به گزارش خبرنگار ایرنا ، این جشنواره با هدف توسعه پایدار کشت دارویی در بخش کوهستانی و تاریخی کجور با همکاری فرمانداری نوشهر و بخشداری ، کمیته های مردمی و شهرداری کجور برگزار می شود.
دبیر این جشنواره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت : با توجه به بررسی های صورت گرفته در زمینه الگوی کشت در منطقه و مشخص شد که این بخش دارای ظرفیت بالا برای کشت دارویی است به همین منظور برای تشویق کشاورزان این منطقه این جشنواره برگزار شده است.
محمدعلی گلستانی افزود : بخش کجور ظرفیت های اقتصادی و قابلیت لازم را برای تغییر الگوی کشت به گیاهان دارویی دارد و برگزاری این جشنواره می تواند به تشویق کشاورزان برای کشت انواع گیاهان دارویی کمک کند.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد چالوس ادامه داد : در حال حاضر بیشتر اراضی کشاورزی منطقه به کشت علوفه دامی اختصاص می بابد در حالی که با کمک با تشویق و کمک به کشاورزان می تواند با کشت گیاهان دارویی به افزایش درامد پایدار آنان کمک کرد.
رئیس جهادکشاورزی شهرستان نوشهر نیز به خبرنگار ایرنا گفت : امسال با استقبال مردم 20 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان به زیر کشت گیاهان دارویی رفت که این بیانگر آینده درخشان تولید گیاهان دارویی در بخش کجور است.
حسن پورمقدم با اشاره به پرداخت تسهیلات با بهره کم به ازای هر هکتار 20 میلیون ریال برای کشت گیاه دارویی افزود: در حال حاضر از 20 هکتار اراضی کشت گیاهان دارویی در کجور 10 هکتار به کشت گل محمدی ، پنج هکتار اسطوخودوس و پنج هکتار دیگر به گیاهان دارویی گل گاوزبان، رزمای و آویشن اختصاص یافت.
به گفته وی ، کشت گیاهان دارویی در این منطقه با توجه به کاهش میزان باراندگی و خشکسالی علاوه بر افزایش درآمد کشاورزان به کاهش مصرف آب کشاورزی منطقه نیز کمک می کند.
یک استاد طب اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به شباهت اقلیم بخش کجور با منطقه مدیترانه گفت: بخش کجور قابلیت کشت برخی از گیاهان دارویی با ارزش مدیترانه ای را دارد.
حوریا دادشیان افزود : پس از بررسی های انجام شده از سوی کارشناسان این رشته در یک سال گذشته و کاشت برخی از گیاهان دارویی در این منطقه و رشد آنها مشخص شده که این گیاهان از نظر کیفیت با توجه داشتن آب و هوایی مدیترانه در سطح بالایی قرار دارند.
این استاد طب اسلامی تصریح کرد: کشت این گیاهان دارویی در منطقه علاوه بر خاصیت قابل توجه دارویی از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار هستند به نحوی که برخی از آنها کیلویی 12 میلیون ریال خریداری می شود .
هشت هزار نوع گیاه در دنیا وجود دارد که 2 هزار و 300 گونه آن دارویی است و از این تعداد گیاهان دارویی حدود 800 نوع در مازندران رشد می کند که بیش از 450 نوع آن در منطقه کجور وجود دارد.
نخستین جشنواره گیاهان دارویی و صنایع وابسته در بخش کجور تا فردا ( جمعه ) ادامه دارد در حاشیه برگزاری این جشنواره تولیدات گیاهان دارویی این منطقه در 40 غرفه به فروش می رسد.
بخش کوهستانی کجور دارای 11 هزار هکتار زمین قابل کشت است.
بخش کوهستانی کجور با دوشهر ، 66 روستا و دستکم 12 هزار نفر جمعیت در فاصله حدود 75 کیلومتری جنوب شرقی شهر نوشهر واقع است.
/1295/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.