به گزارش ایرنا ، گزارش های رسمی نشان داده که تاکنون این طرح در 22 روستای مازندران ازجمله در روستای 'با اوج خیل ' و پنج روستای همجوار آن از توابع بخش مرکزی شهرستان عباس آباد اجرایی شده است .
یکی از مهم ترین فعالیت روستائیان این شهرستان تولید و پرورش گل و گیاهان زینتی است و با گذر از جای جای این روستاها، فضاهای باز و بسته تولید و پرورش گل و گیاه به مساحت حدود 100 متری تا 500 متری دیده می شود.
اگرچه مسئولان سطوح کلان در گزارش های رسمی و رسانه ای یکی از مشکلات اساسی کشور را بیکاری می دانند و برای حل آن درپی چاره جویی هستند ، ولی بنا به گفته برخی از اهالی روستاهای عباس آباد ، پدیده بیکاری برای آن ها معنا ومفهومی نداشته و ادعا می کنند دراین روستاها همه جوانان حتی تحصیلکرده ها نیز در پیشه کشاورزی مشغول کارهستند.
یکی از تولید کنندگان گل و گیاه روستای 'بااوج خیل ' بخش مرکز شهرستان عباس آباد دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت :‌ اجرای طرح یک روستا یک محصول از برجسته ترین خدمات دولت در این منطقه بوده است.
زهره علی بیگی ، افزود :‌ برای تولید و پرورش گل وگیاه گلخانه ای در فضایی به مساحت 200متر، دولت حدود 20 میلیون تومان با سود حدود 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله تسهیلات پرداخت کرده است.
وی گفت: اگرچه این میزان فضا کم است وباید برای توسعه آن تلاش کرد ولی پرداخت این میزان تسهیلات برای راه اندازی این طرح کمک بزرگی بود چرا که پس از یکسال تنفس بازپرداخت آن آغاز می شود.
علی بیگی اظهارداشت : هم اکنون می توان درهر ماه به طور میانگین حدود 3 میلیون تومان درآمد کسب کرد و تا حدودی مشکلات معیشتی را حل نمود .
این تولید کننده گل و گیاه گفت : درصورتی اگر به سطح فضای تولید این محصول افزوده شود طبیعتا می توان درآمد بیشتری کسب کردو امیدوارم با رونق گرفتن کسب و کار در آینده نزدیک این کم وکاستی را نیزرفع کنم.
بهروز رحمتی یکی از اهالی روستای بااوج خیل عباس آباد که خودش هم عضو شورای اسلامی این روستا است، گفت که این روستا نزدیک به 400 نفر جمعیت دارد و غالب اهالی آن حتی دانش آموختگان دانشگاهی نیز دراین منطقه مشغول به کارهستند.
وی افزود : ‌طرحی که دولت اجرا کرده فقط شامل این روستا نبوده بلکه دیگر روستاهای اقماری نیز نظیر مشهدی سرا ، حیدرآباد ، زیارت ور و سید محله نیز در برگرفته است.
وی اظهارداشت :‌ یکی از آرزوهای دیرینه روستائیان این منطقه که سال ها حسرت آن را می خوردند این بود که تسهیلاتی ارزان قیمت وبا بازپرداخت درازت مدت دریافت کنند که خوشبختانه امروزشاهد آن در این روستاها هستیم .
این عضو شورای اسلامی گفت :‌ درپی حمایت های دولت طی چهار تا پنج سال اخیر تاکنون کمتر مشاهده شده که اهالی این روستاها اقدام به خرید و فروش زمین های خود کنند و بیشتر سعی دارند به تولید محصولات کشاورزی بپردازند.
علی محمدی از اهالی روستای حیدر آباد بخش مرکزی عباس آباد نیز گفت : اگرچه شاید خیلی از روستائیان به علت صرفه نداشتن فعالیت های کشاورزی متاثراز بی برنامگی مسئولان دوره های گذشته به حاشیه شهرها مهاجرت کرده اند ، اما امروز به وضوح خدمات حمایتی دولت از این قشر مولد جامعه را لمس و حس می کنند.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود :‌ این روستاها ظرفیت های خوبی برای تولید انواع محصولات کشاورزی مانند مرکبات ، برنج ، گیاهان دارویی و گل های زینتی دارد بنابراین اگر تدابیری اندیشیده شود که در کنارارائه تسهیلات ارزان قیمت ، نمایشگاه های گل وگیاه نیز دراین منطقه برپا شود ، تحول خوبی در رونق اقتصادی این منطقه ایجاد خواهد شد.
فرماندار شهرستان عباس آباد هم گفت :‌ درپی همراهی و همگرایی روستائیان، دولت نیز گام های موثری در اجرای طرح یک روستا و یک محصول در برخی از روستاهای این منطقه برداشته است.
هفته پیش حدود 27 طرح اشتغال زایی روستایی تحت عنوان یک روستا یک محصول در روستای با اوج خیل و پنج روستای دیگر بخش مرکزی عباس آباد غرب مازندران به بهره برداری رسید.
برای بهره برداری از این تعداد طرح ها حدود 72 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با سود 4 درصد و بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده است که زمینه اشتغال برای 76 نفر فراهم شده است.
فرماندار عباس آباد گفت که تعداد هفت روستای دیگر هم تا پایان سال به عنوان روستاهای سالم برای رفع بیکاری معرفی می شوند.
حق الله کثیری راه اندازی پایانه گل و گیاه این شهرستان را یکی از ظرفیت های منطقه برای صادرات گل و گیاه دانست و گفت: اخیرا در جلسه ای با حضور وزیر جهادکشاورزی و نیز اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در خصوص رفع مشکلات راه اندازی این پایانه و صادرات گل تصمیماتی خوبی اتخاذ شده است.
بزرگ ترین پایانه صادراتی گل و گیاه ، گیاهان دارویی و محصولات کشاورزی شهرستان عباس آباد در غرب مازندران با گذشت حدود 12 سال از آغاز عملیات اجرایی، هنوز به طور کامل به بهره برداری نرسیده است.
عملیات اجرایی این طرح ملی از سال 1384 درآئینی با حضور مسئولان کشوری ، استانی و محلی در زمینی به گستره حدود 22.5هکتار در منطقه اسبچین از توابع شهرستان عباس آباد غرب مازندران آغاز شد.
استقرار امکانات اداری ، سالن تجارت الکترونیک و حراج ، 184 دفترv.i.p ، نمایشگاه شیشه ای و دائمی ،‌ فضاهای آموزشی ،‌تحقیقاتی ، (دانشگاه مجازی ) ،‌بازار خرید و فروش ،‌ آزمایشگاه های مجهز و مدرن 9 سالنه ، قرنطینه گل و گیاه ، کنترل کیفی ، سردخانه های زیر صفر و بالای صفر ، سالن بسته بندی ، تخلیه و بارگیری ، امکانات رفاهی و رستوران ، بانک ، گمرک ، قرنطینه ، استاندارد ،‌بهداشت ، دامپزشکی ، اتاق بازرگانی ، صنایع و معادن و موسسه بذر و نهال از مهم ترین بخش و مشخصات این پایانه بوده است.
معاون هماهنگی اموراقتصادی و توسعه منابع استانداری مازندران نیز گفت : با اجرای طرح یک روستا و یک محصول در برخی از روستاهای شهرستان عباس اباد شاهد کاهش میزان بیکاری در این مناطق خواهیم بود.
حسن خیریانپورافزود: ‌در شرائط تحریم اقتصادی برای برون رفت از این معضل چاره ای جز تقویت بنیه اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار در مناطق مختلف این استان بویژه روستاها نیست.
مدیرعامل صندق کارآفرینی امید کشور هم هفته گذشته درآئین بهره برداری متمرکز از طرح های یک روستا و یک محصول در عباس اباد گفت که برای توسعه پایدار در روستاها باید به کسب و کار واحدهای کوچک توجه شود هرچند در دوره های گذشته هم چنین اقداماتی صورت گرفت اما امروز اهتمام دولت تدبیر و امید حمایت از کسب و کار در حوزه روستایی است.
اصغر نوراله زاده افزود : نکته مهم تر آنکه مشارکت محلی می تواند در توسعه و ابادانی روستاها اثر بخش باشد و امروز در دنیا نیز سابقه ندارد که تحولی رخ دهد اما مردم مشارکتی نداشته باشند .
وی خواستار راه اندازی پایانه گل وگیاه برای رفع مشکلات تولید کنندگان گل و گیاه در غرب مازندران شد و تاکید کرد که با تحقق این مهم شاهد رونق اقتصادی و نیز درآمد بیشتر این قشر مولد جامعه خواهیم بود.
سال گذشته حدود 12 هزار گلدان به ارزش دلاری حدود 700 هزار دلار از عباس آباد به کشور ارمنستان صادر شد.
عباس آباد دارای 43 روستا ، سه شهر و نیز دستکم 50 هزار نفر جمعیت دارد . این شهرستان دارای 56 هکتار گلخانه و نیز 106 هکتار پرورش گل در فضای باز است .
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.