حمید رضا شیرآشیانی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : یکی از دلایل ابتلا به بیماری قند خون و دیابت ، چاقی و اضافه وزن است .
وی ادامه داد : وارد کردن کالری بیش از حدنیاز که به صورت پرخوری و یا خوردن غذاهای پرانرژی همچون روغن است عامل تحریک کننده دیابت به شمار می رود .
این کارشناس ارشد تغذیه گفت : زیاد خوری غذا در افرادی که اعضای خانواده شان به بیماری قند دچار هستند احتمال بروز دیابت در این افراد را جلو می اندازد .
وی با اشاره به اینکه غالب این افراد بی توجه به برنامه درست غذایی هستند ، افزود : پرخوری و خوردن غذاهای شیرین و پرحجم باعث می شود تا جذب این میزان کالری موجب ترشح بیشتر انسولین می شود و این امر باعث افزایش قند خون می شود .
به گفته شیرآشیانی علاوه بر غذاهای شیرین ، غذاهای که دارای قند غیر مستقیم هستند از جمله نان ، برنج ، سیب زمینی و ماکارونی مسیر ابتلا به دیابت را تسهیل می کند .
وی همچنین از چربی خوری زیاد نیز به عنوان عامل تاثیر گذار دیگر در ابتلای افراد به دیابت نام برد و گفت که دیابت تنها به خوردن شیرینی خلاصه نمی شود و افزایش چربی خون نیز منجر به دیابت می شود .
شیرآشیانی همچنین افزود : افراد باید به صورت دوره ای و مرتب علاوه بر کنترل نوع غذا خوردن با اندازه گیری دور شکم این مساله را زیر ذره بین خود قرار بدهند .
وی به این افراد توصیه کرد که با کم کردن اشتها و کم کردن سرعت هنگام غذا خوردن برای کنترل وضعیت پرخوری خود اقدام بکنند .
این متخصص تغذیه افزود : استفاده از غذاهای دارای سبوس گندم قبل از خوردن ناهار و شام و غذاهای فیبر دارراهی برای کاستن اشتها است .
وی همچنین تند و سریع غذا خوردن را عاملی برای پرخوری در افراد ذکر و به این افراد توصیه کرد که در آرامش و به صورت آهسته غذا بخورند .
شیر آشیانی خطاب به افراد از آنان خواست که به جوان بودن خود فریفته نشوند و گفت : دیابت سن و سال نمی شناسند و در صورت مواجه شدن با عوامل بیماری ، در هر سنی می تواند دیابتی شوند .
چاقی ، کم تحرکی و ژنتیک از عوامل ابتلا به این بیماری به شمار می رود که براساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی مازندران 10 درصد مردان بالای 25 سال و 16 درصد زنان در این سن دیابت دارند .
همچنین این دانشگاه اعلام کرده است که 70 درصد افراد بالای 18 سال استان اضافه وزن دارند و چاق هستند و 90 و 9 دهم درصد جمعیت این استان تحرک لازم را ندارند .
مازندران بیش از سه میلیون و 300 هزار نفر جمعیت دارد و برغم غالب بودن زندگی روستانشینی در این استان اما تغییر سبک شیوه زندگی و روی آوردن به زندگی شهری ، اثرات و تبعات خود را در افزایش بیماری های غیر واگیر همچون دیابت و فشار خون نمایان کرده است .
2096/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.