به گزارش خبرنگار ایرنا ، علیرضا یونسی روز یکشنبه در جمع میهمانان داخلی و خارجی شرکت کننده در نشست گفت و گو های فرهنگی ایران ، آسیای مرکزی و قفقاز در دانشگاه مازندران افزود : مهم ترین افراطی گری تهدید کننده کشورهای این منطقه هم از ناحیه گروههای تکفیری است که جوانان منطقه را بیشتر مورد هدف قرار داده اند و در صددند تا با گسترش افراطی گرایی منطقه را ناامن کنند.
وی گفت : هر چند مسائل سیاسی ، اطلاعاتی و امنیتی برای برخورد با گروههای افراطی بی اثر نیست ، اما اگر بخواهیم به صورت ریشه ای این چالش را رفع کنیم باید با هم افزایی فرهنگی بتوانیم با کشورهای منطقه به یک اجماع کلی دست یابیم تا با افراط گرایی مبارزه کنند.
یونسی افزود : خوشبختانه در حال حاضر اجماع کلی برای مبارزه با افراطی گرایی در بین کشورهای منطقه وجود دارد ، اما با برگزاری چنین کنفرانس هایی ما می توانیم آن را مستحکم تر کنیم.
** نفوذ فرهنگی آمریکا ، چالش دیگر
معاون استاندار مازندران همچنین گفت : از جمله چالش های دیگر این منطقه نفوذ فرهنگ آمریکایی در منطقه است و آمریکا بشدت در صدد است که به علت شرایط حساس منطقه در این کشورها نفوذ یابد .
وی راه مقابله با این چالش را بهره گیری از داشته های فرهنگی منطقه ، بویژه ذخایر فرهنگی مشترک دانست و افزود : تنوع فرهنگی و سنت های دیرین کشورهای منطقه می تواند عامل مهم برای تقویت و استحکام پیوند های فرهنگی شود.
یونسی گفت : بدون تردید گسترش روابط فرهنگی در بین کشورهای منطقه می تواند زمینه روابط مطلوب سیاسی و اقتصادی را هم فراهم کند و کشورها از ظرفیت های اقتصادی خود به خوبی بهره مند شوند.
وی افزود : ایران بیش از هر کشور دیگری اشتراک های فرهنگی و تمدنی زیادی را در منطقه گسترش داده است و وجود دانشمندانی چون رودکی به عنوان پدر شعر فارسی، ابوریحان بیرونی ، فارابی منطقه را به لحاظ فرهنگی بسیار غنی کرده است.
معاون سیاسی استاندار مازندران گفت : در طول تاریخ به خاطر وجود نخبگان و دانشمندان زیادی که در این منطقه وجود داشتند ، همیشه منطقه از صلح و امنیت برخوردار بوده است و این تعاملات فرهنگی سبب شده است تا این منطقه محل خوبی برای نخبگان و پژوهشگران فرهنگ باشد.
نشست بین المللی گفت و گو های فرهنگی ایران ، آسیای مرکزی و قفقاز صبح امروز با حضور پژوهشگران ، اندیشمندان ، محققان داخلی و خارجی و جمعی از مسئولان در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر آغاز به کار کرد و تا عصر فردا ادامه دارد.
قزاقستان ، ترکمنستان ، ازبکستان ، تاجیکستان و قرقیزستان از کشورهای آسیای مرکزی و آذربایجان ، ارمنستان ، گرجستان و ترکیه از کشورهای حوزه قفقاز هستند.
نشست گفت و گوهای فرهنگی ایران ، آسیای مرکزی و قفقاز یک بخش از همایش بین المللی گفت و گوهای فرهنگی آسیائی است که دبیرخانه دائمی گفت و گوهای فرهنگی بین المللی با هدف تقویت تفاهم و توسعه همکاری های آسیائی و مقابله با تهدیدهای فزاینده خشونت و افراطی گری تدارک دیده است .
این همایش بین المللی از دیروز در تهران کارش را آغاز کرد و پس از برگزاری نشست های مرتبط در همدان و مشهد به کارش پایان می دهد.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.