شرکت دیرگداز اراک اظهار داشت: کیفیت کالاهای این شرکت نسبت به مشابه خارجی بیشتر و حتی در برخی از شرایط قیمت کالاهای این شرکت نیز پایین تر از مشابه خارجی است.
وی بیان کرد: هم اکنون شرکت دیرگداز اراک در کشورهای قرقیزستان و گرجستان دفتر نمایندگی دائر کرده و چند کشور آسیایی دیگر نیز تقاضای همکاری با این شرکت را ارائه کرده اند.
گودرزی نوسانات نرخ ارز را مهمترین مشکل این واححد تولیدی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه این شرکت با هدف صادرات تولید می کند و بازارهای خود را نیز بدست آورده است باید دولت در دریافت ارز ناشی از فروش محصولات این شرکت همکاری های لازم را انجام دهد.
مدیرعامل شرکت الیاف پلی استر و الیاف شیشه ساینا دلیجان گفت: این شرکت سال گذشته به عنوان واحد نمونه صادراتی در کشور معرفی شد.
«بهروز محمدی» افزود: سال گذشته بیش از 48 میلیون دلار انواع تولیدات این شرکت به وزن 60 هزار تن به نقاط مختلف جهان صادر شد که همه مشتریان از کیفیت و قیمت این تولیدات رضایت کامل داشتند.
وی ادامه داد: کشورهای تاجیکستان، ارمنستان، ازبکستان، روسیه، یونان، بلژیک، ساحل عاج، کنیا، آفریقای جنوبی، عراق، افغانستان، پاکستان و ترکیه بیشترین بازارهای خارجی شرکت الیاف پلی استر و شیشیه ساینا در سال گذشته بودند.
مدیرعامل شرکت الیاف پلی استر و الیاف شیشه ساینا دلیجان بیان کرد: امسال نیز صادرات 50 میلیون دلاری در این شرکت هدفگذاری شده که در صورت حل مشکلات ارزی این هدف دست یافتنی است.
وی، شمار نیروی کار شرکت الیاف پلی استر دلیجان را بیش از یک هزار نفر عنوان کرد و گفت: این کارخانه یا 100 درصد ظرفیت تولیدی خود در سه نوبت کاری در حال فعالیت است.
محمدی، در خصوص استفاده محصولات شرکت الیاف پلی استر گفت: این الیاف برای پوشاندن لوله های نفت و گاز و در صنعت عایق و رطوبتی استفاده می شود و مصارف عمده آن در صنعت هوا فضا، بدنه موشک، زیر دریایی و تانک است که در صورت حذف محدودیت های صادراتی، می توان محصولات این شرکت را به همه نقاط دنیا صادر کرد.
وی نوسانات قیمت ارز را از مهمترین مشکلات تولید و صادرات در شرایط کنونی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه مواد اولیه شرکت الیاف پلی استر وارداتی است و همچنین تولید نیز در این شرکت با هدف صادرات انجام می شود در صورت تداوم شرایط کنونی امیدی به فعالیت در آینده وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت الیاف پلی استر و الیاف شیشه ساینا دلیجان اظهار داشت: شرایط ارزی کشور ارتباطی با تحریم و تهدیدهای خارجی ندارد و یک مشکل داخلی محسوب می شود بنابراین مدیران و مسئولان رده بالای دولتی باید نسبت به حل این مسئله تدبیر کنند.
وی اضافه کرد: استاندار و مسئولان استان مرکزی با جدیت هر چه تمامتر به دنبال حل مشکلات تولیدکنندگان و صادرکنندگان داخلی هستند اما این مسئله باید در سطح ملی مرتفع شود.
محمدی افزود: بالا بودن نرخ بهره های تسهیلات بانکی از دیگر مشکلات پیش روی صادر کننده هاست و بسیاری از شرکت های تولیدی در نقاط مختلف کشور و استان مرکزی ظرفیت بالایی در تولید دارند اما، بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی باعث شده تا قیمت تمام شده کالای تولیدیشان بالا برود و قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی نداشته باشد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معدن و کشاورزی استان مرکزی گفت: مشکلات و موانع گذشته در مقوله صادرات از قبیل بازاریابی و مالیات بخشی از سوی نظام حاکمیتی و بخشی نیز از سوی تولیدکنندگان مرتفع شده است.
«منوچهر توسطی» افزود: نوسانات نرخ ارز یکی از مهمترین مشکلات امروز تولیدکنندگان است چرا که این مهم هم بر روی خرید نهاده های تولید و هم قیمت تمام شده محصول تاثیر مستقیم دارد.
وی ادامه داد: نوسانات نرخ ارز و نداشتن خط اعتباری قدرتمند با کشورهای مقصد صادراتی برای معامله با ارز ملی کشور مذکور فعالیت صادرکنندگان را به چالش کشده و در صورت تداوم این مهم، بازارهای بین المللی از دست صادرکنندگان خارجی می شود.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی اظهار داشت: کیفیت کالاهای تولیدی در این استان با مشابه خارجی رقابت پذیر و مطلوب است اما قیمت تمام شده محصول به دلیل بالا رفتن نهاده های تولید کیفیت کالا را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث می شود مشتریان به کالاهای مشابه کشورهای دیگر گرایش داشته باشند.
وی اضافه کرد: تنها راه مقابله با توطئه های اقتصادی دشمنان و همچنین رسیدن به توسعه پایدار افزایش صادرات است و مسئولان باید نسبت به ثبات نرخ ارز و همچنین حل مشکلات بانکی و تسهیل در مراودات بازرگانی صادرکنندگان در اسرع وقت تمهیدات کارگشا اتخاذ کنند.
توسطی افزود: اکنون تحریم نفتی همه بخش های اقتصادی کشور را به چالش کشیده است در صورتی که اگر در گذشته زیرساخت های تولید و صادرات در کشور فراهم شده بود امروزه این تحریم ها نه تنها مشکلی برای اقتصاد کشور ایجاد نمی کرد بلکه این شرایط فرصت ایده پردازی ها و خودکفایی کشور در همه بخش ها را فراهم می کرد.
وی تاکید کرد: باید با حل مشکلات و چالش های تولید و فراهم کردن زمینه صادرات کالاهای غیر نفتی به نقاط مختلف جهان از اقتصاد نفتی به اقتصاد صنعتی حرکت کنیم.
بیش از 2 هزار و 800 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ در نقاط مختلف استان مرکزی فعالیت می کنند.
3017/3075
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.